Hydro og Northvolt inngår batterisamarbeid

«Hydro Volt» blir det nye selskapet som skal resirkulere batterier fra elbiler. Anlegget skal koste hundre millioner kroner og plasseres i Fredrikstad.

ELEKTRISK: Flere og flere elbiler ruller på veiene i Europa. Bildet viser understellet og det elektriske batteriet på det som skal bli en Porsche Taycan. Illustrasjonsfoto.

THOMAS KIENZLE / AFP
  • Erik Steinsbu Wasberg
Publisert:,

Selskapet vil etablere et nytt anlegg for å resirkulere batterier fra det norske elbilmarkedet, med forventet oppstart i 2021.

Anlegget vil prosessere mer enn 8.000 tonn med batterier. Kapasiteten vil kunne bli ekspandert, skriver selskapene i meldingen.

– Det er veldig viktig å gjenvinne batteriene. Det er et eksempel på offensiv politikk, sier Arvid Moss, konserndirektør for energi i Norsk Hydro.

Anlegget vil koste 100 millioner kroner, ifølge konserndirektøren.

Valgte Fredrikstad

Årsaken til at Fredrikstad er valgt som vertsby er ifølge Moss nærheten til Batteriretur, som samler inn ulike typer batterier i Norge av en rekke importører. Batteriene sendes med skip til smelteverk rundt omkring i Europa.

Batteriretur ble etablert på 90-tallet og har virksomhet i både Sandefjord og Fredrikstad. Selskapet blir operatør på det nye anlegget.

Konserndirektør Arvid Moss i Norsk Hydro sier det nye selskapet vil sikre bærekraftig utnyttelse av elbilbatteriene. Her med statsminister Erna Solberg.

Vidar Ruud/NTB Scanpix

Norsk Hydro investerte i Northvolt i 2019. Den svenske batteriprodusenten har dessuten fått blant annet storbanken Goldman Sachs og den tyske bilgiganten Volkswagen som investorer. Planen er å kjempe mot rivalene Tesla og Panasonic.

– Vi har jobbet med Northvolt i mer enn ett år, og de har vært veldig interesserte i å jobbe sammen med oss, sier Moss, som peker på at Hydro er svært store innen gjenbruk av aluminium.

Les på E24+ (for abonnenter)

Milliarder til grønn omstillingspakke: – Vi skal ha norske aktører i front av det grønne skiftet

Flere elbiler

Nordmenn kjøper stadig flere elbiler. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at omtrent halvparten av alle nye personbiler som blir solgt går på elektrisk strøm.

Det trengs mye batterier når bilbransjen nå satser stort på elektriske bilmotorer. Northvolt har tidligere uttalt til E24 at dagens fabrikkutbygginger i Europa ikke vil dekke den forventede etterspørselen etter batterier.

– I Norge har vi allerede kommet langt når det gjelder resirkulering av batterier og planlegging av batterifabrikker. Med denne nyheten om Hydro Volt er vi, sammen med Sverige, i ferd med å sette oss i førersetet for batteriindustrien i Europa, kommenterer generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er positiv til prosjektet.

Mariam Butt / NTB scanpix

– Det er gledelig at vi nå får nok en god nyhet om hvordan norsk næringsliv innoverer og skaper arbeidsplasser innen elektrifisering og batteri. Norsk Hydro har vært på ballen en godt stund og jeg heier på at dette nå blir konkret, sier Bu.

Hydro er for øvrig også blant investorene i norske Corvus Energy, som har installert over batterier på blant annet supplyskip og ferger. Planene inkluderer også en automatisert batterifabrikk i Bergen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ett steg nærmere CO₂-lagring i Nordsjøen

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av en gjenåpnet bilfabrikk

Her kan du lese mer om

  1. Norsk Hydro
  2. Northvolt
  3. Hydro
  4. Batterier

Flere artikler

  1. – Covid-19 setter EUs grønne omstilling på prøve

  2. Tidligere Hydro-sjef Torvild Aakvaag er død

  3. Equinor lanserer ny klimaplan: Vil halvere utslipp på norske skip innen 10 år

  4. Annonsørinnhold

  5. Fersk NHO-undersøkelse viser ny optimisme i næringslivet

  6. Equinor skal produsere hydrogen fra naturgass: – Håper dette kan overbevise Europa