Digitaliseringsdirektør i Veidekke Eiendom: – I 2025 skal vi ha doblet resultatene

Veidekke Eiendom satser på smarthus. Det kan bidra til å doble entreprenørkjempens resultater, tror selskapets direktør for digitalisering, Mikkel Nielsen.

VIL MODERNISERE: Fremtiden ligger i smarthus, mener direktør for digitalisering i Veidekke Eiendom, Mikkel Nielsen.

VIL MODERNISERE: Fremtiden ligger i smarthus, mener direktør for digitalisering i Veidekke Eiendom, Mikkel Nielsen.

Foto: Jacob Kronen/Norges Eiendomsmeglerforbund
Publisert:,

Etter fall i boligsalgstallene første kvartal i 2018, viste første kvartal i 2019 en kraftig økning i boligsalgstallene til Veidekke Eiendom, ifølge en børsmelding fra april i år.

Verdien av de solgte boligene var på 2,5 milliarder kroner, opplyste selskapet.

– Veidekke Eiendom har levert stabile, gode resultater de siste årene, men mener vi har potensial til å doble de resultatene i løpet av de neste syv årene, sier Mikkel Nielsen til E24.

– Hvilke grep må dere ta for å nå dette målet?

– Det går på hvordan vi ser på våre oppdrag når vi utvikler. Det er en dreining fra å tenke at vi bygger bygg for bygg, til å tenke at vi bygger nabolag. Vi ønsker å bygge varme nabolag hvor folk har en følelse av identitet og tilhørighet, svarer direktøren.

Veidekke Eiendom satser nå stort på smarthus, ifølge Nielsen. Han mener skiftet til smarthus er på høy tid, både i Veidekke Eiendom og resten av boligutviklingsbransjen.

– Det har vært et visst fokus på smarthus det siste halvannet året, men det har vært som tilvalg. Min påstand er at smarthus har kommet inn for sent i byggeprosessene, noe som gjør at smarthusløsningene ikke er like integrerte som de kunne ha vært, sier Nielsen.

Veidekke Eiendom tilbyr nå smarthus styrt både gjennom apper og stemmestyring, selv om Nielsen hevder det foreløpig er høyere terskel for å kjøpe stemmestyrte hus.

Annonsørinnhold

– Når stemmestyring begynner å normaliseres, vil vi være klare. Kunstig intelligens skal vi la utvikle seg litt før det blir standard løsning i våre smarthus, men følger nøye med på utviklingen i bransjen, sier han.

Les også: Veidekke vil ta i bruk ny ordning for klimavennlige jobbreiser: – Bompengeopprøret skaper muligheter

Konservativ eiendomsbransje

Administrerende direktør Carl O. Geving i Norsk Eiendomsmeglerforbund (NEF) hevder eiendomsbransjen har vært for konservativ og tradisjonsbundet, og etterlyser mer åpenhet til mulighetene innen digitalisering og ny teknologi.

– Mitt inntrykk er at vi er relativt gode på å ta i bruk ny teknologi, men at vi har et stort potensial for å utvikle og forbedre produkter og tjenester, sier Geving.

– Eiendomsbransjen er konservativ, men vi er på vei og det er mye på gang. Store deler av bransjen har begynt å våkne. Skal man klare å konkurrere på pris og kvalitet så må man ut med mer ressurser, og man må satse på teknologi og digitalisering, sier han.

– Er boligkjøpere klare for smarthus og digitale løsninger?

– Kjøperne er prisgitt det de blir tilbudt. Folk skjønner mulighetene som ligger i teknologi, og nordmenn er avanserte teknologisk på mange andre områder, svarer Geving.

Ønsker konkurranse

Nielsen etterspør mer åpenhet i bransjen, som han mener er for dårlig på å ta i bruk digitale løsninger i byggeprosessen. Han mener også andre eiendomsutviklere må være sitt ansvar bevisst, og jobbe med å digitalisere bransjen.

– Vi må slutte å holde alle ideene våre hemmelig, vi må snakke om det for å sørge for at konkurrentene våre skjerper seg, sier Nielsen.

– Jeg ønsker ikke at Veidekke Eiendom skal stå alene, jeg ønsker meg konkurranse. Det er bare gjennom konkurranse at vi kan levere det beste produktet. Det er nye spilleregler, og det tror jeg ikke eiendomsbransjen har tatt innover seg. Vi skal sørge for at de gjør det, sier han.

– Er dere alene på toppen?

– Vi ligger langt framme, og jeg har ikke oppfattet noen andre eiendomsutvikler som er så langt fremme som vi er. Jeg vet andre jobber med det, så tiden får vise om vi fortsetter med forsprang, sier han.

PropTech-arena

NEF lanserte forrige uke det de hevder er Norges ledende PropTech-kart, en oversikt over teknologiaktører i markedet, som en del av en satsing på eiendomsteknologi.

– Vi må utvikle og forbedre måten vi selger, kjøper, utvikler, bygger og forvalter eiendom på. I Norge har vi selskaper i verdensklasse på eiendomsteknologi. Da er det på tide at man får en PropTech-arena som samler de etablerte aktørene og teknologiaktørene. Det prøver vi i NEF å fasilitere, sier Geving.

Et utvalg bestående av seks personer har i høst gått sammen for å etablere kartet, som er delt inn i fire kategorier og tretten underkategorier.

Representanter fra Ambita, Veidekke Eiendom, Avo Consulting og FINN Eiendom har vært en del av utformingen og etableringen av kartet som totalt 72 selskaper er del av, ifølge Kine Morud Aarum, salgs- og markedssjef i NEF.

– PropTech-utvalget har satt strenge kriterier til selskaper som skal være med på Proptech-kartet. Mange selskaper man ville trodd var PropTech-selskaper, oppfyller ikke disse kravene. Det er også selskaper som kan falle fra eller komme til etter hvert som kartet oppdateres. Vi ønsker at det skal være et levende kart, sier Aarum.

Annonsørinnhold