Voi uenig i maksgrense: Ber brukerne si sin mening
Voi oppfordrer brukere til å gjøre sin stemme hørt overfor byrådet som ønsker en kraftig reduksjon av elsparkesykler i Oslo. Hittil har 1.100 e-poster kommet inn via Voi-appen.
Byrådet i Oslo ønsker et tak på 8.000 elsparkesykler i byen. Nøyaktig hvor mange som finnes i dag vet ingen, men estimatene ligger på rundt 20.000.
Voi, en av de største operatørene, er tydelig på hva de mener om forslaget. Det vil være en katastrofe for de hundretusenvis som bruker elsparkesykkel, ifølge norgessjef Christina Moe Gjerde.
Selskapet gjør derfor alt de kan for å forhindre at forslaget blir vedtatt. Det inkluderer å oppfordre brukerne til å la sin stemme bli hørt.
Både i appen og som nyhetsbrev stiller Voi spørsmålet «Vil du ha et godt tilbud av elsparkesykler i Oslo?».
Da bør man si sin mening i den åpne høringsrunden med frist søndag 27. juni, påpeker Voi. Selskapet hjelper brukerne på vei med en delvis forhåndsutfylt e-post.
Voi-sjef Christina Moe Gjerde (30) er mer enn mikrotransportens talsperson. Hun er også en som elsker Star Wars, har talt foran Bill Clinton, kan alt om MGP og knuser bløte guttehjerter.
1.100 innspill
Dette har per fredag formiddag generert 1.100 innspill til Bymiljøetaten, ifølge pressekontakt Arve Rosland.
Han opplyser at noen av dem ikke inneholder stort mer enn den forhåndsutfylte teksten, mens andre har lagt til en personlig melding.
– Noen er enige med Voi, andre mener den foreslåtte forskriften er god mens atter andre mener forskriften burde vært strammet til enda noen hakk, skriver Rosland i en e-post.
Voi er også for regulering, men mener heller det burde løses gjennom anbud som begrenser antallet operatører.
Dette er det ikke rom for å gjøre rent juridisk, ifølge Lan Marie Berg (MDG), tidligere byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Ulykker med elsparkesykkel har skutt i været etter gjenåpning av Oslo
– Kommer til å fungere
Mens Moe Gjerde mener grensen på 8.000 «virker uforståelig», er konkurrenten Lime svært støttende til forslaget.
– Oslo har mer enn dobbelt så mange sparkesykler per innbygger som andre europeiske byer. Vi stiller oss 100 prosent bak forslaget om et tak på 8.000 sparkesykler, sier norsk talsperson Fredrik Timell i en pressemelding.
Han mener dette er en type regulering som har fungert bra i byer som London og Paris, og som kommer til å fungere i Oslo også.
Selskapet lanserer nå to nye funksjoner som de håper skal motivere oslobeboere til å parkere bedre:
- Brukere som forsøker å parkere i et område med for mange sparkesykler, vil bli bedt om å parkere et annet sted, uten ekstra kostnad.
- Brukere vil motta incentiver for å flytte feilparkerte sykler. Hvis de flytter sparkesykler vekk fra parkeringsfrie soner, vil de motta én gratis opplåsing.
Én av fire vil forby elsparkesykler
Flest i Europa
Ifølge analyseselskapet Fluctuo var Oslo allerede den byen i Europa med klart flest elsparkesykler per innbygger i april, da det var omtrent 13.000 kjøretøy utplassert i hovedstaden.
Dette tilsvarte 200 elsparkesykler per 10.000 innbyggere. Stockholm på andreplass hadde omtrent 125 per 10.000 innbyggere.
Med 20.000 Oslo-kjøretøy er det nå i overkant av 300 elsparkesykler per 10.000 innbyggere.
Men også i rene tall er det nå sannsynlig at Oslo er den byen i Europa med flest utplasserte kjøretøy, ifølge et ferskt nyhetsbrev fra Fluctuo.
Hvis byrådets forslag går gjennom, vil antallet elsparkesykler som hver operatør får sette ut, bestemmes i forkant av hver sesong.
Byrådets forslag legger opp til at alle aktører skal få sette ut like mange. I dag er det åtte ulike operatører i Oslo, så hvis forslaget går gjennom - og alle selskapene ønsker å plassere ut så mange de kan - vil det bli 1000 kjøretøy fra hver.
Nye regler for bruk av elsparkesykler
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Frykter 25.000 elsparkesykler i Oslo i sommer: – Det kommer til å bli kaos
Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle
Sparkesykkel-aktører må punge ut til Oslo kommune
Tier, Bolt og Voi vant sparkesykkelanbud i Oslo
Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen