Matsvinn har blitt god butikk

Holdbart selger overskuddsmat med stor rabatt, og har vokst kraftig de siste årene. Omsetningen økte med over 70 prosent i fjor. 

Overskuddsmat-butikkene går i overskudd og øker omsetningen. Her med gründerne Thor Johansen (til venstre) og Trond Laeng (til høyre) i butikken på Vestby.

Overskuddsmat-butikkene går i overskudd og øker omsetningen. Her med gründerne Thor Johansen (til venstre) og Trond Laeng (til høyre) i butikken på Vestby.

Foto: Kjell Brustad Holdbart
Publisert:,

Matvarer som dagligvarekjempene ikke vil ha har blitt svært god butikk for kjeden Holdbart.

Varer utenfor sesong, med kort holdbarhet eller med emballasjefeil blir kjøpt opp av butikken, og deretter solgt videre fra store lokaler med solid rabatt – flere av dem med 80 eller 90 prosent.

Årsregnskapet viser at omsetningen til Holdbart økte fra 84,92 til 145 millioner kroner. Det tilsvarer en økning på over 70 prosent.

Etter kostnader sitter selskapet igjen med et resultat før skatt på nærmere fem millioner kroner.

Butikken har for øvrig gått i pluss de siste tre årene. I fjor endte posten på 5,37 millioner.

Les også

Oslo-rapper økte brussalget under Sprite-konflikt

– Vi har åpnet nye butikker, og det hjelper veldig på omsetningen, sier gründer Thor Johansen til E24.

Konseptet finnes nå i Vestby, Fredrikstad, Skien, Jessheim, Arendal og Klepp – altså seks store butikker totalt. Sistnevnte, plassert i Rogaland, åpnet for ikke lenge siden.

Annonsørinnhold

– Vil dere ekspandere videre?

– Ja, vi ser på flere muligheter, men vi har ikke noen konkrete planer akkurat nå, svarer Johansen.

Selger sesongvarer

Partiene selskapene i bransjen får inn, preges ofte at de er utenom sesong. Juleøl kan godt bli solgt i januar etter jul, og påskegodten kan komme på tilbud etter at skiene er lagt på hyllen.

– Vi får inn grillmaten når det er mye regn, sier Johansen.

– Og det går bra?

– Jada! Folk planlegger, og fyller heller opp fryseren, svarer han.

Det er særlig kjøtt som selger godt. Øl er også en salgsvinner i varme sommeruker.

Les også

Norske matpriser 63 prosent over EU-nivå

Tall fra Matsvinn, bransjens eget selskap for å begrense svinnet, viser at det kastes rundt 385.000 tonn med mat i løpet av året. Forbrukerne står for store deler, om lag 224.000 tonn, men dagligvarekjedene kaster årlig rundt 51.000 tonn, ifølge nettsiden.

Gründeren sier barnefamilier og eldre gjerne tar turen til butikkene.

– Norske barnefamilier kan spare 20 til 30.000 kroner i året på å handle hos oss først, og så handle resten hos en vanlig dagligvarebutikk ellers, sier Johansen.

Johansen sier selskapet har hele 290 leverandører. Regnskapet viser at varekostnadene til bedriften lå på 93,57 millioner kroner.

Bildet viser innsiden av butikken på Jessheim.

Foto: Solveig Selj Holdbart

Millioner i pluss

Holdbart er imidlertid ikke alene i markedet. Konkurrenten Havaristen leverer også gode tall.

Havaristen, som har samme konsept som Holdbart, hadde en omsetning på 138 millioner kroner i fjor. Det har vært en jevn vekst for selskapet siden 2015, da posten var rett under hundre millioner.

Selskapet har vært i markedet i over 40 år, ifølge egne nettsider, og har én butikk i Ytre Enebakk i tillegg til egen nettbutikk.

Les også

Forbrukere lar seg ikke påvirke av NRK-dokumentar: Ingen nedgang i svinekjøttsalg

Resultat før skatt endte på 15,6 millioner kroner – en liten nedgang fra de to foregående årene.

Lavpriskurven driver også i samme bransje, skjønt regnskapet viser en betydelig lavere omsetning på knappe 9,2 millioner kroner. Butikken gikk i minus – med et resultat før skatt på minus 121.000 kroner.

– Det er konkurranse, men jeg vil ikke si at den er så hard. Det er noen som har prøvd seg, men de har ikke lykkes. Det krever kapital og god varebeholdning, sier Johansen i Holdbart.

Matsmart har på sin side droppet de fysiske butikkene, til fordel for en egen løsning på nett. Den norske delen er imidlertid stengt inntil videre, opplyser butikken på egne sider. Bedriften omsatte for øvrig for 11,68 millioner kroner – men resultatet endte i minus med 317.000 kroner.

Annonsørinnhold