Scanpix / montasje

PROTESTERER: Sigrid Bonde Tusvik er blant dem som har kastet seg på protestene mot gruveplaner og deponi i Repparfjorden. Kobber fra Nussir og andre gruver er nødvendig blant annet for en stadig voksende elbilindustri.
Kommentar

Det er lett å være fjordrebell når du kjører BMW i3 EL

UKESLUTT: Kobber fra Finnmark kan bli kritisk for det grønne skiftet, en verden som skriker etter mineraler - og alle elbilene som kjører rundt i Oslo sentrum.

Publisert:

For drøyt 300.000 kroner kan du nå få deg en ekte BMW. Som går på strøm. Ikke rart at i3 i flere år har vært blant landets mest solgte biler.

Kjøperne kan både spare penger og kutte utslipp. Akkurat som norsk avgiftspolitikk legger opp til.

Men det er ikke bare subsidierte nordmenn som kjører elektrisk. I fjor passerte Tyskland for første gang Norge, med nær 60.000 solgte elbiler. Flere skal det bli.

BLANT MANGE AVANSERTE deler har i3-en hele 2000 meter med kobbertråd, ifølge TU. En elbil trenger tre til fire ganger så mye kobber som en vanlig bil, og etterspørselen vil øke drastisk. Til blant annet vindmøller, solcellepaneler og batterier.

Dette er bakteppet for Nussirs planer om ny gruvedrift ved Repparfjorden i Finnmark. - Vi vil være med på å elektrifisere verden, uttalte administrerende direktør Øystein Rushfeldt til E24 i fjor høst.

Det kan bli både stort og lønnsomt, med årlig milliardomsetning om prognosene slår til.

Og på tampen av fjoråret kom det endelige klarsignalet, da næringsminister Torbjørn Røe Isaksen avviste de siste klagesakene.

FOR PROTESTENE HAR vært store, fra både naturvernere, samisk hold og fiskerifaglige miljøer. - Regjeringen gir faen i oss, skrev artist Ella Maria Hætta Isaksen i november.

Noen uker senere våknet også komiker og samfunnsdebattant Sigrid Bonde Tusvik, som fra fast plass i Dagsavisen gikk hardt ut. Til stort engasjement fra meningsfeller på sosiale medier.

– Tenk globalt, gi F lokalt, skriver Tusvik. Erna og regjeringen driver med et blå-blått klovnespetakkel, ifølge den frittalende komikeren. Fri bruk av harde ord. Men kjemisk fritt for en eneste lenke eller kildehenvisning til noen av påstandene i spalten.

KRITIKERE MÅ GJERNE idiotforklare både politikere og øvrige myndigheter. Sånt skaper engasjement. Men tjener det saken å påstå at regjeringen er klovner som gir faen?

Miljødirektoratet og to departementer har gjennomført en sjelden grundig saksbehandling over flere år. Den som vil kan sette seg inn i «klovneriet» og sakens fakta.

Ved nest siste runde oppsummerte Faktisk.no saksbehandlingen, problemstillingene og hva som faktisk slippes ut. Miljødirektoratet understreker der at gruveprosjektet vil føre til millioner av tonn avgangsmasser, men mengden tungmetaller vil selvsagt være veldig mye mindre.

Tillatelsene omfatter strenge vilkår for alle deler av virksomheten. Inkludert avbøtende tiltak av hensyn til reindrifta - som driftsstans under kalvingen.

NUSSIRS GRUVEPLANER OG regjeringens klarsignal står i en flere hundre år lang tradisjon med klok norsk industrihistorie: Vi utnytter og forvalter naturens ressurser på en forsvarlig måte, for å skape arbeidsplasser, industriell utvikling og fremgang. I dette tilfellet til en del av Finnmark med fraflytting og få arbeidsplasser.

All næringsvirksomhet setter fotavtrykk. Myndighetenes oppgave er å gjøre disse avtrykkene forsvarlige, ved å veie de ulike hensynene og legge tydelige rammer for aktiviteten.

Til denne vurderingen fikk regjeringen støtte fra sjeldent hold. Bellona-leder Frederic Hauge var betinget positiv. Om avfallet ikke dumpes i fjorden, er alternativet å ikke drive i det hele tatt. Og vi trenger å utvinne kobberet, mener Hauge.

Det kan sies slik: Ja, tilgang på kobber er viktigere enn total fredning av denne ene fjorden. Men vi må gjøre vårt beste for å redusere skadene.

KLIMAKRISEN ER VÅR tids store sak. Mineraler for å elektrifisere samfunnet må nødvendigvis komme fra et sted. Norge har forutsetninger for å bli en viktig mineralnasjon, og den vestlige verden kan ikke snu ryggen til og overlate oppgaven til «andre».

Som Kongo. Ifølge fredsprisvinner Dennis Mukwege er mineraljakt «den underliggende årsaken til krig, ekstrem vold og ekstrem fattigdom».

- Når du kjører din el-bil, bruker din smarttelefon eller beundrer dine smykker, tenk et øyeblikk over den menneskelige kostnaden fremstillingen av disse gjenstandene har, uttalte Mukwege i sitt Nobel-foredrag for et drøyt år siden.

SÅ NESTE GANG Sigrid Bonde Tusvik lager landets mest populære podkast - da kan hun tenke på hvor kobberet til de 230.000 telefonene som spiller den, skal komme fra.

Og når du kjører bomfritt i BMW i3-en du kjøpte for noen år siden, er det kanskje tid for å reflektere over hvordan resten av verden kan få mulighet til å kjøre elektrisk.

SVARET LIGGER SNART begravet i Repparfjorden.