Norgesgruppen tjente mer

Dagligvaregiganten fikk et overskudd på 2,47 milliarder kroner i fjor, og jekker opp utbyttet til 640 millioner kroner.

TALLSLIPP: Norgesgruppen la torsdag frem fasiten for hvordan det gikk i fjor. Her konsernsjef Runar Hollevik
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Norgesgruppen økte både inntektene og satt igjen med et større overskudd i fjor, et år der konsernet også spiste markedsandeler.

Dagligvaregiganten fikk et netto overskudd på 2,47 milliarder kroner av inntekter på 80,16 milliarder i 2016, viser årsrapporten torsdag.

Det er opp fra resultatet på 2,36 milliarder og omsetningen på 76,22 milliarder kroner året før.

Det gir også rom for å betale ut mer til aksjonærene. Mens utbyttet for 2015 var på 605 millioner kroner foreslås det en utdeling på 640 millioner kroner basert på 2016-resultatet.

Konsernet, som er kontrollert av Johannson-familien, har 1.800 dagligvarebutikker og 850 kiosker i tillegg til grossisten Asko.

Spiste markedsandel

I rapporten vises det til at dagligvaremarkedet vokste med 3,1 prosent i 2016, ifølge Nielsen-tall.

Les også

Dagligvaretopp: Norgesgruppen kan danke ut en av de andre gigantene

For Norgesgruppen inkludert kjøpmannseide butikker var veksten høyere, på 5,7 prosent, noe som betyr at den tok markedsandeler.

Flere kunder og at hver handel øker er årsakene til at veksten er høyere enn markedsveksten, ifølge rapporten.

Ved årsskiftet hadde gruppen en markedsandel på 42,3 prosent.

Norgesgruppen er kjent for dagligvarekjeder som Kiwi, Meny, Spar og Joker, som alle økte sine markedsandeler i fjor.

I tillegg har gruppen kjeder som Deli De Luca, Mix og Jafs.

– Norgesgruppen gjør det bra i konkurransen om dagligvarekundene, og det er spesielt lavprisaktøren Kiwi som leverer sterk sammenlignbar vekst i salgsinntekter i 2016, skriver konsernet i rapporten.

Innenfor forretningsområdet Detalj ble driftsinntektene på 48 milliarder kroner, og druftsresultatet økte med 32 prosent til 1,44 milliarder kroner.

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser

Møter konkurranse fra matkasser

Lønnsomheten, målt som driftsresultat i prosent av inntektene, eller driftsmarginen, var imidlertid presset. Denne marginen var på 4,1 prosent mot 4,2 prosent året før.

– Dagligvarebutikkene opplever økt konkurranse fra andre markedskanaler som mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

Der vises det til at antall aktører som selger mat og drikke er økende, spesielt innenfor nettbasert dagligvarehandel.

Dagligvaremarkedet inkludert netthandel var på 170,9 milliarder kroner ved utløpet av 2016. Ifølge estimerte tall var markedet for matkasser og dagligvarer på nett på rundt 1,5 milliarder kroner, men dette markedet vokste mer enn tradisjonelle dagligvarebutikker.

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

Les også

Dagligvaretopp: Norgesgruppen kan danke ut en av de andre gigantene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norgesgruppen
  2. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Utfordres av netthandel og «mat i farta»

  2. Milliardresultat for Norgesgruppen

  3. Håver inn selv om veksten faller

  4. Forberedt på inntog fra Amazon og andre matgiganter: – Utelukker ikke samarbeid

  5. Dagligvaregiganten Norgesgruppen passerte 100 milliarder i omsetning i kriseåret 2020