Ingen enighet i bussmeklingen

Partene i bussoppgjøret meklet natt til mandag flere timer på overtid etter at de ikke kom til enighet innen fristen ved midnatt. Dermed er det fortsatt fare for streik blant 3.400 bussjåfører.

INGEN ENIGHET: Partene i bussoppgjøret har enda ikke kommet til enighet etter at meklingen startet lørdag formiddag.

Øyvind Engan
  • NTB
Publisert:

Klokken 6 mandag morgen pågikk meklingen fortsatt, opplyser Riksmeklerens kontor til NTB.

Da var meklingen flere timer på overtid, etter at fristen for å komme til enighet var satt til midnatt. Partene ble enige om å mekle på overtid etter at fristen utløp.

Det er ikke gitt tidspunkt for ny meklingsfrist, melder Yrkestrafikkforbundet på sin nettside.

Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund forhandler med NHO Transport.

Dersom det blir brudd i forhandlingene, blir 3.400 bussjåfører tatt ut i streik i Rogaland og i Bergen, Os, Hardanger og Voss. All busstrafikk blir stanset.

I tillegg vil blant annet Nettbuss Øst bli rammet, samt noen flybusser og shuttlebusser som går til og fra Oslo lufthavn.

Forsøker å finne løsning

– Skulle det bli streik, vil vi og de andre involverte forbundene fortløpende evaluere hvordan vi vil trappe opp, sa informasjonsansvarlig Bjørn Sandnes i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til NTB søndag.

Les også

Meklingen i gang for 3.400 bussjåfører

Han la til at de gjør det de kan for å finne en løsning.

Arbeidstakerne står hardt på at de skal ha samme lønnsutvikling som industriarbeiderne, slik intensjonen i Bussbransjeavtalen fra 2007 var. NHO Transport har gjort det klart at det ikke har mye å gi, og viser til at rammen er som ved frontfagene, altså 3,3 prosent.

Frustrert

Sandnes i NTF er frustrert over at de igjen har endt opp i tvunget mekling, og legger all skyld på arbeidsgiver. Han mener det er på tide med en lovendring.

Det er sjette gang på rad at bussoppgjøret har endt i mekling. Sandes mener dette undergraver forhandlingene.

Administrerende direktør John Stordrange i NHO Transport poengterte at mekling er det eneste instrumentet de har når partene ikke klarer å nærme seg hverandre på egen hånd.

– Generelt vil vi gjerne unngå mekling, men da må arbeidstakerorganisasjonene ta seg litt i nakken og komme med krav som er noenlunde realistiske og mulig i forhold til hva andre i samfunnet får av lønnsjusteringer, sa Stordrange til NTB.

Meklingen mellom partene i Bussbransjeavtalen startet lørdag klokken 11.

Les også:

- Norwegian splitter de ansatteFare for apotekstreik- Skogen Lund kunne utløst streik

Publisert:

Flere artikler