Minnesotas guvernør ønsker Moods of Norway velkommen

Minnesotas guvernør tror Moods of Norway kan gjøre det stort i delstaten.

ROSA ÅPNING: - En rosa en har jeg aldri sett, sier Minnesotas guvernør Mark Dayton (nr. tre fra venstre) om traktoren som er Moods of Norways varemerke. Moods of Norway representert ved (f.v.) administrende direktør Nils Are Karstad Lysø og to av grunnleggerne Simen Staalnacke og Stefan Dahlquist.

Jørund Hessevik
  • Jørund Hessevik
Publisert:,

- Dette er veldig spennende. Vi har 900.000 innbyggere med norsk arv i Minnesota. Det er hver sjette person i staten, og den soleklart største samlingen av norskættede i USA, sier guvernør Mark Dayton til E24.

Guvernøren er på et sjeldent norgesbesøk, og det tettpakkede programmet inneholder et besøk til Moods of Norways butikk i Hegdehaugsveien i Oslo. Bakgrunnen for besøket er at det norske klesmerket snart åpner en ny butikk i Mall of America - USAs mest besøkte kjøpesenter.

- Det gjør dette til et kolossalt marked. Jeg tror det er smart av dem, sier Dayton.

  • E24 Bedrift: Moods of Norway

Stolt norsk arv

Etter å ha sett på klærne en stund sier guvernøren at han tror den unge, fargefulle moten vil slå an i Minnesota. Han tror Moods of Norway kommer til å få hjelp av sin opprinnelse.

- Med alle norskættede som kommer til å besøke butikken det neste året, kan jeg garantere at det kommer til å gå bra ganske så lenge.

- Folk er veldig stolte av sin norske arv. De viser stor hengivenhet til sitt moderland og sine slektninger. Bare ordet «Norway» kommer til å dra mye oppmerksomhet, sier Dayton.

(Saken fortsetter under bildet.)

USAS STØRSTE: Mall of America ligger i Bloomington, Minnesota, og er USAs best besøkte kjøpesenter. Staten har mange norskættede innbyggere.

Mall of America

- Elsker det

Guvernøren er bare en av en hel delegasjon fra Minnesota som er i Norge denne uken. Med seg har han blant andre Minnesotas internasjonale handelsrepresentant, Jeffrey Phillips.

- Vi elsker det. Jeg har allerede sett noen av klærne deres. Moods of Norway kommer til å gli rett inn, sier han.

Phillips begrunner uttalelsen med at Minnesota er en stat med mange impulser fra ulike deler av verden, og selv om de fleste utenfra kjenner best til verdensbyene New York, San Fransisco og Los Angeles, så mener han Minnesota er veldig fremoverlent når det gjelder mote.

Hjertet av Norge i USA

Moods of Norway har allerede butikker i New York og Los Angeles, og har dermed dekket opp både øst- og vestkysten. Nå ser de frem til å åpne butikk i Minnesota 5. september. Da har de også dekket midten.

- Det blir fantastisk for oss. Dette er USAs største handlesenter i det største skandinaviske området i USA. Det blir hjertet av Norge i USA, sier Moods-grunnlegger Simen Staalnacke.

USAS STØRSTE: Dette skiltet blir 44 millioner besøkende møtt med hvert år.

Mall of America

Hvilke økonomiske mål de setter seg for nyåpningen, vil de ikke ut med.

- Men det er kjøpesenter med 44 millioner besøkende i året. Vi har en god sjanse for å gjøre det godt, sier administerende direktør Nils Are Karstad Lysø.

Oppmerksomheten dras mot traktoren - selve varemerket - som står midt i butikken.

Det er et verktøy guvernør Dayton kjenner til, men en rosa en har han aldri sett. Når han får vite at Moods of Norway planlegger å ta med seg en traktor også til Mall of Amerika, utbryter han:

- We have a lot of tractors in Minnesota. Just bring paint.

LES OGSÅ:

Flere artikler

  1. – De har satt Norge på motekartet

  2. Opphørssalg hos Moods of Norway: – Kan være siste sjanse

  3. – Har vært en sjelden suksesshistorie

  4. Annonsørinnhold

  5. – Blir sannsynligvis rent herremerke

  6. «Modellmamma» sitter igjen med ubetalte Moods of Norway-krav: – De må ha visst at konkursen kom