Kampen om luften

Analytiker tror Wizz Airs 10-kronersbillett kan komme til Norge

Én euro er prisen Wizz Air tar for en flybillett i Italia. Så billig kan det også bli her når de starter å fly norske innenlandsruter, tror flyanalytiker.

I VINDEN: Det omstridte lavprisselskapet Wizz Air kjører en aggressiv prisstrategi for å vinne flykundene på innenriksruter i flere europeiske land.

Patrick Pleul, DPA / ZB
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:,

Det ungarske lavprisselskapet har hittil satset på to innenlandsruter i Italia. Begge er fra Milano Malpensa og til to destinasjoner på Sicilia.

Der koster enkelte flybilletter 10 kroner (1 euro), skriver Flysmart24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair tror at priser som dette kan dukke opp når Wizz Air kommer i gang med sin nye satsing i Norge.

Jeg blir ikke overrasket om de tester markedet her med det. Det kan også skje ganske fort for å treffe juletrafikken, sier han til E24.

Elnæs har bakgrunn fra Ryanair og jobbet strategisk med flymarkeder i Europa.

Ifølge ham står billettprisen for 55 prosent av inntektene til Wizz Air. Resten kommer fra alt du må betale for i tillegg til selve reisen.

– Ni av ti som kjøper billett for en euro kjøper mest sannsynlig noen av de tilleggstjenestene som bagasje, setevalg og så videre. Wizz Air er best i klassen på det.

Les på E24+

Analyse: Hvorfor Wizz Air kom til Norge (+)

VINGESLAG: Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs tror det kan bli en hissig kamp om innenrikskundene i Norge når Wizz Air starter å fly de mest trafikkerte rutene i november.

Marius Lorentzen / E24

Priskrig i millardklassen

Lavprisgiganten har rundt 17 milliarder kroner i kontanter på bok, ifølge deres siste regnskaper.

Selskapet kom til Norge i 2006 og flyr ruter til 11 norske byer. De flyr 48 ruter til 12 land fra Norge, men skal nå altså trappe opp til 51 ruter til, fra og i Norge.

Selv om de skal fly innenriks via Oslo er det ingen fullverdig norsk base Wizz Air starter med. Det innebærer nemlig strengere krav fra myndighetene.

– Det blir to flymaskiner som kan stå over natten på Oslo lufthavn. Kostnaden er liten, og det blir derfor ingen høy risiko, understreker Elnæs.

«Wizz Airs ekspansjon er ikke et definitivt nådestøt for SAS, men den kommer på et forferdelig tidspunkt», skrev flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank i et notat etter at den norske satsingen ble kjent.

I Norge har selskapet startet priskrigen med sine første innenriksflyvninger 5. november. Nå selger de enkeltbilletter for 109 kroner.

Dette kommer brått på for Norwegian og SAS. Begge sliter fra før av, og har svart med å sette ned sine priser.

– Da går de rett i fella til József Váradi (konsernsjefen i Wizz Air), sier Elnæs.

Han advarer de etablerte flyselskapene mot å la seg rive med.

– Norwegian og SAS burde heller stole på sitt eget produkt og den dominansen de har i Norge. Det Wizz Air gjør med sine få ruter bør ikke påvirke prisene deres, mener flyanalytikeren.

Les også

Analytiker tror Wizz Air vil presse SAS og Norwegian: – Kommer på et forferdelig tidspunkt

I åpen konflikt med toppene

Det er langt flere enn konkurrentene som reagerer på den norske satsingen fra lavprisgiganten.

Etter at Wizz Air-sjefen kom med uttalelser om at selskapet «er et flyselskap uten fagforeninger» har Erna Solberg varslet om boikott.

– Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg, sa statsministeren til Stortinget.

Dette fikk Solberg ros for av flere organisasjoner, som også boikotter selskapet.

Elnæs tror at Wizz Air klarer å tjene penger på tross av både corona og kritikk. Gjerne ved å sette ekstremt lave priser.

– Hvis de vil teste markedet i Norge og sjekke opinionen kan de kjøre tikronersbilletter. De har svært lite å tape på det. Politisk sett er det ikke stuerent – og de vil få motbør på det – men vi som følger med på dette ser at forbrukerne responderer positivt på å kunne reise lavpris, sier han.

Selskapet har i dag baser i en rekke land utenfor Ungarn, inkludert Italia, Storbritannia, Tyskland, Ukraina og Russland, og skal snart åpne et datterselskap i Abu Dhabi.

Flysmart24: Slåss seg inn i nye markeder med billetter for 10 kroner

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Fly
  3. Wizz Air
  4. Priskrig
  5. Norge
  6. Luftfart
  7. Reiseliv
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Analytiker tror Wizz Air vil presse SAS og Norwegian: – Kommer på et forferdelig tidspunkt

  2. Wizz Air dobler satsingen i Norge: Vil etablere base i Trondheim

  3. Wizz Air-sjefen: – Føler ingen kjærlighet fra Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Fagforeningsledere hyller Ernas Wizz Air-kritikk

  6. Betalt innhold

    Analyse: Hvorfor Wizz Air kom til Norge