Apotekene hadde rakettvekst – nå har bransjen stoppet opp

Norske apotekkjeder har vært en av vekstvinnerne i norsk handel, men tøffere konkurranse og billigere legemidler gjør at veksten har stoppet opp.

Antallet apoteker har økt med 55 prosent siden 2008 og teller nå 948 utsalgssteder. Men for første gang på mange år, har antallet i 2019 gått tilbake, opplyser Apotekforeningen.

Scanpix
Publisert:,

– Apotekene er bekymret for den lavere veksten, både når det gjelder økt konkurranse og når det kommer til å ha gode nok rammevilkår, som kanskje er det viktigste, sier leder i Apotekforeningen, Obbjørn Tysnes.

Ferske tall fra Apotekforeningen viser at den sammenlignbare omsetningen har økt med 1,5 prosent i år.

Dermed ligger det an til å bli det svakeste apotek-året på lenge. Omsetningen økte fra 23,9 til 24,2 milliarder kroner for bransjen totalt for årets åtte første måneder. Foreningen inkluderer alle de store norske apotekene.

Verst går det utover reseptpliktige legemidler som har en omsetningsvekst på skarve 0,65 prosent fra 2018 til 2019.

Prisdumping på medisiner

Årsaken til at prisene på en del reseptbelagte medisiner er lavere enn tidligere, handler mest om at en rekke patenter har godt ut på dato, og det har kommet mange nye konkurrenter på banen med lavere priser.

– Vi har sett store prisreduksjoner. Et eksempel er legemidler mot alvorlig revmatisme som tidligere har kostet 100–150.000 kroner i året, som nå har blitt redusert med opptil 70 prosent.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Men de reseptbelagte medisinene er produkter apotekene ser de dårligste marginene på, og er årsaken til at man har funnet mer og mer tradisjonelle handelsvarer i apotekhyllen de siste årene.

Men også her er det tøffere tider, ettersom netthandelselskaper tar stadig mer av veksten innen skjønnhet og hårprodukter, og handelskjeden bredt vareutvalg med kjeder som Normal også utfordrer i samme kategori.

– Veksten er også lavere fra andre varegrupper, det er vanskeligere å øke salget på sol – og hudkrem når konkurransen er så tøff, og dermed mister man også en måte å kompensere for den lavere inntjeningen på mange legemidler.

– Smaker sin egen medisin

Leder for Virke Handel, Harald Andersen, har fulgt apotekbransjen med interesse, og sier det apotekene nå opplever ikke er uventet.

– De har i mange år stjålet varekategorier fra blant annet dagligvaren, men de siste årene har kjeder som Normal og tøffe konkurrenter på nett gjort at apotekene har fått smake sin egen medisin, sier Andersen.

Virke anslår at veksten for apotekene har vært på åtte prosent de siste fem årene.

Andersen tror apotekene må fylle hyllene med nye typer varer om man skal kunne se lignende vekst som man har gjort tidligere. I USA har apotekene dreid seg mer og mer mot et kioskutsalg med et stort utvalg av dagligvarer.

Les på E24+ (for abonnenter)

Piller på nett: Vil nettapotekene ta av?

Det etableres også færre apotek-butikker i det ganske land. Siden 2008 har økningen i antallet apotek-butikker økt med 55,4 prosent, fra 614 (2018) til 948 (2019) butikkutsalg.

Så langt har det blitt etablert 14 apotek i år, i fjor var det samme tallet 23.

– Du skal ikke se bort ifra at man har nådd taket, sier Andersen i Virke.

Apotekforeningen sier at det også legges ned flere apotek enn tidligere år.

– Situasjonen vi har nå slår inn på lønnsomheten til apotekene, spesielt siden vi har høyt utdannet personell som gir høyere kostnader enn hva vanlige butikkansatte gjør, sier Tysnes som sier at legemiddelmangel også har vært en kostbar utfordring for apotekene som må bruke mye tid og penger på å finne riktige medikamenter til folk. 

Harald Andersen, direktør i Virke Handel.

Eric Utheim

Trege på nett

Til tross for sterk vekst, har den foregått i fysiske kanaler, og ikke på nett. Apotekforeningen samler ikke inn informasjon om omsetning på nett, men det anslås at denne er begrenset i størrelse.

– Netthandelen kommer til å øke fremover, det er ingen tvil om det, sier Tysnes i Apotekforeningen.

Skal man tro trenden i Sverige, hvor den største aktøren Apotea omsatte for over to milliarder svenske kroner i fjor, finnes det muligheter også i digitale kanaler. Komplett er det største rene nett-apotekkjeden i Norge, og uttalte til Dagens Næringsliv tidligere i år at satsingen har tatt lengre tid enn antatt.

Tysnes tror det kan ha med at kundegruppen som bruker apotekene hyppig er ofte er eldre mennesker. I tillegg gjør det vidstrakte butikknettet det svært enkelt å gå innom et utsalgssted, nesten uansett hvor i landet man befinner seg.

– Det blir veldig spennende å se hvordan netthandelen utvikler seg. At det har en fremtid er det ingen tvil om, men i hvilket tempo det blir rullet ut er noe helt annet.