Virke krever like vilkår: – 350-kronersgrensen er en ulykke for norsk handel

Norske bedrifter er i et verdensmesterskap hver dag med Alibaba, Amazon og Apple. Da kan vi ikke ha 350-kroners grense med et avgiftsfritak som kun gjelder utenlandske butikker, mener Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen.

VIL FJERNE GRENSE: Hovedorganisasjonen Virke vil fjerne 350-kronersgrensen. Illustrasjonsbilde fra distribusjonssentret til Amazon i Barcelona, Spania.

VIL FJERNE GRENSE: Hovedorganisasjonen Virke vil fjerne 350-kronersgrensen. Illustrasjonsbilde fra distribusjonssentret til Amazon i Barcelona, Spania.

Foto: Albert Gea Reuters
Publisert:

Grensen for hvor dyre varer man kan kjøpe på nett fra utlandet uten å måtte betale toll og avgifter, ble i 2014 økt fra 200 til 350 kroner inkludert frakt og forsikring.

Men ifølge hovedorganisasjonen Virke er det en veldig stor andel av det vi kjøper fra utlandet som koster mindre enn dette. Derfor krever organisasjonen en slutt på ordningen.

– 350-kronersgrensen er en ulykke for norsk handel, sier sjeføkonom Lars Haartveit i Virke til E24.

Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen mener at det må være like vilkår norske og utenlandske butikker.

– Norske bedrifter er i et verdensmesterskap hver dag med Alibaba, Amazon og Apple. Da kan vi ikke ha populistiske virkemidler som 350-kronersgrensen med et avgiftsfritak som kun gjelder utenlandske butikker, sier Hammer Madsen til E24.

Lekkasje

Hovedorganisasjonen Virke holdt sitt konjunkturseminar mandag formiddag, og Haartveit presenterte organisasjonens prognoser.

Virke venter at omsetningen innen dagligvare og kiosk i år vil vokse med 2,5 prosent.

Annonsørinnhold

– Det er lekkasje fra dagligvare og kiosk til grensehandel, netthandel, lavpriskjeder med bredt vareutvalg samt til hotell- og restaurant, sier Haartveit.

Omsetningen i sportsbransjen forventes vokse med 4 prosent i 2018. Klesbransjen krympet med 1 prosent i fjor, og taper til sportsbransjen. Skobransjen mistet også markedsandeler i fjor, og krympet da med 2 prosent.

– Skobransjen har ikke klart å erstatte tapt salg med nye kategorier, sier Haartveit.

I år forventer Virke nullvekst i skobransjen.

De fysiske butikkene er under knallhardt press, og mange av kasseapparatene som merker det står i leketøysbransjen.

– Ingen bransje slipper unna

– Sterkest vil konkurransen være på ting som er lett å sende. Men det er ingen bransje som slipper unna, sier Haartveit.

– For eksempel ser vi økende netthandel på møbler fra utlandet.

Møbelprisene falt med 1,2 prosent i fjor, ifølge SSB. Samtidig vokste omsetningen med svake 1 prosent i fjor.

– Effekten av grensehandel merkes aller sterkest innen dagligvarehandelen. Alle som selger sjokolade og sukkervarer i Norge merker konkurransen fra grensehandelen. Og alle som selger tobakk, vil merke grensehandelen, sier Haartveit.

Han legger til:

– Vi har nå også sett at noen aktører har begynt å selge godteri på nett fra utlandet. Konkurransen blir skjerpet, og det blir vanskeligere å holde pris.

I fjor var det nullvekst i matvareprisene, ifølge SSB.

Les også

Forbrukerøkonomer: Nå er det ekstra mye å spare på Sverige-turen

Marginene har skrumpet

Virke-sjeføkonomen peker på at marginene har skrumpet for ganske mange bedrifter.

– Grunnen er pristransparensen og konkurransen, både innad i Norge, men også fra utlandet, sier Haartveit.

Samtidig understreker han at netthandel gir mer transparente priser.

I februar meldte kjøkkenutstyrskjeden Rafens oppbud etter 190 år i markedet. Eieren Tirag sa netthandelen må ta mye av skylden, og sa det ikke bare er Rafens som sliter i lys av digitaliseringen – det gjelder hele markedet for kjøkkenutstyr.

Prisnivået på varer og tjenester som private husholdninger etterspør målt ved Konsumprisindeksen (KPI), steg med 1,8 prosent i fjor. Det viser tall fra SSB.

Virke venter at norske netthandelsbutikker vil fortsette å øke omsetningen med 14 prosent i år, etter fjorårets økning på 14 prosent.

Lavprisbutikker med bredt vareutvalg ventes øke omsetningen med 5 prosent i år.

I elektrobransjen ble fjoråret beste år siden finanskrisen.

– Elektrobransjen har knekket koden for TV-en. TV-en blir større og dyrere. Også mobilene blir dyrere, sier Haartveit.

Neste år ventes elektrobransjen vokse med 4 prosent.

Byggvarehusenes omsetning vokste med 4 prosent i fjor og ventes fortsette vokse med 4 nye prosent i år.

– Byggvarehusene har hatt god vekst over lang tid, og netthandelen øker fra små volum, sier Haartveit.

Les også

– Folk handler mye mer enn normalt

Les også

Slik unngår nordmenn sukkerskatten – med regjeringens momskutt

Les også

Coca-Cola permitterer og legger storinvestering på is etter avgiftshopp

Annonsørinnhold