Ulstein Verft leverer rekordskip

100-åringen Ulstein Verft har levert sitt største skip noensinne, mer enn ett år etter at det var ferdig.

ULSTEINS STØRSTE: «Island Venture» er det største skipet Ulstein har bygget i sin 100-årige historie, med en lengde på 160 meter og en bredde på 30 meter. Nå har verftet endelig fått overlevert skipet til kunden, mer enn ett år etter at det var ferdig.

Foto: Ulstein Verft
Publisert:

Med en lengde på 160 meter og en bredde på 30 meter så ruver konstruksjonsskipet «Island Venture» godt i sjøen.

Denne uken ble skipet endelig levert til eierne Island Offshore og Edison Chouest Offshore.

Skipet er verftets største noensinne, og ble overlevert til kundene tirsdag 17. januar, skriver Ulstein på sine hjemmesider.

Det var Sunnmørsposten som først omtalte saken.

Skipet var ferdig utstyrt i 2015 og har siden ligget ved kai uten oppdrag.

– Vi er svært glade for at skipet nå er levert og gjort opp i henhold til avtale, sier kommunikasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulstein-gruppen til E24.

Konstruksjonsskip brukes blant annet av oljebransjen til vedlikehold, reparasjoner og oppgaver på havbunnen, inkludert brønnintervensjoner og brønnboring. De brukes også til å inspisere rør og installasjoner, som regel ved hjelp av små ubetjente ubåter (ROV).

Island Venture veier 14.257 tonn og har lugarplass til 239 personer, ifølge verftet. Skipet kan jobbe helt ned til fire kilometers dyp og har to kraner som kan løfte henholdsvis 400 og 140 tonn.

Les også

Ulstein Verft skal bygge luksusyacht

Preget av overkapasitet

I likhet med andre verft har Ulstein hatt lavere kapasitetsutnyttelse de siste årene, etter at tre år med stabile og høye oljepriser var over og prisen falt kraftig høsten 2014. Offshorenæringen bestilte færre nye skip, og utsatte tidligere bestillinger.

Aktiviteten i oljenæringen hadde vært skyhøy, men nå var det nye tider, også for verftet som startet opp for 100 år siden i år. Omsetningen falt fra 2014 til 2015, og overskuddet på 128 millioner kroner i 2014 snudde til et like stort underskudd året etter.

Ulstein-gruppen har ikke presentert tall for fjoråret. Selskapet hadde 759 ansatte ved slutten av 2015, noe som var 91 færre enn året før.

Omstiller til vind

Ulstein-gruppen designer og bygger skip, og har gjort sitt for å omstille seg og finne nye næringer å levere til, inkludert cruiseskip og ferger.

Les også

NHO-presidenten om offshorekrisen: – Veldig trist for vår region

Verftet leverer også servicefartøyer til havvindbransjen, hvor det pågår stor utbygging blant annet i Tyskland og Storbritannia.

I september ble det første av to skip tatt i bruk av gigantselskapet Siemens til vedlikehold på vindparken Gemini i Nederland. Et søsterskip skal brukes på vindparkene DanTysk og Sandbank på den tyske kysten.

Begge disse vindserviceskipene er bestilt av BS Offshore.

Nå kjemper Ulstein også om å vinne kontrakten på Color Lines nye hybridferje, som skal gå mellom Sandefjord og Strømstad, ifølge Sunnmørsposten.

Her kan du lese mer om