Cannabusiness

Jay-Z lanserer eget cannabismerke

Cannabismerket «Monogram» markerte salgsstart torsdag, etter å ha vært under utvikling i halvannet år.

  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert: Publisert:

Torsdag la rapper og forretningsmannen Shawn «Jay-Z» Carter cannabis inn i sine brede portefølje, etter å ha lansert cannabismerket «Monogram».

Hovedproduktene til Monogram består av cannabis, pakket inn som sigarer, sigaretter og i små tinnbokser.

Prislappen på Monogram-produktene varierer mellom 40 og 70 dollar, ifølge CNBC.

– Jeg startet Monogram for å gi cannabis den respekten den fortjener, ved å vise frem det enorme arbeidet, tiden og omsorgen som går inn i å lage høykvalitets røyk, sier Jay-Z i en kommentar til CNBC.

Arbeidet med den nye cannabissatsingen ble startet allerede i juli i fjor, sammen med partner og cannabisgigant Caliva, som senere ble kjøpt opp av The Parent Co.

Rapperen vil nå innta en lederrolle i selskapet, og skal veilede selskapet under tittelen «sjefsvisjonær».

Les også

FHI foreslår utvidet åpningstid for matbutikker og alkoholsalg før jul

Et øye for business

Rapperen fra Brooklyn er allerede kjent for å takle businessverden, og er i dag eier av flere selskaper innenfor alkoholsalg og underholdning.

I 2019 ble Jay-Z kronet til verdens første dollarmilliardær innenfor hip-hop sjangeren, takket være musikken og en mangfoldig forretningsmodell.

Rapperen la inn et bud på det skandinaviske streaming-selskapet Aspiro for omtrent 60 millioner dollar i 2015, for å så lansere Tidal senere samme år, sammen med en rekke andre kjendisinvestorer.

Streamingselskapet har vært i hardt vær, men er ifølge Forbes verdt 100 millioner dollar.

Rapperen eier også 100 prosent av champagneprodusenten Armand de Brignac, og flaskene selges for omkring 300 dollar stykket, tilsvarende 2.600 kroner.

Forbes har verdsatt selskapet til 310 millioner dollar.

I tillegg finner man konjakkselskapet D’Ussé Cognac og underholdningsselskapet Roc Nation under rapperens paraply. Han har også investert i Uber, med en andel verdt omtrent 70 millioner dollar.

Les også

Drake kjøper seg opp i cannabis-imperium

Ikke først i cannabis-rekken

Jay-Z følger en lang rekke artister som også har valgt å satse på cannabis-industrien.

Snoop Dogg lanserte sitt eget cannabismerke allerede i 2015, som fikk navnet «Leafs by Snoop», etterfulgt av hip-hop artisten Jim Jones og Alex Todd som lanserte deres eget cannabis merke «Saucey Farms and Extracts» i 2019.

2019 var også året der artisten Drake lanserte sitt eget cannabismerke sammen med hasjprodusenten More Life Growth Company i Toronto.

Les også

Tesla lanserte egen tequila – ble utsolgt på få minutter

Les også

Johan H. Andresen vil legalisere cannabis

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Cannabusiness
  2. Cannabis
  3. Jay-Z
  4. Drake
  5. Aspiro
  6. Tidal

Flere artikler

  1. Snoop Dogg har gjort en kule på cannabis-aksjer

  2. Forbes: Rihanna er milliardær

  3. Rapperen A$AP Rocky inn i Klarna – vil ikke avsløre eierandelen

  4. Taylor Swift lanserte egen musikk på nytt: Kan ha dratt inn flere millioner

  5. Tesla har kjøpt bitcoin for nesten 13 milliarder kroner