Hans Geelmuyden: - SAS må ikke sutre

Kommunikasjonsekspert Hans Geelmuyden mener SAS har alt å tape på å gå til motangrep på Ryanair.

ADVARER. Hans Geelmuyden

Sigurdsøn, Bjørn
Publisert:,

De siste dagene har det bygget seg opp en ordkrig mellom SAS og Ryanair.

Det synes Geelmyuden bare er gøy, men advarer SAS mot å fortsette motangrepene mot det irske flyselskapet.

- Ryanair kjører klassisk opprørkommunikasjon mot SAS, og SAS svarer, dessverre for dem, med det vi i Geelmuyden.Kiese kaller "offerkommunikasjon i monstermunn", sier den frittalende kommunikasjonseksperten til E24.

- Ikke furt!

Den siste uken har Ryanair skutt fra hofta mot SAS ved flere anledninger.

Blant annet har de feiret de svake passasjertallene til SAS med å sette i gang en kampanje på billigbilletter og sende SAS-sjef mats Jansson tilbud om gratisbilletter i tre måneder. I tillegg har SAS-aksjen blitt tilskrevet en verdi på nivå med en Hubba bubba-tyggis og service nivået til selskapet blitt sammenlignet med Ryanairs, bare til en langt høyere pris.

Les også: - Ryanair lever av å pisse på konkurrentene"

Det har fått både kommunikasjonssjefen i SAS Norge Thomas Midteide og konserndirektør for kommunikasjon i SAS Claus Sonberg til å reagere.

Det synes Geelmyuden de gjør dumt i.

- SAS må ikke furte. Det er taktisk uklokt og gir Ryanair den konflikten selskapet ønsker. Forbrukerne elsker denne typen fighter og det får frem masse informasjon om selskapene, sier han.

- Ikke ufint

Geelmyuden mener SAS heller skal konsentrere seg om sine egne problemer i stedet for å bli med på en krig mot Ryanair i sommerens agurktid.

- SAS er ikke rigget for en ekstern krig, selskapet sliter jo allerede med borgerkrig. Et selskap som SAS vil ende i skifteretten om det ikke klarer å løse de interne problemene sine.

- Sonberg sier til oss at de står opp for de ansatte når påstandene blir for drøye?

- Han bør ikke være så opptatt av de ansattes såre følelser. han bør være mer opptatt av arbeidsplassene ders, og av kundene.

- Du synes ikke at kampanjen fra Ryanair er ufin?

- Overhode ikke. Den er ikke spesielt sympatisk, men helt lovlig. La meg samtidig prøve å trøste Sonberg. Jeg har fløyet Ryanair én gang. Det gjør jeg aldri igjen. En tur - retur London med Ryanair ga begrepet mishandling en helt ny dimensjon.

Les også: - SAS-idyllen slår sprekker"

Uvesentlige journalister

I tillegg til forbrukerne mener han at også journalister elsker slike "sommerfighter", som han velger å kalle dem.

- Biter journalister for lett på Ryanairs utspil? Burde de sette grensen et sted?

- Hvis journalister skulle sette grenser for den typen nyheter som Ryanair kommer med ville det ikke kommet ut en avis. Jeg klager aldri på media. De er endel av underholdningsindustrien, og en real fight i sommervarmen setter alle pris på, sier Geelmyuden.

Ingen tårer

Og selv om han selv flyr SAS, tror han ikke den yngre generasjon velger som han fremover.

- Ingen gråter for SAS. Flyreiser er blitt et produkt for folk flest og det skyldes hard konkurranse og lave priser. Mitt segment er lite og døende - ingen kan leve fett på sånne som meg, sier Geelmuyden.

Les også:
Ryanair tilbyr SAS-sjefen gratisbilletter"
- Ryanair lever av å pisse på konkurrentene"
Ryanair og SAS i Hubba Bubba-krig"
Sammenligner SAS-aksjen med tyggegummi"

Flere nyheter på E24.