Krisemøte med Ruter i dag - tror de vil tape 2,6 milliarder

Kollektivselskapet Ruter frykter for fremtiden dersom ikke samferdselsministeren graver dypere i lommene. Klokken 14 i dag møtes de.

MINUS 2,6 MILLIARDER: Fra mars til ut året vil Ruter tape 2,6 milliarder kroner, ifølge Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Lise Åserud / Scanpix
  • Håkon F. Høydal
Publisert:,

– Dette er en svært alvorlig situasjon for transportselskapene, sier Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Klokken 14 møter han samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og Oslos samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) for å informere om de store tapene de møter:

De sier at de allerede har tapt 400 millioner kroner fra mars til nå på grunn av tapte billettinntekter. Frem til utgangen av året anslår Ruter at de vil tape 2,6 milliarder kroner på grunn av stup i antall reisende.

De frykter de vil måtte si opp kontraktene med selskapene som kjører buss, trikk og bane for dem hvis de ikke får inn mer penger.

– I det øyeblikket vi må si opp kontraktene med dem som kjører for oss, vil det bli dramatisk for disse selskapene, sier Jenssen.

URETTFERDIG FORDELING: – Ruter transporterer snaut 400 millioner mennesker, og har fått langt mindre enn Avinor. Nå er det viktig at regjeringen prioriterer kollektivselskapene bedre, sier Oslos samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Trond Solberg

Penger nok til sommerferien

Administrerende direktør for Norgesbuss deler bekymringen til Ruter.

– Det vil være dramatisk hvis Ruter sier opp avtalene med oss. Ruter er den desidert største kunden vår, og står for omkring 50 prosent av omsetningen. I verste fall kan det føre til at selskapet vårt gått over ende, men jeg tror ikke vi kommer dit, sier adm. dir. Atle Rønning.

I gårsdagens revidert nasjonalbudsjett ble det satt av 1,5 milliarder kroner ekstra til kollektivtransport, som skal deles mellom alle regionene. Hvis pengene deles ut fra hvem som har hatt størst tap, vil Oslo og Viken få omkring halvparten av potten. I tillegg har Oslo og Viken gitt hver sin ekstrabevilgning til Ruter på henholdsvis 300 og 200 millioner kroner.

Det er likevel ikke nok, sier Reitan Jenssen i Ruter.

– Hvis dette er pengene som vi får for resten av året, holder det til å drive kollektivtransporten til over sommerferien. Vi trenger å finne ut raskt om det blir mer, så vi kan planlegge tilbudet til våre reisende.

Sett denne? Helsemyndighetene har bedt oss om å holde en til to meters avstand til andre, men hvor langt er egentlig to meter? Det er kanskje lengre enn du tror!

Antallet reisende med buss, tog og trikk på Østlandet tok et dypdykk da corona-tiltakene trådte inn i midten av mars i år. Uken før 12. mars fraktet de 5,8 millioner passasjerer. Halvannen måned senere fraktet de 1,4 millioner passasjerer.

Les også

Ruter kan tape 380 millioner i måneden – ber om krisepakke

Samtidig måtte kollektivselskapene fortsatt kjøre rutene, for å kunne frakte kritisk personell til og fra jobb. På grunn av smittetiltakene ombord har hver enkelt buss og trikk hatt plass til færre passasjerer. Det har gjort at Ruter og andre ikke har kunnet redusere antall avganger, forteller Reitan.

– Vi har jobbet knallhardt med å levere mye kapasitet, for å holde smittevernet på plass. Nå som samfunnet åpner opp, skal vi ha plass til skolebarn og andre som skal tilbake på jobb. Da er det viktig at kollektivtransporten ikke blir en flaskehals, sier han.

Mer til Avinor

Også Oslos samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) mener det er for lite. Han synes redningspakkene fra regjeringen har glemt kollektivtilbudet, til fordel for flytransporten.

– Avinor fikk en redningspakke på 5 milliarder, og transporterer omkring 54 millioner personer. Ruter transporterer snaut 400 millioner mennesker, og har fått langt mindre enn Avinor. Nå er det viktig at regjeringen prioriterer kollektivselskapene bedre, sier Hermstad.

Han kommer på dagens møte med samferdselsminister Hareide be om mer penger:

– De må grave dypere i lommene enn hva de har gjort til nå. Det er helt avgjørende for hovedstadsregionen at de ikke reduserer tilbudet, sier Hermstad.

– UOVERSKUELIGE KONSEKVENSER: Tonje Brenna (Ap), fylkesrådsleder i Viken, frykter Ruter-konkurs.

Vidar Ruud

– Regjeringen mangler plan

Både Oslo og Viken, som sammen eier Ruter, er bekymret.

– At det ikke kom mer til kollektivtrafikken i revidert nasjonalbudsjett vitner om at Regjeringen ikke har en helhetlig kriseplan for kollektivtrafikken. Nå rekker pengesekken kun til inn i sommeren. Konsekvensene av en konkurs i Ruter er uoverskuelige og dit må vi aldri komme, sier Tonje Brenna (Ap), fylkesrådsleder i Viken.

Samferdselsminister Arild Hareide skriver til VG at regjeringen vil vurdere behovet for ytterligere pengestøtte til Ruter gjennom året. Når, kan han ikke love.

– Jeg skal idag ha en møte med Arild Hermstad og Ruter, der de kan forklare nærmere den situasjonen de står oppe i, sier Hareide.

– Problemstillingen ble forstått

Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen føler at statsråden forstår situasjonen de er i.

– Jeg opplever at problemstillingen ble forstått og at statsråden ser den store betydningen kollektivtrafikken har i Oslo og Viken. Nå skal vi sammen med våre eiere og staten jobbe med å få til en løsning. Ingen ønsker at transportsystemet skal bryte sammen, skriver Jenssen i en tekstmelding til VG etter møtet.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Ruter
  3. Revidert nasjonalbudsjett
  4. Arild Hermstad
  5. Knut Arild Hareide
  6. Tonje Brenna
  7. Kollektivtransport

Flere artikler

  1. Frykter full stopp i kollektivtrafikken

  2. Ruter kan tape 380 millioner i måneden – ber om krisepakke

  3. Spillet om krise-milliardene

  4. Annonsørinnhold

  5. Nybø svarer på kritikken: – Utfordrende å gi kompensasjon til én bransje

  6. Reiseliv-veteran forstår ikke den såkalte krisehjelpen: En utsettelse av problemet