Utskiftningene i Norwegian fortsetter: Her er Jacob Schrams nye ledergruppe
Selv om corona-krisen slo til stoppet aldri Norwegian-sjef Jacob Schram arbeidet med å legge den nye lederkabalen i selskapet. Onsdag er det meste klart og Schram henter inn en gammel Circle K-kollega for å lede en ny avdeling.
Helt siden Jacob Schram overtok som konsernsjef 1. januar har det vært klart at det ville komme endringer i konsernledelsen – og nå skjer det for alvor.
For selv om både Schram, finansdirektør Geir Karlsen og mange andre har jobbet intenst de siste ukene med å redde Norwegian fra en kollaps under corona-krisen, så har ikke strategiarbeidet stått stille.
Det har de siste par årene vært store endringer i Norwegian-ledelsen, jevnt og trutt. Nå endres hele ledelsesstrukturen i selskapet.
– Jeg har vært opptatt av å få på plass en lederstruktur som tar oss fra vekst til lønnsomhet gjennom å levere vår forretningsplan for Nye Norwegian. For å kunne drive et lønnsomt og bærekraftig selskap fremover, vil jeg bygge den kommersielle delen rundt to tydelige enheter med resultatansvar, sier konsernsjef Jacob Schram i en uttalelse.
De eneste som det nå er avklart at vil sitte igjen i konsernledelsen fra «Bjørn Kjos-tiden» er kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og finansdirektør Geir Karlsen.
Karlsen har for øvrig ikke sittet så lenge. Han startet i jobben som finansdirektør våren 2018 og har i perioden etter Kjos fungert som konsernsjef og har ledet arbeidet med å snu selskapet rundt.
Norwegian har oppfylt vilkår for kriselånet fra staten
Kina blir ny storeier i Norwegian
Hodejegere i sving under krisehåndteringen
Etter det E24 kjenner til har Jacob Schram brukt mye tid på å planlegge hvordan organisasjonen og ledelsen skal se ut fremover.
Hodejegerfirmaet Egon Zehnder ble hyret inn i prosessen og alle ledere på toppnivå i Norwegian har vært inne til evaluering, får E24 opplyst.
Da Norwegian la frem årsregnskapet for 2019 i februar – før corona-krisen – bekreftet Jacob Schram overfor E24 at det ville komme endringer i ledelsen, men han understreket at det var for tidlig å si når det ville skje.
– Når vi skal inn i den nye fasen må vi først vite hvor vi skal konkurrere, hva som er verdiforslaget vårt, og vi må lage en strategisk plattform. Det blir veldig retningsgivende for design av organisasjonen. Når vi har designet den riktige organisasjonen vil jeg se på hvilken kompetanse vi har og vi kobler det mot de stillingene vi har. Der vi ikke har riktig kompetanse vil vi enten se internt i selskapet om vi finner det vi trenger lenger ned eller om vi må se utenom selskapet, sa Schram i februar.
Norwegian kalles inn på teppet etter brudd på retningslinjer
Norwegian-passasjerer før skjebnemøtet: – I dag har jeg bare enveisbillett
Nye avdelinger
I dagens melding skriver Norwegian at de har opprettet to nye avdelinger, som har fått navnet «Airline» og «Airline Ecosystem».
Førstnevnte skal ha det fulle resultatansvaret for kjernedriften i Norwegian, og for salgs- og markedsaktiviteten.
Avdelingen skal ledes av briten Andrew Hodges, som kommer fra en lederstilling i Norwegians kommersielle avdeling. Han blant annet bakgrunn fra EasyJet og British Airways, samt fra Deloitte.
«Airline Ecosystem», som skal ha et fullt resultatansvar og arbeide med partneravtaler og kundeplattformer, har ikke fått en fast sjef. Inntil videre vil Brede Huser, som i dag er sjef for fordelsprogrammet Norwegian Reward, ha midlertidig ansvar.
Brasilianske Gol har like stor Max-ordre som Norwegian: Sikret erstatning på 4,2 mrd.
Henter inn tidligere kollega
I dagens melding kommer det også frem at Christoffer Sundby hentes inn for å lede den nye avdelingen «Customer».
Sundby og Schram kjenner godt til hverandre fra tiden i Circle K. Begge to har også vært i McKinsey. Jacob Schram kom inn i Circle K (den gang Statoil Fuel & Retail) i 1996 og hadde opp gjennom årene en rekke sentrale stillinger. Jacob Schram var sjef for Statoil Fuel & Retail da Christoffer Sundby kom inn som direktør for forretningsutvikling i 2009.
I forbindelse med børsnoteringen av Statoil Fuel & Retail, og etter hvert som Alimentation Couche-Tard kjøpte opp selskapet, ble begge med videre.
Schram rykket opp som konserndirektør for Europa i det gigantiske drivstoff- og kioskkonsernet. Sundby ble i 2012 direktør for Circle Ks egne stasjoner i Norge og ble i juni 2017 Norgessjef i Circle K. Han satt da i ledergruppen til Jacob Schram frem til Schram forlot Circle K i desember 2018.
Sundby forlot selv Circle K i august 2019 da han gikk over til å bli sjef i helsekonsernet Unicare.
Fra 1. september vil Sundby og Schram igjen sitte i samme ledergruppe, nå i Norwegian.
Avdelingen Sunby skal lede vil ha ansvaret for kundereisen. Det inkluderer kundeservice, markedsføring og produktutvikling.
Norwegian tror flyene vil stå på bakken ut året. Likevel selger selskapet langturer til Sør-Amerika og USA.
Finansdirektøren fortsetter
Samtidig kommer det frem at finansdirektør Geir Karlsen vil fortsette i stillingen sin, med ansvar for avdelingen «Finance & Control».
Da Jacob Schram ble ansatt som konsernsjef var styreleder Niels Smedegaard veldig opptatt av at Karlsen også skulle fortsette. Han beskrev det som «uhyre viktig».
Avdelingen «Operations», som har ansvar for det flyoperative og for vedlikehold og sikkerhet, har ikke fått en fast leder ennå. Tore Kristian Jenssen vil fortsette å lede avdelingen frem til ny leder er på plass, skriver Norwegian i dagens melding.
Knut Olav Irgens Høeg, som i dag har ansvar for IT og kundesenteret i Norwegian, skal lede en nyopprettet avdeling med ansvaret for IT og innkjøp. Samtidig skal Anne-Sissel Skånvik fortsette å lede kommunikasjonsavdelingen, mens Guro Poulsen fortsetter å ha HR-ansvar.
Den nye konsernledelsen vil være operativ fra 2. juni 2020.