Tidenes matauk av økologisk mat

- Utviklingen har aldri vært så kjapp som den vi har sett de siste to månedene, sier markedssjef i Oikos, Reidar Andestad.

PRISNEDGANG ENDRER FORBRUKERVANENE: Stadig flere nordmenn har økologisk mat i handlekurven, og matkjedene melder om rekordomsetning av økologisk mat.

Knut Erik Knudsen
Publisert:,

Regjeringen har som målsetting at i 2020 skal 15 prosent av maten nordmenn spiser komme fra økologisk landbruk.

Offentlige tiltak har hittil ikke nevneverdig forbedret fremdriften, men i 2012 har regjeringen fått uventet drahjelp fra matkjedene med priskris på økologisk mat.

- Utviklingen har aldri vært så kjapp som den vi har sett de siste to månedene. Dagligvarekjedene drar lasset, og de er villig til å lykkes, sier markedssjef i Oikos, Redar Andestad, til E24.

Les også: Salget av økologisk øker - men bøndene blir færre

Priskrig øker prosentandelen

Første halvår i 2012 ble det solgt økologisk mat for totalt 555 millioner kroner i dagligvarehandelen. Mye tyder på at 2012 blir et rekordår for omsetning av økologisk mat.

Coop-kjeden var en av de første som matkjedene som satte ned prisen på økologisk mat.

Deretter fulgte en sterk økning i salget av økologisk frukt og grønt.

I løpet av første halvår økte blant annet Coop Extra salget av frukt og grønt med 55 prosent og Coop Mega solgte for 20 prosent mer enn i samme periode i 2011.

- Det er fint for oss å bidra. Det er ikke tvil om at pris påvirker om folk velger økologisk, i tillegg er tilgjengelighet, markedsføring og kvalitet viktig, sier pressesjef i Coop Norge, Kristin Paus, til E24.

Økte 56 prosent på tre uker

Kiwi-kunder fikk 22. oktober en prisreduksjon på økologiske matvarer tilsvarende momsen. Volumveksten i løpet av bare tre uker var på 56 prosent.

- Resultatene er over all forventning. Det forteller oss både at interessen for økologiske varer er høy og at lavere pris har stor betydning for å gjøre økologisk mat tilgjengelig for folk flest, sa Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI, i en pressemelding.

- Regjeringen er foreløpig langt unna egne ambisjoner både hva gjelder frukt og grønt-konsum og økologisk, og jeg kan ikke se at noe annet offentlig tiltak skal kunne gjøre jobben like godt som momskutt, uttalte Bjørkøy.

Les også: Øko-landbruk støttes mer enn de klarer å omsette

Økologisk mat gir status

Paus tror det er stor interesse fordi øko-maten ofte anses mer eksklusiv enn vanlig konvensjonell mat.

- Økologisk mat har fått et hyggelig gourmetstempel. Men de fleste nordmenn har sterk tro på vanlig konvensjonelt landbruk, så norske varer har i utgangspunktet høy status i Norge, sier Paus i Coop Norge.

Økologisk mat er generelt dyrere enn vanlig mat, men produksjonskostnadene varierer fra vekst til vekst. Større dykrningsareal, arbeidsinstensiv dyrking, økt svinn på grunn av mindre sprøyting gir samlet en kostbar produksjon.

Coop har i 2012 hatt en kampanje som lover like billig økologisk frukt og grønt som tilsvarende kovensjonelle matvarer, men går ikke i minus av den grunn.

- Salget av økologisk frukt og grønt går i pluss. Men vi har mindre fortjeneste på dette enn på vanlige, konvensjonelle jordbruksvarer. Salget av økologisk mat har vokst jevnt og trutt og det er ingen grunn til å tro at utviklingen stopper opp, forteller hun.

Sterk kundegruppe
Etter en eventyrlig omsetning av økologisk mat har matkjedene knivet om å bygge opp størst tillit til en ressurssterk kundegruppe.

Det årlige økobarometeret viser at de som er opptatt av å spise økologisk bruker 70 prosent mer på mat enn andre.

- Dagligvarekjedene er offensive på området og ser at de underliggende verdi- og etikkoppfatningene i samfunnet gjør at folk er mer opptatt av helse og miljø. Folk søker kvalitet og smaksopplevelse, forteller Andestad i Oikos.

Øko-mat kampanjer treffer spesielt barnefamilier. Da Rema 1000 kjørte på med økologisk barnematskampanje økte salgsveksten av økologisk barnemat med hele 70 prosent.

- Kampanjen har ekstra score blant høyere utdannede med barn. De store kjedene vil forsterke varesortimentet og sloss om denne kundegruppen, sier Andestad.

Nisjebutikkene i vekst

Økologiske nisjebutikker lider ikke under at matkjedene kan skilte med økt salg av øko-mat. Markedet vokser også her.

- De blir en tilleggsleverandør og har ofte mange lojale kunder. Butikksjefer over hele landet kan fortelle meg at dette er et år med god vekstutvikling. Øko-bølgen er en internasjonal trend med rom for spesialbutikker med ekstra godt vareutvalg, forklarer Andestad.

5,6 prosent av norsk landbruksareal dyrkes økologisk. Andestad tror dyrkningsarealet vil vokse i takt med økende etterspørsel og interesse.

- En ny undersøkelse viser at 20 prosent av bøndene kan være interessert i å produsere økologisk. Det er et veldig inspirerende tall som viser potensialet for videre vekst, sier han.