Kampen om luften

Lufthansa henter tilbake superjumbo

Reisekaoset fortsetter i 2022, men neste år gjør verdens største passasjerfly, Airbus A380, comeback hos Lufthansa.

  • Vetle Halvorsen
Publisert:

Det opplyser flyselskapet selv, mandag ettermiddag. Lufthansa satt, som en rekke flyselskaper, sine største langdistansefly på bakken under pandemien. Da det rett og slett ikke fantes passasjerer nok til å fylle flyene.

Nyheten kommer kort tid etter at Lufthansa kansellerte over 2.000 flyginger.

– Sommeren 2023, forventer vi ikke bare mer pålitelig luftfart, men vi vil også ønske velkommen tilbake om bord i Airbus A380, skriver flyselskapet.

Det enorme flyet, som har to fulle etasjer har plass til 509 passasjerer, er 73 meter langt og 24 meter høyt. Med sine fire motorer er det imidlertid langt dyrere i drift enn mindre tomotors langdistansefly som Boeings 787 Dreamliner eller Airbus’ A350, fly man kjenner igjen fra henholdsvis Norse Atlantic Airways og SAS.

I samme melding opplyser Lufthansa om at de har over 50 nye langdistansefly i bestilling, fordelt på Airbus A350, Boeing 787 og Boeing 777–9. Det siste flyet er imidlertid forsinket med flere år.

Boeing har imidlertid flere produksjonsproblemer i etterkant av ulykkene med 737 Max-flyene. Dreamlineren 787 har ifølge Bloomberg i hovedsak ikke blitt levert til kunder siden 2020, mens 777X er forsinket med fem år.

Totalt har Lufthansa 14 fly lagret, seks av disse de alt solgt. For tiden er Lufthansas største fly i drift Boeings 747, den såkalte Jumbojeten. Totalt har de 27 slike i drift, som har plass til mellom 340 og 393 passasjerer.

Les også

Airbus avslutter produksjonen av kjempeflyet A380

Les også

A340-flyene til SAS har tatt sin siste tur: – En milepæl i vår historie

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Lufthansa
  3. Flyselskaper
  4. Airbus
  5. Luftfart
  6. Boeing

Flere artikler

  1. SAS-sjefen vil ha ro: – Trenger en langsiktig avtale

  2. NHH-professor om SAS-grep: – De innser at de må ha hjelp

  3. Kan tape 100–130 mill. pr. dag med streik: Her er SAS’ største utfordringer

  4. Rekordmåned for Flyr

  5. Norwegian vil kjøpe 50 nye fly etter forlik med Boeing