Forbrukerombudet mener Propr villeder

Forbrukerombudet mener boligsalgstjenesten gir feil bilde av pris og kjøpers trygghet. 

REAGERER: Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør hos Forbrukerombudet, mener boligsalgstjenesten Propr villeder.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Propr er en tjeneste hvor boligselgere kan selge boligen sin selv, med bistand fra et meglerforetak. Forbrukerombudet reagerer mest på påstandene om at «Propr sørger for at selgers opplysningsplikt er oppfylt».

– Dette kan villede både forbrukerselgere- og kjøpere ved at man får inntrykk av at handelen vil gjennomføres på en trygg måte. Dette er feil da forbruker både kan velge bort Proprs bistand med å hente inn opplysninger, samt at man ikke kan garantere at selgers opplysningsplikt blir oppfylt, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til Dagens Næringsliv.

I markedsføringen får forbrukerne vite at det koster «fra 4.900 kroner» å bruke Propr. Forbrukerombudet har kommet fram til at totalprisen i praksis for flertallet av kundene blir 32.800 kroner. Forbrukerombudet mener også at Propr overdriver antallet brukere.

Tjenesten ble lansert i mai 2016, og Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på Proprs markedsføring, både fra forbrukere, organisasjoner og eiendomsmeglere.

Proprs pressekontakt, medierådgiver Nils Ruben Ravnaas, viser til at selskapet i lang tid har hatt en ryddig dialog med Forbrukerombudet.

– Vi vil svare dem skikkelig på dette udramatiske oppfølgingsbrevet, men vi er forundret over at store deler av innholdet, for oss, fremstår farget av synspunktene til eiendomsmeglerbransjen, sier Ravnaas.

(©NTB)

Les også

Propr: 9.400 har prøvd oss.
Fasit: 65 boliger for salg

Les også

Finanstilsynet vil ikke stanse «kvasi-eiendomsmegling»

Les også

Meglertopp tordner mot meglerkolleger: – Dette er kvasi-megling

Her kan du lese mer om