En illusorisk medielov
Medieeierskapsloven fungerer ikke etter hensikten hvis Medietilsynet skal «avtale» unntak på egen hånd.
- Hans HjellemoJournalist
Schibsted har ikke lyst til å selge sine aksjer i Polaris Media, fordi det vil være som å selge høns i regnvær. Når Medietilsynet sier ja til at Schibsted i stedet kan parkere aksjene, kan det ikke tolkes som annet enn at tilsynet undergraver den loven de skal være vaktbikkje for og mangfoldet loven skal sikre.
Schibsted og regionavisenes ønske om å etablere Media Norge som et regionaviskonsern i et samarbeid mellom Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad var i utgangspunktet en glimrende industriell idé. Den hadde fortonet seg enda bedre om Adresseavisen hadde gått med i samarbeidet, som den siste av de store regionavisene. Men eierne i Adresseavisen ville det annerledes og søkte i stedet sammen med Harstad Tidende Gruppen i det nye mediekonsernet Polaris Media.
Aktørene hadde det til felles at de ville søke sammen for å frigjøre kapital og krefter til å holde tritt med utviklingen innenfor digitale medier. Nå stikker finanskrisen kjepper i hjulene både på den ene og den andre måten.
Forutsetningen for at Schibsted skal få lov til å etablere Media Norge er at konsernet selger seg ned i Polaris Media først, for å holde seg innenfor de eierbegrensningene Medieeierskapsloven fastsetter. Men nå svikter markedet og det er ikke fristende for Schibsted å selge høns i regnvær.
I Polaris Media har man sondert markedet for mulige lokale kjøpere som kan overta eierandelen Schibsted må selge. Men tirsdagens "avtale" med Medietilsynet som innebærer at Schibsted i stedet får parkere aksjeposten og å beholde den økonomiske risikoen setter bom for å etablere et mangfoldig eierskap i Polaris på ubestemt tid. At styreleder Kaare M. Gisvold i Polaris Media er skuffet er høyst forståelig.
Medietilsynets "avtale" med Schibsted viser tydelig at medieeierskapsloven ikke fungerer etter hensikten, verken i gode eller dårlige tider. Hvis Medietilsynet, som har fått mye pepper det siste året, fortsetter å avtale unntak fra loven med medieselskapene på den måten vi er vitne til her, er det like greit å avskaffe hele loven først som sist.
Les også: Schibsted stanser salg av Polaris Media