Kjos «testet» Max-fly etter dødsulykkene: – Jeg vil ta med familien om bord

Norwegian-sjefen har testet Boeing 737 Max-flyenes nye datasystem, og mener det virker idiotsikkert. Nå ser han frem imot å ta med familien på tur i flytypen. 

SEATTLE: Bjørn Kjos har de siste dagene vært i Seattle for å møte Boeing. Onsdag fikk han teste ulykkesflyet 737 Max i simulator. Bildet er fra en tidligere sammenheng i Norwegians kontorer på Fornebu.

Foto: Helge Mikalsen VG
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er i Seattle for å snakke med Boeing om problemene knyttet til 737 Max-flyene. Onsdag kveld skriver han på Twitter at han har vært i en flysimulator med både den nye og gamle versjonen av datasystemet MCAS, for å se hvordan det nye systemet fungerer dersom det skjer en feil.

– Det nye systemet virker idiot-sikkert selv om du ikke flyr på autopilot, eller om du ikke skrur autopiloten av dersom et problem oppstår, skriver Kjos på Twitter.

Det har vært spekulert i at det var nettopp datasystemet MCAS som førte til flystyrtene med Max-flyene i Indonesia og Etiopia. Etter et Ethiopian Airlines Max-fly styrtet utenfor Addis Abeba i mars anbefalte Boeing alle flyselskap om å sette Max-flyene på bakken.

– Jeg håper luftfartsmyndighetene som alltid vil ha sikkerheten i fokus og ikke bli diktert av politikk, skriver Kjos før han fortsetter,

– Jeg vil gjerne ta med meg min familie om bord i et Norwegian Max-fly.

Det var mandag Kjos gjorde det kjent at han ville dra til Seattle for å ha samtaler med Boeing. Onsdag formiddag kunne han fortelle at han hadde hatt gode møter.

– Vi diskuterte at Max-flyene er satt på bakken, og hvordan vi kan komme oss igjennom denne vanskelige situasjonen, skriver Kjos.

Les også

Bjørn Kjos: – Hadde gode møter med Boeing om Max-problemene

Norwegian har 18 Boeing 737 Max 8-fly, som for tiden står på bakken etter flystyrtene. Videre har flyselskapet en bestilling på 92 Max-fly de ennå ikke har mottatt. planen var at de skulle få 16 i 2019, 12 i 2020 og 64 fra 2021 og utover.

Vil at Boeing betaler

I forrige måned sa Norwegian-sjefen at selskapet leier inn fly for å sikre at passasjerene kommer dit de skal.

– Forskjellen er kanskje bare at noen vil måtte fly Boeing 787-fly, altså Dreamlinere, sa Kjos.

Norwegian har hele tiden sagt at Boeing må dekke regningen for at flyene står på bakken.

– Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing. Norwegian skal ikke ha noen økonomisk belastning for at et helt nytt fly ikke kan brukes i trafikk, sa kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24 i midten av mars.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Bjørn Kjos
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kan komme raskt på vingene igjen

  2. Bjørn Kjos: – Hadde gode møter med Boeing om Max-problemene

  3. Norwegian-Kjos: Slik skal vi løse Max-krisen

  4. Annonsørinnhold

  5. – Lite trolig at Boeings advokater vil akseptere en regning

  6. Norwegian utsetter potensielt salg av seks Boeing 737–800