Kampen om luften

SAS sender oppsigelsesbrev til nesten 1600 ansatte i Danmark

Over halvparten av de 1200 kabinansatte mister jobben, i tillegg til flere bakkeansatte, piloter, teknikere, og administrative medarbeidere.

SAS-sjef Rickard Gustafson ledet selskapet da man klarte å styre selskapet så vidt unna konkurs høsten 2012, men sier han aldri har vært med på noe lignende

JOHAN NILSSON / TT News Agency
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:,

Som følge av coronakrisen har flyselskapet SAS sendt oppsigelsesbrev til 1593 av deres danske ansatte.

Av de ansatte som har mottatt oppsigelsesbrev er det 684 kabinansatte, 586 bakkeansatte, 176 piloter, 96 teknikere og 51 administrative medarbeidere.

– Det er en trist dag i SAS historie. Vi har i dag måttet si farvel til et stort antall lojale, verdsatte og dyktige medarbeidere. Coronakrisen har rammet SAS med så sterk kraft at vi nå kjemper for å overleve, skriver den danske pressesjefen Sille Beck-Hansen i en epost.

De som har fått oppsigelsesbrev har muligheten til å i stedet velge en permisjonsperiode på opptil 24 måneder, i følge det danske nyhetsbyrået Ritzau.

I Norge er det ingen kabinansatte som får oppsigelsesvarsel mandag, opplyser den norske pressekontakten John Eckhoff, og fortsetter:

– Vi er ferdig med nedbemanning blant de kabinansatte for lenge siden.

Les også

SAS gjenåpner syv nye ruter fra København

Skal kutte 5.000

I slutten av april varslet flyselskapet om at de må redusere arbeidsstyrken med 5.000 ansatte som en permanent løsning.

Nedbemanningen tilsvarer nesten en halvering av det totale antallet heltidsstillinger i konsernet som var på 10.445 per utgangen av november.

– Dette er en av de vanskeligste beslutningene jeg har måttet ta som SAS-sjef og dette går utover flinke medarbeidere vi har i selskapet, fortalte en alvorspreget konsernsjef Rickard Gustafson til E24.

Christian Laulund, leder for SPG, unionen av de svenske, danske og norske pilotforeningene i SAS fortalte til E24 at det var en svart dag for skandinavisk luftfart da nyheten om nedbemanninger ble kjent.

I april meldte de at om lag 1.900 stillinger skulle kuttes i Sverige, 1.300 stillinger i Norge og 1.700 stillinger i Danmark.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Kjøp gjerne SAS, men vær så snill gjør det billigst mulig for oss

Dramatisk nedskalering sammenliknet med globale tall

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair forteller til E24 at SAS har en av de mest dramatiske nedskaleringene på global basis, målt mot andre flyselskap som sliter på grunn av corona.

Gjennomsnittlig nedskalering for verdens flyselskaper ligger på rundt 30 prosent.

I følge flyanalytikeren har flyselskapet behov for opptil 12,5 milliarder svenske kroner i ny likviditet gjennom emisjon, gjeldskonvertering og reduserte leiekostnader.

– De svenske og danske statene forventes å gå inn for en strukturert redningspakke for SAS, som jeg tror vil medføre økt statlig eierskap på over 50 prosent.

Ettersom den norske regjeringen solgte sine aksjer i flyselskapet i 2018, tror Elnæs at det blir opp til svenskene og danskene å redde flyselskapet fra å bli satt på bakken.

Les også

DI: Norge nøler om støtte som skal redde SAS

Frustrasjon rundt sluttpakker

Tidligere denne måneden varslet selskapet masseoppsigelser av 1.300 ansatte bare i Norge. Da nedbemanningen startet med de første 350, omtalte E24 en frustrasjon rundt «sluttpakken» de da ble tilbudt.

De norske ansatte fikk to alternativer:

  • Det første er å arbeide ut oppsigelsestiden, med en lovfestet rett til gjeninntredelse på ett år.
  • Det andre var en sluttavtale hvor de ansatte gir avkall på oppsigelsestid og får en engangsutbetaling tilsvarende halve denne tiden. I tillegg blir man lagt i en såkalt «rekrutteringspool» i tre år, hvor SAS forplikter seg til å rekruttere fra listen, som sorteres etter ansiennitet, ved behov.
700 kabinansatte har fått oppsigelsesbrev

Les også:

Les også

SAS gjenåpner syv nye ruter fra København

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Fly
  4. Oppsigelse

Flere artikler

  1. Stordalens flyselskap ba ansatte akseptere store lønnskutt – advarte om konkurs

  2. Frustrasjon blant kabinansatte etter SAS’ tilbud om «sluttpakke»

  3. Norsk Flygerforbund om SAS-pakken: – Norge burde benyttet sjansen

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS og Norwegians krisepakker blir småtteri mot gigantenes milliardpakker

  6. SAS får krisehjelp – låner 3,3 milliarder etter statsgaranti