Boeings ordrebok krympet for første gang på flere tiår

Som følge av 737 Max-krisen leverte Boeing færre fly i 2019 enn de har gjort på 11 år.

KRISE: Et 737 Max står parkert hos Boeing. Myndighetene beordret flyet på bakken i mars i fjor, etter to fatale ulykker. Det har kostet selskapet milliarder.

LINDSEY WASSON / Reuters
Publisert:,

I hele 2019 krympet Boeings ordrebok med 87 fly. Altså fikk selskapet flere kanselleringer enn nye ordre.

En talsperson for selskapet sier til CNBC at de ikke vet nøyaktig når de sist gikk i minus på ordre på et helt år, men opplyser at det i hvert fall ikke har skjedd de siste tretti.

Den europeiske erkerivalen Airbus hadde til sammenligning 768 nye flyordre i 2019.

Ordreboken for ulykkesflyet 737 Max falt med 182 fly i fjor. En stor del av dette skyldes konkursen til indiske Jet Airways.

Airbus fikk 654 nye ordre for Max-konkurrenten A320.

Boeings 737 Max har vært satt på bakken siden midten av mars i fjor. Å få flyet tilbake i tjeneste er en prioritet for den nye Boeing-sjefen Dave Calhoun.

Det er likevel høyst usikkert når myndighetene vil gi tommel opp.

På grunn av 737 Max-krisen leverte Boeing bare 380 fly i fjor, som er det færreste de har levert siden 2007. Boeing har tidligere denne måneden stanset produksjonen av flyet midlertidig.

Analytikere anslår at Boeing taper rundt 1 milliarder dollar i måneden som følge av at flyet står på bakken, skriver Reuters. I tredje kvartal meldte selskapet at de hadde en negativ kontantstrøm på nesten 3 milliarder dollar.

Tallene for fjerde kvartal kommer 29. januar.

Se tallene fra Boeing herFlere selskaper venter at 737 Max er tilbake i tjeneste til våren

Les mer:

Boeing overbeviste Lion Air om at Max-trening var unødvendig

Her kan du lese mer om