Kampen om luften

Wizz Air dropper Trondheim-basen: Samler innenrikssatsingen i Oslo

Midt under coronapandemien varslet det ungarske lavprisselskapet at de ville innta det norske innenriksmarkedet. Nå nedskalerer de satsingen som følge av markedsutviklingen.

Et Wizz Air-fly fra Trondheim lander på Oslo Lufthavn. Arkivbilde.
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Inntoget til lavprisgiganten Wizz Air har skapt mye debatt i Norge, omtrent som Ryanairs virksomhet gjorde for noen år tilbake.

Nå har Wizz Air valgt å legge ned selskapets base på Trondheim lufthavn Værnes. Det bekrefter flyselskapet overfor E24.

Det var Flysmart24 som først meldte om nedleggelsen av basen.

Wizz Air annonserte i oktober i fjor at de ville etablere seg i det norske innenriksmarkedet, og dermed også utfordre Norwegian, SAS og Widerøe. Første avgang skjedde i november.

Selskapet skulle i utgangspunktet etablere seg i Norge med to baser og fire fly – to fly på Gardermoen og to fly på Værnes.

Nå samles alle fire flyene på Gardermoen, men Wizz Air skriver at dette ikke betyr at de legger ned annonserte ruter.

Selv om selskapet har etablert seg med to ruter i Norge har selskapet foreløpig basert seg på egne ansatte som flys inn i Norge på turnus. Selskapet har sagt det vil bli aktuelt å ansette i Norge i fremtiden hvis markedet vokser.

Wizz Airs inntog i Norge har skapt debatt, grunnet selskapets holdninger til fagforeninger.

Les også

Wizz Air-sjefen til VG: Ikke apekatter fra Øst-Europa

– Påvirker ikke ruter

– Wizz reagerte på den nåværende situasjonen i innenriks- og utenriksmarkedet med å konsolidere den norske virksomheten, og flytte det Trondheim-baserte crewet og flyene til Oslo Gardermoen, skriver Andras Rado, kommunikasjonssjef i Wizz Air.

– De avgangene som var opererte av crew og fly basert i Trondheim vil bli operert fra basen i Oslo. Disse endringene har ingen påvirkning på ruter, kapasiteten eller antallet ukentlige avganger, skriver han videre.

Selskapet legger til at de vil fortsette å tilby lave priser på sin moderne flåte – en flåte som består av Airbus A320neo og A321neo-fly.

I tillegg til innenriksrutene drifter Wizz Air en rekke ruter mellom Norge og europeiske destinasjoner, med særlig fokus på Øst-Europa.

Selskapet annonserte nylig at de fra mai lanserer nye ruter fra Oslo Gardermoen til Chania (Hellas), Split (Kroatia), Alicante (Spania), Gran Canaria (Spania) og Larnaka (Kypros).

Les også

Regjeringens anbudskrav kan utelukke Wizz Air fra å delta

– Tror de vil komme tilbake

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, som tidligere har jobbet i Ryanair, sier han ikke er overrasket over beslutningen gitt reiserestriksjoner og lav trafikk om dagen.

– Men jeg tror de kommer tilbake, sier Elnæs og utdyper:

– En posisjon i Trondheim er viktig for flyselskap for å få innenriksrutene i Norge til å fungere og dekke det norske markedet godt nok.

Han viser blant annet til at man er tvunget til å ha en base i Trondheim for å, for eksempel, kunne ha tidlige morgenavganger til Oslo og Bergen.

– József Váradi (Wizz Airs konsernsjef, journ.anm.) har vært tydelig på at han har en femårsplan for sin norske satsing. Så jeg tror ikke de gir opp nå, men det er klart at etterspørselen i markedet er lav akkurat nå, sier Elnæs.

Wizz Airs flytting av de to flyene til Gardermoen tror han bare vil bety enda tøffere konkurranse på de viktigste norske rutene fra Oslo til byer som Bergen og Stavanger, og kanskje også København, Stockholm og London.

Les også

Stord kommune står på sitt mot Wizz Air tross trussel om søksmål

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Fly
  3. Flyselskaper
  4. Wizz Air
  5. Trondheim lufthavn, Værnes
  6. Gardermoen
  7. Oslo

Flere artikler

  1. Analytiker om Wizz Air-exit: – Hadde gitt full gass hvis Norwegian hadde forsvunnet

  2. Wizz Air legger ned på Værnes – flytter til Oslo

  3. – Et gedigent mageplask av Wizz Air

  4. Wizz Air med milliardtap

  5. Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med