Kaffebrenneriet satte salgsrekord – solgte for over 260 millioner kroner

Kaffebarkjeden selger mer kaffe enn aldri før, men satt igjen med mindre på bunnlinjen i 2018.

KAFFETØRSTE: Norskeide Kaffebrenneriet fortsetter å vokse. Her fra en av filialene i Oslo. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Kaffebrenneriet økte omsetningen med nesten 16 millioner kroner i fjor, viser ferske tall fra Brønnøysundregistrene. Det innebærer et hopp i veksttakten til 6,4 prosent, opp fra 5,5 prosent i 2017.

Selskapet skriver i årsberetningen at salgsøkningen «skyldtes både økt salg i eksisterende forretninger, samt salg i nyetablerte forretninger».

Kaffebrenneriet har hatt stabil, men fallende vekst de siste årene. 2018 representerer derfor en opptur for omsetningsveksten sammenlignet med fjoråret.

– Vi er godt fornøyd med denne økningen og ser at vi gjennom året 2018 gjorde de rette grepene for fortsatt god salgsvekst inn i 2019, skriver etableringssjef Steinar Paulsrud i en e-post til E24.

Les også

I år bikker kaffekonsernet 100 millioner i omsetning – nå vil nordmannen lansere global plattform for kaffehandel

Svekket årsresultat

Årsresultatet ble derimot svekket og endte på 11,7 millioner kroner, ned fra 12,3 millioner i 2018. Det er det dårligste resultatet siden 2015, viser tall fra Proff.

Selskapets innkjøp av kaffe foregår kun i dollar. Siden 2014 har dollarkursen steget med nærmere 40 prosent, og det har gitt økt press på marginene, ifølge Paulsrud.

Sammen med Thomas Pulpan, som i dag er administrerende direktør, startet Paulsrud opp Kaffebrenneriet i 1994. Det hele begynte med en kaffebar i Thereses gate i Oslo.

Planer om flere butikker i Stor-Oslo

Kaffebrenneriet er i dag hovedsakelig basert på Østlandet, men har også utsalgssteder i Trondheim. Hittil i år har de åpnet én ny forretning i Rådhusgata – antall filialer teller nå 42.

– Vi har planer om å åpne flere butikker i 2019, uttaler Paulsrud, som hinter til at de neste åpningene vil komme i Stor-Oslo.

– For oss handler alt om den rette beliggenheten. Vi tenker oss nøye om før vi åpner nye butikker og har heller ikke lagt ned noen etter at vi startet opp.

Les på E24+ (for abonnenter)

Det utømmelige norske kaffemarkedet

Deleid av Norgesgruppen

Selskapet tok ut utbytte til aksjonærene for 9 millioner kroner 2018, opp fra 7 millioner året før. Kjeden er et datterselskap av Norgesgruppen, som har en eierandel på 50 prosent. Grunnleggerne Pulpan og Paulsrud eier 25 prosent hver gjennom selskapet Fourxp AS.

De seneste årene har de utenlandske kjedene Starbucks og Espresso House etablert seg i Norge. Paulsrud mener konkurransen i det norske kaffemarkedet er både god og sunn.

– Konkurransen er lokal og vi må vise at vi hver dag overgår våre nabokonkurrenter på smak, kvalitet og personlig service.