SAS krevde gebyr da de selv innstilte fly

Da SAS selv innstilte 100 flyvninger forrige uke, trakk de gebyr fra kunder før tilbakebetaling av billettprisen. – Uheldig, sier Forbrukerrådet.

TOK GEBYR FOR EGEN KANSELLERING: SAS måtte avlyse flere avganger på grunn av streik. De tok betalt for å tilbakebetale billettene for egne kanselleringer.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Geir Røed
Publisert: Publisert:

Forrige torsdag innstilte SAS 100 fly på grunn av pilotstreiken.

Kundene ble varslet om innstillingene dagen før via SMS, med tilbud om å kansellere billetten eller å reise med et annet fly.

Kunder som ønsket kansellering og pengene tilbake, ble imidlertid rutet til et skjema for refusjon.

Ett problem: I noen tilfeller ble kunder rutet til et refusjonsskejam som tar gebyr for tilbakebetalingen.

– Når fly blir innstilt har man rett på å få alle pengene tilbake, uten å bli ilagt gebyrer, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Rutet til feil skjema

E24 vet at ved minst to tilfeller tok SAS gebyr ved refusjon.

I ett tilfelle, hvor billettprisen var 598 kroner, ble bare 216 kroner refundert. SAS beholdt 382 kroner.

Pressetalskvinne Tonje Sund i SAS er enig med Forbrukerrådet om at hele summen skal refunderes.

382 KRONER: Denne billetten til 598 kroner ble fratrukket 382 kroner i gebyr fra SAS, slik at det ble utbetalt bare 216 kroner da SAS selv innstilte 100 fly forrige uke. Den observante leser vil også se at regnestykket i SAS sitt skjema ikke går opp.

Faksimile

– Det som har skjedd her er at det er blitt rutet til et refusjonsskjema som brukes når kunden selv ønsker å kansellere. Da er det gebyr. Det skal ikke være gebyrer på refusjon ved innstilte fly. Da skal hele beløpet, inklusive skatter og avgifter, refunderes kundene, sier Sund.

FEIL SKJEMA: Kunder ble sendt til feil refusjonsskjema da de fikk SMS om innstilt fly, forklarer SAS.

Faksimile: SMS fra SAS

– Sjekk rutinene

SAS har etter E24s henvendelse nå gått gjennom refusjoner fra de 100 innstilte flyvningene og etterbetalt.

Men dersom du er berørt, bør du sjekke at du har fått refundert hele billettprisen til kontoen eller kredittkortet.

– Hvis du ikke har fått hele beløpet tilbake bør du kontakte SAS, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Han mener det er uheldig at SAS gjør slike feil.

– SAS bør sjekke rutinene sine, slik at det ikke skjer ved senere anledninger. Men det er også lov å gjøre feil, så lenge man retter opp, sier Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Les også

Avblåser streik:Fortsatt kansellerte avganger

Les også

SAS kansellerer rundt 100 flyvninger

Les også

SAS-piloter får støtteerklæringer fra Sverige og Danmark

Publisert:

Flere artikler