Odd Reitan synes tilsynet overdrev innkjøpsforskjellene

Odd og Ole Robert Reitan har trukket seg mer og mer tilbake fra offentligheten. I et sjeldent intervju omtaler Rema-eierne de kontroversielle forskjellene i innkjøpsbetingelser. – Det var grelle eksempler som ble lagt frem. Det var overdrevet, mener senior.

  • Sindre Hopland
  • Ole Martin Wold (foto)
Publisert:

Både far og sønn Reitan var til stede på åpningen av ny butikk på Ranheim utenfor Trondheim denne uken, kjedens butikk nummer 1.000.

– Jeg skal være ærlig og si at jeg sa «hva var det jeg sa?», sier Ole Robert Reitan til E24.

Med et halvfullt stettglass med Grans cider i den ene hånden, snakker han om hvordan han opplevde det da Konkurransetilsynet i fjor la frem tallene som viste at erkerivalen Norgesgruppen fikk langt lavere priser fra en rekke leverandører. Tilsynets arbeid førte også til flere razziaer i bransjen.

– Det er veldig bra at myndighetene nå er klar over hvordan situasjonen er. Jeg har jo sagt dette i mange år og fått beskjed om å slappe av, sier Ole Robert Reitan med et forsiktig smil.

I høst skal tilsynet legge frem nye innkjøpstall, og i bransjen venter man også på et svar om partnere og konkurrenter har brutt konkurranseloven.

Nå har konkurrentene våknet, og det vil være litt opp og ned fremover, men etter hvert så vil vi ta markedsandeler igjen
Odd Reitan

– Jeg blir ikke overrasket hvis det ikke kommer en dom. Det er det ikke sikkert det gjør, men det jeg håper er at det blir en praksis for å følge konkurranselovgivningen bedre enn man gjør i dag.

Selv om Ole Robert har gjort det å fikse konkurransen i dagligvarebransjen til en av sine hjertesaker, er colonialmajor Odd Reitan av en noe annen oppfatning en sønnen.

Rema-gründer Odd Reitan hadde tatt seg på sløyfen for åpningen av butikk nummer 1.000 denne uken. Han lettet også på sløret om hva han mener om innkjøpsforskjellene i norske dagligvare.

Ole Martin Wold

– Overdriver

– Grunnen til at vi likevel klarer å konkurrere, er fordi vi er så mye mer effektive. Vi skal knuse dem til slutt likevel, det bare tar litt lengre tid når de har det lille forspranget, sier Odd Reitan og fortsetter:

– Man må huske på at det var grelle eksempler som ble lagt frem. Det var overdrevet. Men sånn er det jo ofte når man skal legge frem ting, da må man overdrive litt, for det var det i den presentasjonen.

I Konkurransetilsynets rapport sto det at enkelte leverandører «har en prisforskjell på over 15 prosent på varer de selger til dagligvarekjedene».

– Så du mener det ikke er så ille som man presenterte det som?

– Nei, det er ikke så ille. Det er ikke 15–20 prosent innkjøpsforskjell på alle varer. Men for oss var det fint, sier Rema-gründeren, før Ole Robert skyter inn fra siden:

– Når jeg sier at myndigheter og bransjen må bidra til at dette med innkjøpsforskjellene ordner seg, sier Odd at «det viktigste er å gjøre jobben selv». Det er jo selvfølgelig riktig, og det vi bruker tiden vår på, sier han.

Les også

I årevis har de solgt øl i denne butikken. Men da Arne rev en vegg, røk bevillingen.

Ole Robert Reitan fortalte de fremmøtte, som hadde kommet for å se Rema-butikk nummer 1.000, at hverken ham selv eller far, Odd hadde trodd at man ville åpne så mange butikker som man har gjort i løpet av 41 års drift.

Ole Martin Wold

Vil bæres ut

På høyttalere utover parkeringsplassen på Ranheim spilles Kjærlighetsvisa til Halvdan Sivertsen, men med ny tekst og proklamerende «at vinden fra Rema ikke må snu»

To minutter før lavpriskjeden skulle åpne sin butikk nummer 1.000, rullet selvutnevnt colonialmajor, styreleder og eier Odd Reitan inn i en stor svart Mercedes.

Sønnen, Rema-topp Ole Robert Reitan, tuslet inn fra siden og minglet med de fremmøtte.

De omtaler kunder, franchiser og de ansatte som «familien».

Nå begynner det å se realistisk ut å se lønnsomme netthandelsløsninger også innen dagligvare
Ole Robert Reitan

De to har de siste årene trukket seg mer tilbake, men er fremdeles operative eiere. Ole Robert har fått inn Trond Bentestuen som sjef for Rema i Norge, og selv er han nå leder for forretningsområdet Rema 1000 i Reitangruppen.

– Det har vært veldig uvant, men jeg jobber veldig bra med Trond, og vi har mange gode planer, sier han.

Colonialmajoren har heller ingen umiddelbare planer om å trekke seg helt ut.

– Hvor lenge vil du lede Reitangruppen? Må de bære deg ut?

– Ja, det er klart det. Jeg gjør ikke så mye lenger, så det er ikke noe problem. I mitt ståsted, hvis det ikke skjer noe oppi her, så skal jeg holde på lenge, sier Reitan senior og peker på hodet.

Rema-topp Odd Reitan stråler av autoritet på parkeringsplassen foran den siste butikken i porteføljen på Ranheim, omringet av franchisetagere som har tatt på seg den blå jakken for anledningen.

Ole Martin Wold

Har fått ny tro på netthandel

Netthandelen har skutt i taket under coronakrisen, og det samme har digital dagligvarehandel.

Ole Robert Reitan var tidlig ute da han, med lite hell, forsøkte å selge dagligvarer på nett i 1997. I etterkant har han vært lite positiv til at Rema skal dagligvarer på nett, men det har viruskrisen forandret.

– Vi har sittet i en tidsmaskin når det kommer til digital dagligvarehandel, og plutselig befinner vi oss syv år frem i tid. Nå begynner det å se realistisk ut med lønnsomme netthandelsløsninger også innen dagligvare.

– Så hvor lenge er det til Rema selv har netthandel?

– Det blir når vi har en løsning som kundene våre liker. Når vi er klare.

Rema eier imidlertid rett over syv prosent av Kolonial.no, noe han sier har vært «en fantastisk god investering».

Skal ta markedsandeler – men ikke med det samme

I dagligvarebransjen knives det året rundt om hvem som fanger mest av de 178,4 milliarder kronene nordmenn brukte på matvarer i fjor.

Rema som i lang tid fosset frem, har de siste årene stagnert.

Ole Robert er likevel helt sikker på at Rema ville hatt større andel av markedet om konkurranseloven hadde blitt håndhevet strengere.

– Men det viktigste er ikke at vi tar markedsandeler, men at vi driver gode effektive butikker slik at vi kan være gode på pris. Det finnes mange markedsandeler vi ikke vil ha, sier han.

Reitan senior sier det vil ta litt tid før Rema slår tilbake, og viser med hendene hvordan han tror markedsandelen vil utvikle seg.

– Nå har konkurrentene våknet, og det vil være litt opp og ned fremover, men etter hvert så vil vi ta markedsandeler igjen, sier Odd.

Les også

Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

Kan være siste operative eier

Foruten samvirkelaget Coop er norske dagligvare dominert av familiebedrifter hvor eierskap og ansvar har gått i arv.

Odd og sønnene Ole Robert og Magnus Reitan eier Rema med en eierandel på 33,33 prosent hver. Sistnevnte driver familiens investeringsselskap Reitan Kapital.

Det finnes flere arvinger, men ingen i den tredje Reitan-generasjonen har enda pekt seg ut som den neste åpenbare colonialmajor.

– Hender det du frykter at du blir siste generasjon som driver familieselskapet?

– Nei, det frykter jeg ikke, men det kan jo godt være at man vil drive det på en annen måte. At Reitan-gruppen vil se annerledes ut i fremtiden enn den gjør nå, det kan nok godt være, sier Ole Robert Reitan og legger til:

– Det å være eier betyr ikke at man må være hundre prosent operativ heller, så det må de finne ut av selv.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Odd Reitan
  3. Ole Robert Reitan
  4. Ocado
  5. Reitangruppen
  6. Konkurranselovgivning
  7. Norgesgruppen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema 1000 åpner butikk nummer 1.000

  2. Analytiker om Reitans børsplaner: – Det er absolutt tiden for slike aksjer

  3. Reitan-familien vurderer børsnotering av livsverket

  4. Betalt innhold

    Han er sjef for 55 Rema-kjøpmenn som til sammen delte 94 millioner i fjor

  5. Norgesgruppen: – Det dårligste tidspunktet i hele året for en slik rapport

  6. Varsler om «svært inngripende» tiltak mot dagligvaren