Meny testet larvebrød – nå prøver kjeden på nytt med insektburger

Da Meny lanserte larvebrød i fjor, hintet dagligvarekjeden om at det kunne komme flere insektvarer. Nå lanserer kjeden hamburger med sirisser.

Det var fremdeles flere insektburgere igjen til salgs på Meny Ringen i Oslo denne uken.

Sindre Hopland/E24
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Produsenten har kalt den Buggy Burger, sier kategoriansvarlig i Meny, Magnus Moe.

Meny har vært dagligvarekjeden i Norge som har gått i tet når det gjelder insektprodukter.

I fjor lanserte Meny sitt første larvebrød. Etter pilotprosjektet som varte i noen måneder, ble ikke brødet videreført.

Burger derimot har kjeden nå ståltro på.

– Det er vanskelig å se om norske forbrukere er mer åpne for insekter i en burger enn brød, men koblingen til å teste ut alternative proteinkilder, slik som insekter, er nok tettere knyttet til en burger, sier kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne.

Les også

Meny lanserer larvebrød – åpner for mer insektmat

Les på E24+

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

– Knaser i munnen

Burgeren har kommet for salg i 17 butikker i Oslo-området. Moe i Meny sier årsaken til at man tester insektburgerne i butikker rundt hovedstaden, er at kundene er mer moderne og nye trender blir bedre mottatt her enn ellers i landet.

Moe sier burgeren ble testet på kontoret i Meny før den slapp ut i butikken.

– Vi tok en test, og vi er noen på kontoret som har smakt, bare for å være sikre. Den smaker godt, det er en litt uvant smak og litt sånn knasing, sier han.

Han sier mottagelsen fra butikkene har vært positiv.

– Det er jo veldig bærekraftig mat, sier Moe.

Buggy Burger produseres av Urban Mat på Gjøvik og en 100 grams burger inneholder 6,9 gram sirissmel som er et resultat av 100 prosent malte sirisser.

– Sirissene, som inneholder 60 prosent protein, har lavt behov for areal, vann og fôr. Vi fôrer dem opp på matavfall fra de lokale matbutikkene på Gjøvik, sier Thomas Rognstad, styreleder i Urban Mat.

Les også

Coop frykter at de vil miste butikklokaler til Norgesgruppen

Sirissene males til mel før de brukes i burgerne Meny nå tilbyr. Bildet er fra Thailand der sirisser er vanlig i matlaging.

Sakchai Lalit / AP

Professor: Ikke for alle

Førsteamanuensis ved NHH, Mathias Philip Ekström, som også er en del av høyskolens dagligvarenettverk Food, har spesialisert seg på atferdsøkonomi.

Han mener det er for tidlig å si om og eventuelt når insektproduktene finner plass inn i norske dagligvarehyller.

– Normen kan skifte raskt, det har vi sett tidligere, sier han.

Han tror lanseringen er mer enn merkevarebygging når det gjelder bærekraft fra Meny sin side, men spår først og fremst at insektprodukter for såkalte «first movers», altså den mest nysgjerrige kundegruppen som først tester nye produkter.

– Jeg tror dette er begynnelsen på en ny matkategori når man er villig til å ta slike produkter inn i sortimentet.

– Jeg venter faktisk på en leveranse fra Meny nå, men jeg håper det ikke er noen larver i den, ler Ekström.

Sterk vegetarburger-trend

Ifølge Statista er det globale markedet for spiselige insekter ventet å være verdt 622 millioner dollar i 2020, og spås en heftig vekst de neste årene. I 2023 er markedet for spiselige insekter ventet å være verdt 1,2 milliarder dollar (10,9 milliarder kroner).

Fjoråret ble det store vegetarburger-året da selskapet Beyond Meat kjent for sin vegetarburger hadde en vanvittig utvikling på Wall Street. Siden aksjen ble notert i mai 2019 er den opp 376 prosent med en markedsverdi på 7,5 milliarder dollar (69,3 milliarder kroner).

Selskapet som lager plantebaserte hamburgere som skal smake som kjøtt, har inngått avtaler med Subway, KFC, Del Taco, og har også vært å finne i norsk dagligvare.

Her kan du lese mer om

  1. Mat og drikke
  2. Meny
  3. Beyond Meat
  4. Bærekraft
  5. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bransjefolk: Nordmenn er nysgjerrige på insekter som mat

  2. – Norske netthandelsaktører går dukken om fem år. Maks.

  3. – Rema må holde øynene på kundene sine

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema taper markedsandeler til Norgesgruppen

  6. Corona-viruset fører til kapasitetsproblemer for dagligvarehandel på nett