Turbulensen i Norwegian

Norwegian-sjefen takker støttespillerne: – En betydelig oppside for dem som vil bli med videre

Norwegian-sjefen og ledelsen jobber nå både med å få selskapet gjennom coronakrisen og med en plan for et nytt Norwegian – som skal reise seg etter krisen. Derfor ber han aksjonærer og kreditorer om en sjanse til, uten at han kan si nøyaktig hva de vil sitte igjen med.

ALVORETS TIME: Konsernsjef Jacob Schram (t.h.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian jobber nå med resten av ledelsen i selskapet dag og natt for å redde selskapet.

Fredrik Hagen
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det har ikke blitt noen påskeferie på konsernsjef Jacob Schram, finansdirektør Geir Karlsen og mange andre i Norwegian, som i ukevis har jobbet med å redde flyselskapet fra kollaps under corona-krisen.

– For en måned siden snakket du om at det var snakk om «uker, ikke måneder» før Norwegian gikk under uten hjelp. Hvordan ser bildet ut nå og hvor raskt må dere ha penger på bordet?

– Vi har innkalt til ekstraordinær generalforsamling 4. mai og vi har tatt de nødvendige grepene for å ha nok likviditet til det. Hvor lenge vi klarer oss etter det vil jeg ikke kommentere nå, sier Jacob Schram til E24 mandag ettermiddag og fortsetter:

– Vi ønsker å lage et selskap som er til det beste for gamle og nye aksjonærer, ansatte og partnere.

I intervjuet andre påskedag benytter Norwegian-sjefen sjansen til å takke for all støtten han opplever at selskapet har og han sier de setter kjempestor pris på det de ser i den tøffe perioden:

– Det er jo støttegrupper der ute med 30.000 til 40.000 medlemmer og det viser at det er en betydelig støtte i den norske befolkningen for et selskap som tilbyr rimelige billetter, skaffer turister til Norge og som viser frem landet vårt verden over, sier Norwegian-sjefen.

Flyselskap verden over trenger nødhjelp som følge av at mesteparten av flyene står på bakken, få reiser og nesten ingen kjøper billetter.

Dette sørger for at inntektene stopper opp, samtidig som mange kostnader fortsetter å løpe. Det setter et enormt press på likviditeten.

For Norwegians del gjorde coronakrisen situasjonen vondt verre.

Selskapet hadde allerede jobbet siden 2018 med å snu de store underskuddene og sikre bærekraftige overskudd, og selv om pilene pekte riktig vei før viruset kom så holder det på å knekke selskapet.

Onsdag i forrige uke la selskapet frem en plan som både legger opp til en storstilt omgjøring av gjeld til aksjer, noe som vil styrke balansen og egenkapitalen til selskapet.

Når Oslo Børs åpner tirsdag vil aksjen bli handlet før første gang etter at pakken ble presentert.

Pakken og de vide fullmaktene selskapet ber om vil sørge for at dagens aksjonærer blir kraftig utvannet og bare blir sittende igjen med en liten del av selskapet.

Les også

Norwegian-aksjonærene blir sittende igjen med smuler: – Det blir grisete

Ber aksjonærene være med videre

Jacob Schram tror det både er mange kunder og småaksjonærer blant støttespillerne der ute. Gjennom redningsplanen som nå ligger på bordet ber selskapet om minst 400 millioner i friske penger fra aksjonærene samt 100 millioner i en mulig reparasjonsemisjon.

Dette blir fjerde gang på to år at selskapet har bedt aksjonærene spytte inn mer penger i emisjoner, i tillegg til at kreditorene så sent som i fjor høst gikk med på å utsette gjeldsforfall i bytte mot ny pantesikkerhet.

– Vi mener det er en betydelig oppside for dem som vil bli med videre, sier Schram.

– Hva vil du oppfordre de som ønsker å støtte selskapet til å gjøre, oppfordrer du dem til å investere i emisjonen heller enn å kjøpe aksjer nå?

– Jeg vil oppfordre dem til å være med videre. Når du har aksjer og tror på selskapet så handler det om å være med på opp- og nedturene. Det vi er inne i nå rammer hele verden, ikke bare oss. Som småaksjonær ville jeg tenkt at det nå sitter en ledelse som ønsker at selskapet skal vare, som vil skape et nytt Norwegian og som tar grep som det har blitt snakket om i land tid, sier Schram.

Han trekker frem diskusjonene som har pågått i årevis om Norwegians høye gjeld og svake balanse.

– Vi vil se mye lenger enn bare å sikre den hjelpen staten tilbyr, fortsetter Schram om grepene som nå tas.

– Har dere fått noen kreditorer eller aksjonærer som har sagt seg villige til å gå med på denne planen dere har presentert, enten ved å konvertere gjeld de sitter på eller bli med i emisjon?

– Det kan jeg ikke kommentere nå, sier Schram.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegian-styret har kanskje ett godt kort på hånden når de skal spille poker med kreditorene

– Vil sikre det norske folkeeventyret

Da Jacob Schram ble annonsert som ny konsernsjef i fjor høst snakket han om hvordan han ønsket å sikre det norske «folkeeventyret» Norwegian.

Det vil han fortsatt, for selv om man jobber med å innfri vilkårene for å få tilgang til den statlige norske lånegarantien på tre milliarder så ber Norwegian også om fullmakt av aksjonærene til å låne opp til 10 milliarder kroner i et nytt konvertibelt lån som kan byttes om til aksjer, i tillegg til å utstede opp til 50 prosent flere aksjer.

– Både før og etter meldingen vi kom med på onsdag har vi jobbet dag og natt med å skape et solid selskap for fremtiden – for dette handler ikke bare om å løse den akutte krisen vi står i nå, dette handler også om å skape et solid selskap for fremtiden, sier Schram og fortsetter:

– Vi bruker den dvaleperioden vi er i nå aktivt til å jobbe med hvordan selskapet skal se ut i fremtiden. Det er det folk som sitter med nå og vårt klare mål er å sikre det norske folkeeventyret som flyselskapet Norwegian er.

– Det er et ganske stort spenn i rammene i det forslaget dere har presentert. Hvor mange milliarder av gjelden må saneres og konverteres til aksjer for at dere skal komme dere gjennom dette og for å skape det «nye Norwegian»?

– Det kan jeg ikke si nå for det er for tidlig. Fullmaktene er store og vide, men det viktigste med de er at de sikrer oss tid for å gjøre de grepene som trengs under corona-krisen, slik at vi ikke må kalle inn til nye generalforsamlinger igjen i denne perioden, sier Schram.

– Dere ber om ganske store fullmakter til å låne mer penger og utstede flere aksjer i fremtiden, hva kan dere tilby de som blir med på denne pakken nå av forutsigbarhet og rettigheter?

– Det er for tidlig å si noe om detaljene i det nå, men det vil komme alle til gode at Norwegian kommer ut av dette med en styrket balanse. Det styrker selskapet for alle som har aksjer i dag og alle som vil få aksjer gjennom denne prosessen, sier Schram og fortsetter:

– I tillegg mener vi at det vil være en oppside fremover ved å være med og vi vil forsøke å finne muligheter for å gi eksisterende aksjonærer fortrinnsrett, men akkurat hvordan det vil se ut kan jeg ikke kommentere nå, sier Schram.

Les også

Risikerer store tap: Dette kan bli konsekvensene hvis Norwegian kollapser

Kan bli færre fly

Norwegian-sjef Jacob Schram snakket før corona-krisen om at han ville bygge et nytt Norwegian som skulle kunne stå støtt etter restruktureringen.

– I jobben med «nye Norwegian» går vi gjennom alt. Det går blant annet på rutenettet, hvordan vi har satt oss opp på lang- og kortdistanse, hvilke ruter vi ønsker og hvilke som er strategisk viktige. Den planen vil gi oss et behov for et gitt antall fly, så får vi se hvordan det måler seg opp mot dagens flåte, sier Schram.

Norwegian hadde ved utgangen av 2019 totalt 156 fly i flåten, men i etterkant har noen eldre 737–800 blitt overlevert til nye eiere. Selskapet har nemlig solgt unna noen fly for å få inn friske penger – totalt er det snakk om rundt 900 millioner i første kvartal i år.

– Blir det en nedskalert flåte i «nye Norwegian»?

– Det vil jeg ikke uttale meg om nå, men dette handler ikke bare om fly men også administrasjon og hvordan de ulike enhetene hos oss er satt opp, sier Schram.

– Hvordan vil konvertering av leasinggjeld egentlig se ut, vil dere fortsatt ha de samme flyene eller vil de kunne takke nei og ta med seg flyene?

– Det vi kan si er at rundt halvparten av flyene er leaset og det vi har kommunisert er at vi ønsker å konvertere gjeld. Så får tiden vise i hvilken form og størrelse det kan bli snakk om og det er ulike utfall på mange av prosessene, sier Geir Karlsen.

Podcast: Flyselskapene holder nesten påskestengt – E24-podden med Lorentzen & Co

Statens krisepakke må betales tilbake

– Har bildet av «nye Norwegian» endret seg i ditt hode etter at corona-krisen kom?

– Jeg tror sluttpunktet er noenlunde likt, men jeg tror denne krisen gir oss mulighet til å fremskynde arbeidet avhengig av hvor lenge krisen varer – man kan kanskje ta noen grep raskere nå for det ville vært en annen øvelse å gjøre dette samtidig som vi fløy for fullt som vanlig, sier Schram.

Det at Norwegian ønsker å få fullmakt til å låne mer penger og hente inn mer kapital i emisjoner i etterkant av redningspakken som nå ligger på bordet, handler om at man vil legge grunnlaget for å få til det «nye Norwegian» som man snakker om.

– Vi legger opp til at vi skal ha et langt liv etter corona-krisen. Vi har fått en pakke fra staten som har noen tøffe krav som vi må innfri, men det vi foreslår går langt utover den pakken. Vi er svært takknemlige for at staten kommer med den pakken, men det følger også en gjeld med der som vi må planlegge for, sier Geir Karlsen.

For krisepakken fra staten handler ikke om å gi Norwegian penger, men å garantere for lån på opp til 3,0 milliarder kroner som gis av banker. Dette lånet må tilbakebetales på et tidspunkt.

Les også

Norwegian kaller inn til ekstraordinær generalforsamling

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Jacob Schram
  4. Geir Karlsen
  5. Flyselskaper
  6. luftfart
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian-emisjonen er syv ganger overtegnet

  2. Norwegians skjebnedag: Overveldende aksjonærflertall for krisepakken

  3. Norwegian-aksjonærene blir sittende igjen med smuler: – Det blir grisete

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte

  6. Norwegian har oppfylt vilkår for kriselånet fra staten