LANSERER STRØMMETJENESTE: Apple annonserte tirsdag at det lanserer strømmetjenesten Apple TV+.

Foto: Tony Avelar AP
Kommentar

Kommentar: Apple tar av seg strømmehanskene

Apple viser at videostrømming er et maktspill kun for de store.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Apple hadde sitt årlige lanseringsevent tirsdag. De nye iPhone-modellene viser igjen at smarttelefonene – også de fra Apple – for lengst har gått inn i en fase av inkrementell innovasjon, uten at dette nødvendigvis betyr noe negativt for industrien. I hvert fall på kort sikt.

Denne dagen var dog nokså spesiell. iPhone var faktisk bare ett av de mange produktene og tjenestene som ble lansert i en kavalkade av nyheter. Spillstrømming, ny iPad, ny Apple Watch og nye personaliserte tjenester i Apple Stores.

Likevel var det en veldig konkret kunngjøring som gjorde at tilskuerne i salen jublet av glede: Apples nye videostrømmetjeneste, Apple TV+, lanseres 1. november til en sjokkerende lav pris, nemlig 4,99 dollar i måneden – for hele familien. Denne prisen ligger på langt under halvparten av Netflix sin og vesentlig lavere enn Disney +, som også lanseres i november.

Les også

Forfatter og investeringsrådgiver: Tviler på at USAs teknogiganter splittes

Et så dristig prispunkt virker enda mer sjokkerende når Netflix ved flere anledninger har sett seg tvunget til å øke prisen på sin egen tjeneste. Grunnen er selvfølgelig den enorme investeringen som strømmepioneren må gjøre i nytt innhold hvert år. I 2019 regner selskapet med at de vil investere 15 milliarder dollar i nye serier, filmer og dokumentarer.

Hvordan er det mulig da at Apple, som regner med å investere seks milliarder dollar i nytt innhold bare i år og sikkert enda mer i fremtiden, kan tilby en så lav pris? Selskapet fra Cupertino bærer ikke akkurat et rykte for å tape penger på produktene sine.
Svarer ligger både i en velartikulert strategi og i en hard matematisk realitet, som få, hvis noen i det hele tatt, kan matche.

For det første har Apple åpent uttalt at selskapet vil fokusere på tjenester – gjerne i kombinasjon med maskinvare fra selskapet – for omsetningsvekst i fremtiden. Dette gir mening både fordi smarttelefonmarkedet krymper og fordi det er en logisk måte å holde Apple kunder lojale mot brandet og økosystemet det representerer.

NY SATSING: Apple-sjef Tim Cook presenterer Apple TV+ tirsdag.

Foto: Josh Edelson AFP

Likevel er det hard matematikk som gjør det mulig for Apple å utkonkurrere rivalene på pris. Under presentasjonen forklarte sjefen Tim Cook at alle som kjøper enten iPhone, iPad, Mac eller Apple TV vil ha tjenesten gratis det første året.

Dette er ikke bare et smart markedsføringstriks, men kanskje grunnlaget for hele denne prisstrategien. iPhone har den suverent høyeste bruttomarginen i hele smarttelefonindustrien, nemlig 60 prosent. Med en gjennomsnittspris på 1.000 dollar per enhet, betyr dette at Apple må selge kun ti millioner ekstra iPhone-enheter for å dekke hele investeringen i innhold frem til nå.

Les også

Superheltfilm passerer «Avatar» som verdens mest innbringende film

Det kan kanskje høres mye ut, men det representerer faktisk bare en økning på fem prosentpoeng eller en nesten ubetydelig global økning i markedsandeler. Det er veldig mulig at Apple kan dra inn hele beløpet i USA alene. I tillegg kommer potensiell salgsvekst av iPad, Apple TV og Mac. Apple vet dessuten at en forbruker som kjøper ett av disse produktene sannsynligvis vil kjøpe flere, alle med substansiell profitt.
Ingen av de andre konkurrentene har antageligvis mulighet til å danne en lignende og umiddelbar lukrative kombinasjon med det samme, ikke Disney engang.

Strømmekrigen blir stadig tøffere. Aktørene som ikke kan subsidiere utviklingen av stadig mer innhold av høy kvalitet ved hjelp av sin kjernevirksomhet, kommer til å få det tøffest. Apple har maskinvare. Disney har en enorm katalog fra før, TV stasjoner, studioer og Disneyworld. Amazon har enorme kontantstrømmer fra netthandel og fra Amazon Web Services.

Spørsmålet er – hva med Netflix?