Ny æra for varehandel

Polet oppjusterte salgsanslaget med 2,8 mrd. kroner etter tredje smittebølge

Det er vanskelig å utforme budsjett midt i en pandemi, noe Vinmonopolet fikk erfare da de måtte legge milliarder til 2021-anslaget. – Da vi budsjetterte i fjor høst visste ingen når grensene ville åpne igjen, sier poldirektøren.

LANGE KØER: Mange nordmenn har stått i kø for å kjøpe varer på Vinmonopolet, og tidligere i vår advarte polet mot «monsterkøer» før 17. mai, og ba folk å handle utenom de travleste tidspunktene.
  • Sindre Hopland
Publisert:

Nordmenn har strømmet til Vinmonopolet i 2021, spesielt på Østlandet, hvor store deler av handelsbransjen har vært stengt ned.

Dokumenter E24 har fått innsyn i viser at Vinmonopolet anslår å selge alkohol for 19,6 milliarder kroner i 2021 og sitte igjen med 548 millioner kroner før skatt. Det er 187 millioner kroner mindre enn i fjor.

– Prognosene er at vi ender over 100 millioner liter i år også, men ikke så høyt som 115 millioner liter som i fjor, sier Elisabeth Hunter, administrerende direktør i Vinmonopolet.

Hun er forsiktig med å slå noe fast ettersom det er anslag, men hennes egne ansatte har satt prognosen antall solgte liter til 110 millioner, altså fem millioner færre enn i fjor.

Les også

Vinmonopolet advarer: Frykter «monsterkø» før 17. mai

SJEF: Elisabeth Hunter er administrerende direktør i Vinmonopolet.

Var tvunget til oppjustering

I midten av desember presenterte Vinmonopolet budsjettet for inneværende år overfor eieren, Helse- og omsorgsdepartementet. Da anslo polet at man ville omsette for 16,7 milliarder kroner i 2021.

Så kom juleferien, statsminister Solberg fortalte at regjeringen håpet å løsne på restriksjonene i januar, men det motsatte ble resultatet. Det ble satt ny smitterekord og nye muterte virus ankom landet.

– Da vi budsjetterte i fjor høst visste ingen når grensene ville åpne igjen. Vi skjønte ganske raskt at vi måtte oppjustere anslaget vårt, sier poldirektør Hunter som nå altså har oppjustert budsjettprognosen med 2,8 milliarder basert på Vinmonopolets månedsrapport for mars.

– Hvor mye av veksten i 2020 og 2021 kan knyttes til pandemien?

– I et normalår er veksten på rundt 0,5 prosent, så alt over det er coronarelatert, sier Hunter.

Hvis man sammenligner 2021 med normalåret 2019, så er volumveksten i liter på rundt 33 prosent.

Les også

Store deler av årets franske vinproduksjon er ødelagt av frost

Tror folk vil strømme til Sverige

For alle virksomhetene som har «vunnet» på pandemiens konsekvenser er spørsmålet nå hvor mye av effekten som vil vedvare når en gang coronakrisen er over.

Hunter tror ikke polet vil klare å holde på alle dem som tidligere dro over grensen.

– Vår antagelse er at folk kommer til å handle i Sverige igjen, men i hvor stor grad dette tar seg opp igjen gjenstår å se.

Vinmonopolet har som vane å betale 50 prosent av overskuddet i utbytte til staten.

Staten skriver i et brev til Vinmonopolet i januar, basert på budsjettet utformet før den siste smittebølgen, at man anslår et utbytte på 66 millioner kroner.

Men ettersom resultatet også er oppjustert med 313,5 millioner kroner, blir det beløpet betydelig høyere.

Les også

Arcus vil selge unna akevitt og vodka for å blidgjøre Konkurransetilsynet

Økt netthandel truer ikke butikkene

Netthandelveksten har vært formidabel under krisen, og har vært en av Vinmonopolets største problemer å håndtere det siste året.

– Vi har ikke vært rigget for over 100 prosent vekst i netthandelen, så det har vært utfordrende for oss under krisen, sier Hunter.

Polet håndterer bestilinger fra eget netthandellager i motsetning til distribusjonen ut i butikkene som håndteres av eksterne distributører.

I mars hadde Vinmonopolet 337 butikker i Norge, og under Hunter har man kun lagt ned én butikk som følge av svake resultater. Netthandelen har ført til at flere aktører i varehandelen har måtte slanke antallet butikker, men det tror ikke direktøren blir tilfellet for polet.

– Nei, vi tror ikke på noen reduksjon i antall butikker. Over 80 prosent av de som kjøper varer på nett henter i butikk, så det kan nok være at vi må endre litt på hvordan butikkene ser ut, sier hun og utdyper at butikkene kanskje blir mindre, eller at større deler av butikklokalet vil være lager med tanke på netthandel.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Utbytte
  3. Helse- og omsorgsdepartementet
  4. Vinmonopolet
  5. Alkohol
  6. Netthandel
  7. butikk

Flere artikler

  1. Vinmonopolet satte foreløpig dagsrekord – solgte nesten én million liter alkohol onsdag

  2. Vinmonopolet advarer: Frykter «monsterkø» før 17. mai

  3. Power-kjeden friskmelder seg selv etter rekordår

  4. Betalt innhold

    Stengte grenser er gull verdt for vinmonopol og dagligvare: – Spente på å se hvordan atferden vil endre seg

  5. Ekspert: Arcus og Altia kan måtte selge merkevarer for å få fusjonere