Coop frykter usunt dagligvaremarked – peker på storhusholdningen

Dagligvarekonsernet Coop har ikke oppskriften på om norsk dagligvarebransje trenger ytterligere reguleringer, men mener konkurransen slik den er i dag kan være usunn.

Coop-sjef Geir Inge Stokke mener det er viktig å finne ut om konkurransen i dagligvarebransjen er sunn slik den er i dag.

Trond Solberg
Publisert:

Debatten tilspisser seg i dagligvarebransjen ettersom det nå nærmer seg en konklusjon fra Konkurransetilsynet om hvor store prisforskjeller de ulike dagligvarekjedene har fra de største leverandørene, et resultat som kommer i november.

I tillegg jobbes det med en stortingsmelding om dagligvarebransjen der man vil utrede tiltak som blant annet forbud mot prisdiskriminering fra store leverandører til kjedene.

Rema 1000 har vært tydelige på at de støtter et forbud mot prisdiskriminering, Norgesgruppen mener dette ikke er en god idé.

Coop derimot har vært noe mer stille i debatten, men det betyr ikke at kjeden ikke har en mening.

– Det er ingen tvil om at alle aktører i markedet kjemper for å ha de billigste varene, men det er heller ingen tvil om at det hjelper å være størst, da starter man med noen meters forsprang, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop, Norges nest største dagligvarekjede.

Norgesgruppen kontrollerer i dag 43,2 prosent av dagligvaremarkedet. Coop er nummer to med 29,1 prosent markedsandel og Rema med sine 23,4 prosent, ifølge siste tilgjengelige tall fra analysebyrået Nielsen.

Les også

Coop tester ny «ryddegutt-robot»

– Usunn storhusholdning

Stokke peker på at det finnes markeder i dagligvarebransjen hvor han mener konkurransen allerede har blitt usunn.

– Vi ser på for eksempel storhusholdningsmarkedet slik det er i dag, det er ikke sunt, hvor Norgesgruppen nærmest har monopol. Hva skal vi gjøre for at ikke resten av dagligvaremarkedet går samme veien, spør Stokke seg.

I storhusholdningsmarkedet, som er matvareleveranser til kantiner, hoteller, restauranter, og offentlige institusjoner, har Norgesgruppen majoriteten av markedsandelen gjennom grossisten Asko. Selskapet uttalte til Dagens Næringsliv i 2016 at Asko leverer rundt 70 prosent av det som bestilles innen storhusholdning hvis man ser på det som kjøpes fra fullsortimentsgrossister.

Da inkluderer man ikke det som leveres direkte fra leverandører til serveringsmarkedet som drikke fra Ringnes, frukt fra Bama og melk fra Tine, og gjør at Norgesgruppen mener Asko står for rundt 35 prosent av kundenes totale innkjøp.

Men ettersom Norgesgruppen er den eneste av de tre dagligvarekjedene som er store i dette markedet, gir det konsernet enda større innkjøpsmakt enn de allerede har i det tradisjonelle dagligvaremarkedet.

E24 har snakket med Norgesgruppens eneste konkurrent i fullsortiments-markedet, Servicegrossistene, som sier de har rundt 28 prosent markedsandel etter deres egne estimater.

Coop mener det hele begynner å nå en smertegrense, at myndighetene har oversett utviklingen i storhusholdningen, og Stokke sier det arbeidet regjeringen nå holder på med er en god anledning til å se på maktforholdene i dagligvarebransjen.

– Vi opplever en veldig sterk konkurranse hver eneste dag, men vi støtter også utredningen som nå gjøres.

– Om det er sunn konkurranse i Norge, det er det vi må sjekke.

Les også

Ferske dagligvaretall: Rema fortsetter å falle – Extra øker mest

– Hvis du er flink blir du størst

Konsernsjef i Norgesgruppen, Runar Hollevik, mener det er tøff konkurranse i storhusholdningen, og inviterer Coop inn i markedet.

– Som jeg tidligere har sagt var Coop for en del år tilbake en konkurrent på leveranser til serveringsmarkedet. De har jo landsdekkende distribusjon, mange av de samme varene og de kjører forbi serveringsstedene på vei til sine butikker, så de er hjertelig velkommen tilbake som konkurrent. Det er bare sunt med mer konkurranse, det gjør oss bedre, sier Hollevik.

Et spørsmål flere stiller seg er hvor stor en aktør kan bli i dagligvarebransjen før det skader konkurransen.

– Har du reflektert over hvor stor en aktør i dagligvaren kan bli før den blir for stor?

 – Jeg tenker at markedskonsentrasjonen på begge sider av bordet i bransjen er på et slikt nivå at det allerede er innført restriksjoner på hvordan aktørene kan vokse videre – vi må vokse organisk. Derfor må vi fortsette å arbeide hardt for å få fleste mulig til å velge våre butikker, og gi kundene det de ønsker, hvis ikke blir vi valgt bort, sier Hollevik.

Ekspert på konkurranselov og partner i advokatkontoret Schjødt, Olav Kolstad, mener det rettslig ikke er noe galt med å være stor og dominerende.

Kolstad representerer dagligvareleverandørene som også er imot inngripen i forhandlingene på lik linje som Norgesgruppen. Han sier at det fra et rettslig perspektiv ikke er forbudt å være stor og heller ikke å være dominerende.

– Hvis du er flink så blir du størst, og har du det produktet kundene vil ha, så får du hele markedet. Det er slik det skal fungere, sier Kolstad som ikke tror Norgesgruppen vil bli for store for markedet.

Les også

Rema 1000 henter McDonald’s-sjefen og Circle K-direktør til toppjobber

Det er Sigurd Birkeland som leder «prosjekt dagligvare» i Konkurransetilsynet, her fra Dagligvareleverandørenes Forenings høstmøte denne uken.

Trond Solberg

Skal holdes i ørene

Under dagligvareleverandørenes høstmøte denne uken sto statssekretær Magnus Thue på scenen foran store deler av bransjen regjeringen har beordret en utredning av.

– Vi vil se dere mest mulig i kortene og holde dere i ørene, det er noe jeg håper dere har i bakhodet fremover – hver eneste dag, sa Thue.

Statssekretæren har fått med seg de skarpe kommentarene og argumentene fra hver side i saken, og var tydelig på én ting.

– Vi vil beskytte konkurransen, ikke nødvendigvis konkurrentene.

Under samme konferanse var også han som leder Konkurransetilsynets spesialgruppe for dagligvaremarkedet, økonom Sigurd Birkeland.

Det er knyttet stor spenning til hvordan Konkurransetilsynet måler prisforskjellene mellom kjedene fordi avtalene mellom leverandørene og kjedene er kompliserte, og inneholder mange variable komponenter som kan være vanskelige å sammenligne.

– Vi har fått masse innspill fra bransjen og det har vært fruktbart. Jeg tror de målene vi har brukt er gode, og resultatene vil bli til å stole på, sier han.