SAS bryter samarbeid med Innovasjon Norge etter klokke-stunt

Flyselskapet vil likevel ikke bli med på PR-kampanjen til Innovasjon Norge etter Sommarøy-bløffen, skriver NRK.

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:

SAS var opprinnelig tenkt en rolle i PR-kampanjen om Sommarøy, for å fly flere turister til midnattssola i nord, skriver NRK.

Nå har flyselskapet avsluttet sin del av kampanjen.

– Det er beklagelig. Men innledningsvis har vi hele tiden hatt en forståelse av at dette var en genuin og sann historie fra Sommarøy som utgangspunkt, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til NRK.

Les også

Næringsministeren kjente til Innovasjon Norges stunt

- Innstiller

Han sier til NRK at flyselskapet har sett de kritiske kommentarene, og hørt Innovasjon Norge sterkt beklage at det ikke var bekjentgjort hvem som var avsender av kampanjen.

– I lys av det har vi besluttet å innstille vår del av kampanjen i felles forståelse med Innovasjon Norge.

Fredag sendte Innovasjon Norge ut en pressemelding om at de sto bak kampanjen om å gjøre Sommarøy i Troms til en tidsfri sone.

Les også

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge

Først tirsdag ble saken offentlig kjent da NRKpubliserte en sak om hvem som faktisk sto bak.

Toppsjefen beklaget

Samtidig har ikke reaksjonene latt vente på seg, og onsdag beklaget den nyansatte Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli saken.

– Jeg er kjent med denne saken gjennom mediene i dag. Jeg vil komme med en tydelig beklagelse, og et løfte om at vi ikke skal gjøre noe slikt igjen, sa administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge til Aftenposten.

En rekke medier i Norge og utenlands har skrevet om den høyst oppsiktsvekkende saken, som hadde som mål om å få flere til å ønske å reise til Nord-Norge.

Blant annet CNN, The Guardian, The Independent, Time Magazine, Daily Mail og China Daily har omtalt saken

Les også

Næringsministeren kjente til Innovasjon Norges stunt

Les også

– Naturlig at styret får en redegjørelse

Les også

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge