Ubers Norden-sjef varsler comeback i Norge

Uber lytter til fersk markedsundersøkelse. Nå står fjernlysene rettet mot Norge igjen.

VARSLER RETUR: Norden-sjef Joel Järvinen i Uber kan ikke bekrefte når eller hvordan, men sier at selskapet nå ser på mulighetene for å returnere til Norge når den nye yrkestransportloven trer i kraft neste sommer.

Mattis Sandblad, VG
Publisert:

– For oss er det viktig at vi kan operere i ethvert marked etter lokale krav og regler, og vi ser at den type reform som Norge nå skal gjennomføre, og som Finland gjennomførte i fjor, kan la oss gjøre nettopp det.

Det sier daglig leder for Uber i Norden, Joel Järvinen, til E24.

Den amerikanske taxitjenesten la ned hovedvirksomheten sin i Norge i oktober 2017, samtidig som selskapet godtok et forelegg på fem millioner kroner for brudd på yrkestransportloven. Uber Pop forsvant fra det norske markedet, selv om premium-tjenestene Uber Black, XXL og Lux ble værende.

Siden da har et nytt lovforslag blitt sendt ut på høring og vedtatt av Stortinget, og kommer til å tre i kraft 1. juli 2020.

Uber Pop eksisterer ikke lenger, forklarer Ubers Norden-sjef, men andre tjenester er nå aktuelle for norske veier igjen, etter at Stortinget i sommer vedtok endringene i yrkestransportloven.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fremtidens flygende biler – dette har vi vente

Vil komme tilbake

Den nye loven opphever behovsprøvingen, slik at det ikke lenger er et tak på antall løyver i storbyene. I tillegg fjernes kravet om faglig kompetanse for løyvehavere, selv om kravet om drosjeløyve videreføres.

– Vi opererer ikke noe som Uber Pop lenger. Det vi ser på å gjøre i Norge er, åpenbart først når en klar lovgivning er på plass som åpner for at vi returnerer til markedet, å komme tilbake under nettopp de lovene, sier Järvinen.

Han viser til Finland som eksempel, hvor Uber måtte suspendere driften etter at sjåfører ble ilagt bøter for å kjøre uten gyldig drosjeløyve. Der ble en ny lov vedtatt i fjor sommer, med en omfattende liberalisering.

– Ta Finland som eksempel, hvor markedet ble reformert under nye lover for et år siden, og vi gikk inn i markedet på nytt. Vi opererer kun med lisensierte sjåfører, lisensierte entreprenører, under de lokale reguleringene. Og i tilfellet Norge er det sånn at loven har blitt vedtatt i Stortinget, men det er fortsatt for tidlig å si når og hvordan vi vil returnere, fordi det fortsatt er en del detaljer rundt lovgivningen vi må ha klart før vi kan bekrefte returen.

– Men vi håper selvsagt at Ubers tjenester vil bli mer allment tilgjengelig i Norge igjen, sier Järvinen.

Han kan imidlertid ikke bekrefte at Uber definitivt kommer tilbake, selv om de største spørsmålene nå står om «når» og «hvordan».

Les også

Nedtur for Uber i årets største børsdebut

Fersk undersøkelse

I september bestilte Uber en undersøkelse i det norske markedet, utført av Norstat, for å måle interessen for en retur til Norge.

Undersøkelsen viser at 75 prosent av de spurte ville være «positivt innstilt til at app-tjenester, slik som Uber, hadde kommet tilbake til Norge», som spørsmålet lyder.

I tillegg sier 81 prosent at rimeligere pris ville vært viktigste årsak til å benytte seg av drosjetjenester oftere. De andre alternativene var «bedre tilgjengelighet» (1 prosent), «hvis man kunne bestille via en app-tjeneste» (3 prosent), «mer serviceinnstilte sjåfører» (5 prosent) og «ingen av årsakene nevnt over» (11 prosent).

– Hovedbudskapet fra undersøkelsen er at nordmenn generelt er åpne for nye tjenester og større valgfrihet i markedet. Valg som kanskje tidligere har blitt begrenset av utilgjengelig prising, sier Norden-sjefen.

Med den nye reformen på vei, ser Uber nå at det er store muligheter til å tilføre en ny type transport-tjeneste i Norge i fremtiden.

– Det er et spørsmål om tilgjengelighet og pålitelighet om at når du åpner appen, så ser du at det er biler der. Og den andre kritiske faktoren er pris, at prisen er gunstig for et tilstrekkelig antall mennesker, og jeg tror at det var noe av det som kom ut av undersøkelsen: At mange mennesker mener dagens tjenester er for dyre. Så vi ser på hvordan vi kan ta en mer konkurransedyktig prisløsning til markedet, sier Järvinen.