Rekordsommer for lokalbrygget øl

Mikrobryggeriene har i sommermånedene solgt 17 prosent mer øl enn i fjor. Rema 1000 utelukker ikke flere eksklusive avtaler, mens Coop er redd slike avtaler vil hindre mangfoldet.

DET FLASKER SEG: Lokalbrygget øl ser ikke ut til å være en forbipasserende trend, skal man tro ferske salgstall. Bildet er fra 2014, da E24 møtte salgssjef Ole Richard Lund i Haandbryggeriet.
Publisert: Publisert:

– Norge er et rart land. Når en trend først slår gjennom, så slår det gjennom i hele samfunnet, og ikke kun i en nisje. Man har aldri solgt så mye øl fra mikrobryggerier som nå, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, til E24.

Han har nettopp hentet inn ferske tall over sommersalget, og fikk seg en overraskelse.

– I mai, juni og juli solgte man 8,6 prosent mer øl generelt og 17 prosent mer øl fra mikrobryggerier, enn på samme tid i fjor. Dette er all time high for sommeren. Selv juli var bedre i år, selv om man hadde to salgsdager mindre enn i fjor, sier Nome.

Det føres ingen overordnet statistikk over hvor mye lokalbrygget øl det blir solgt for, men et lite sveip gjennom noen av bryggerienes årsregnskap, viser at det omsettes for flere titalls millioner.

I fjor hadde Haandbryggeriet i Drammen en omsetning på knappe 20 millioner kroner. Atna Øl omsatte for fem millioner, mens Kinn Bryggeri omsatte for 22,1 millioner. Sagene Bryggeri omsatte for knappe rett i underkant av 20 millioner.

Hamstret øl

På grunn av faren for streik i begynnelsen av juni, ser man en spesielt høy salgsvekst i mai.

– I mai var økningen i salg av mikrobryggeriøl på 45 prosent, og en delvis årsak til den økningen kom nok fordi folk hamstret øl. Men dette forklarer nok kun en liten del økningen.

– Vi trodde derfor juni skulle blir dårlig, men da økte salget med ti prosent. I juli økte salget med litt over en prosent, mer enn vi hadde forventet gitt det været vi hadde, sier Nome.

Petter Nome, direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Mai er normalt sett en veldig god måned for ølsalget.

– Mai er væravhengig, og det utrolig gode været vi hadde ble en kickstarter for øldrikkerne. Juni pleier å være den beste måneden, mens juli er variabel, blant annet fordi mange reiser utenlands, og turistene kompenserer ikke for det.

Nome trekker imidlertid frem at sommermånedene først og fremst er sesong for såkalt vanlig øl.

– Selv om mikrobryggeriene selger godt om sommeren, så synker ofte markedsandelen fordi folk drikker mer vanlig øl. Sommeren er først og fremst pilsens høysesong.

19 prosent økning

Hittil i år har mikrobryggeriene solgt 19 prosent mer sammenlignet med samme periode i fjor. Øl generelt har hatt en økning på fem prosent. Det som imidlertid vokser aller mest, er importøl, ifølge Nome.

– Hittil i år har vi sett en vekst på 27 prosent, men markedsandelen er bare på vel ti prosent. Alkoholfritt har hatt en økning på ni prosent, men sterkøl har økt med hele 17 prosent så langt i år.

Les også

Norske kjendiser med i ny mikroøl-gigant

– Hvordan forholder kjedene seg til denne trenden?

– De har skjønt at et bredt utvalg trekker kunder, og der er det spesielt Meny som er best, med flere hundre ølsorter. Coop og Rema kommer etter fordi de også føler at dette er viktig å være med på.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MONOPOL: Øl fra Sagene Bryggeri i en butikkhylle. Bryggeriet skal inngå et mye tettere samarbeid med én dagligvarekjede: Rema 1000.

Rema utelukker ikke flere avtaler

Torsdag ble det kjent at Sagene Bryggeri inngår en eksklusiv avtale med Rema 1000. Det betyr at Rema 1000 blir den eneste dagligvarebutikken hvor øl fra Oslo-bryggeriet Sagene bryggeri kan kjøpes.

Rema har ingen andre eksklusive avtaler med lokale bryggerier, får E24 opplyst av Kjetil Sverresen, kategorisjef for drikkevarer i Rema 1000.

– Hvorfor inngikk dere avtalen med Sagene Bryggeri?

– Vi har lenge hatt et bra forhold til Sagene Bryggeri. De har bra produkter og god utvikling, og da var det naturlig for oss å investere i dette samarbeidet, sier Sverresen.

– Jobber dere med flere eksklusive avtaler?

– Vi opplever at nordmenn har en økende interesse for lokalt brygget øl og lokale varer generelt, så dette er noe av det vi kommer til å satse på fremover.

Ingen av de lokale øltypene har dog blitt sterke nok merkevarer til å dekke hele Norge, ifølge Sverresen.

Rema 1000 har ingen lokale øltyper de selger over hele landet.

– Men vi er veldig fornøyd med å kunne tilby et bredt og varierende sortiment over hele landet.

Vil opprettholde mangfoldet

Coop er ikke interessert i å inngå eksklusive avtaler med enkelte bryggerier.

– Coop ønsker å bidra til en sunn ølkultur i kombinasjon med gode matopplevelser tuftet på lokale produsenter. Det gjør vi best ved å ha et mangfold av lokale bryggerier som vi samarbeider tett med. Coop har derfor ikke noe mål eller ser hensikt i å presse noen inn i eksklusive avtaler, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Han opplyser dog at Coop har en avtale med 15–20 bryggerier om

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

nasjonal distribusjon.

– Dette er bryggerier som har en nasjonal anerkjennelse blant ølkjennere og derfor etterspørres i alle våre butikker. Vi vet at øl har en sterk tilhørighet, og derfor har vi valgt å ha stor variasjon i vårt sortiment.

Heller ikke Coop tar det tungt at de ikke lenger får lov å selge øl fra Sagene Bryggeri.

– At Sagene Bryggeri har valgt kun å levere til en av dagligvarekjedene tar vi til etterretning. Vi har et så stort og bredt sortiment at vi er sikre på at våre kunder vil finne spennende og godt øl i våre butikker også uten Sagene.

Les også

KrF vil vurdere lavere alkoholavgift for øl

Norgesgruppen gråter ikke

Norgesgruppen tar det heller ikke så tungt at de ikke lenger får selge fra Sagene Bryggeri.

– Vi har så mange andre typer, at det vil ikke ha noe å si, sier Eivind Haalien, produktgruppesjef for lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen.

Norgesgruppen har i dag heller ingen eksklusive avtaler med lokalbryggerier.

– Vi har ikke det nå, men det er under løpende vurdering.

Dagligvarekjeden beskriver veksten innen lokalbrygget øl for formidabel.

– Man trenger bare to ting, og det er kunnskap og kapital. Nå er det så mye kapital, at det er kunnskap og kvalitet som etter hvert bestemmer hvem som vil overleve. Men vi tror på en fortsatt fin vekst fremover, sier Haalien.

Overøst med telefoner

Han forteller at han til tider blir overøst med telefoner fra mikrobryggerier som vil ha produktene sine inn i Norgesgruppens butikker.

– Det er over 70 registrerte lokale bryggerier, alle med ulike strategier. Øl er blitt en identitetsbygger, og går på lokalidentitet og stolthet. I tillegg ser man økt bryggerinteresse hos folk flest.

– Hva avgjør hvem som kommer inn hos dere?

– Vi tar inn alle slags typer, uavhengig av størrelse. Det viktigste er at leverandøren har kontroll på varene og føler de riktige registreringsstandardene, sier Haalien.

Mens Meny er kjent for å ha et svært bredt utvalg, har man garanti i alle Kiwi-butikker for å få tak i lokalt øl.

– Fra september i fjor satte vi opp regionale bryggerier i samtlige Kiwi-butikker, som betyr at man får tak i regionens lokale øl uansett hvilken butikk man er i. I Spar er det opp til hver enkelt kjøpmann hva man ønsker å ta inn.

Les også

Norske kjendiser med i ny mikroøl-gigant

Les også

Ringnes og Brooklyn Brewery vil skape ølmekka i Trondheim

Les også

Nå drikker amerikanerne mer mikrobryggeriøl enn Budweiser

Publisert:
Gå til e24.no