Godtlevertgruppen vokser ikke, men øker resultatet

Årsrapporten til Godtlevertgruppen viser omsetningssvikt, men slår likevel fjorårets årsresultat.

Godtlevert viser at det er penger i mat på nett, men kan ikke vise til samme vekst som andre norske nettmataktører i 2019.
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert: Publisert:

Regnskapet for Norges største matkasseselskap viser at omsetningen har sunket til 499 millioner kroner sammenlignet med tallene fra 2018 som viste en omsetning på 581 millioner kroner.

Årsresultatet har derimot økt til 23 millioner kroner, da de i fjor rapporterte et underskudd på syv millioner.

Ifølge årsrapporten virker det som færre årsverk og lavere varekostnader skal være grunnen til det positive driftsresultatet.

Walker Kinman, fungerende administrerende direktør i Linas Matkasse Group, som Godtlevertgruppen er en del av, forteller at bakgrunnen for lavere omsetning er at konsernet har hatt fokus på å forbedre driften, ikke på vekst.

Samtidig skal selskapet ha redusert inntaket av nye kunder mens restruktureringen var i gang.

– 2019 var igjen et vellykket år med en økning i driftsresultatet i gruppen på over 100 millioner svenske kroner og en sterk økning i alle operasjonelle og kvalitative mål relatert til effektivitet, kvalitet og forbedret kundeopplevelse.

Klar for konkurranse fra gigant

I Norge har Godtlevertgruppen hatt nærmest monopol på matkasser de siste årene. Samtidig har den børsnoterte tyske Matkassegiganten Hello Fresh etablert Sverige og Danmark den siste tiden.

– Er dere klare for konkurranse?

– Vi har aldri vært bedre rustet for konkurranse, sier Kinman.

Etter årsrapporten fra 2018 fortalte deleier og toppsjef i Godtlevertgruppen Kjetil Graver at selskapet satset på en omsetning på rundt 500 millioner for 2019.

– Fra og med høsten 2019 begynner vi å se etter vekst igjen, men det skal være en lønnsom vekst og vi kommer ikke til å løpe etter alle brannbilene.

Graver fortalte også at 2020 ville være året de begynte å tenke på å øke omsetningen.

Coronavinner

I årsrapporten kommenterer Godtlevertgruppen at selskapet har klart å opprettholde en stabil drift under hele coronaepidemien, og at de har mottatt varer fra leverandører og levert kasser til kundene som normalt.

– Vi har også sett en økt etterspørsel etter våre tjenester under denne perioden, og vi ser ikke behov for kostnadsreduserende tiltak på grunn av Covid-19 på nåværende tidspunkt.

I et intervju med E24 i mars tidligere i år opplyste selskapet at salget hadde økt som følge virussituasjonen.

Ikke mett på Matkasser

– Vi var tilbake på vekstsporet allerede i første kvartal 2020 før samfunnet dessverre ble rammet av Corona-pandemien. Begrensninger fra myndighetene og den endrede oppførselen til mange forbrukere har blitt oversatt til høyere salg i vår virksomhet, sier Kinman.

Han er fast bestemt på at mange av dem som har blitt kjent med matkassene i corona-tiden vil fortsette med det når livet går tilbake til det normale.

– Vekst er nok en gang høyt prioritert, men ikke for enhver pris. Vi ønsker å bygge langsiktige forhold til kundene våre, og bruker derfor like mye energi på å drive forbedringer i kundens opplevelse av våre dagligvarer som på salg og markedsføring.

Kinman legger til at prognosen for 2020 ser bra ut, og at de forventer økt salg og økt lønnsomhet i alle markeder.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Godtlevert
  2. Resultatrushet
  3. Matkasser
  4. Adams Matkasse

Flere artikler

  1. Børsnedtur demper ikke matkasseoptimismen: – Vi vokser i full fart

  2. Adams Matkasse går på børs før sommeren

  3. Kolonial.no tapte 138 millioner: – Hadde vært lønnsomme nå med like innkjøpsbetingelser

  4. Matkassegigant stupte på børs etter resultatfall

  5. Inntektshopp for Hansa - eierne tok utbytte på 50 mill. kroner