Kampen om luften

Sverige, Danmark og Wallenberg redder SAS: Sprøyter inn 12,5 mrd. i frisk kapital

Danmark, Sverige og Wallenberg-familien stiller opp med milliardbeløp for å redde SAS. Norge står utenfor den nye redningspakken.

JOHAN NILSSON / TT News Agency
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Flyselskapet SAS har i en periode varslet at selskapet jobbet med en rekapitaliseringsplan, en slags finansiell redningsplan, som skal sikre selskapets fremtid.

Planen kommer som et resultat av coronapandemien og måten reiserestriksjoner har rammet selskapet og hele bransjen brutalt.

SAS planla å komme med en plan i løpet av juni og på morgenen tirsdag den 30. kom detaljene:

Det skal hentes inn 12 milliarder svenske kroner i frisk kapital (tilsvarende 12,5 milliarder norske) og egenkapitalen skal styrkes med 14,25 milliarder (14,8 milliarder norske).

Lite igjen til dagens aksjonærer

Kapitalen i emisjonen skal hentes inn til en aksjekurs på 1,16 svenske kroner per aksje, mot sluttkursen på SAS-aksjen på 8,885 kroner mandag.

Den svenske staten, den danske staten og Wallenberg-familien er de største eierne i SAS, og ifølge selskapet står de alle bak pakken.

Både svenske og danske myndigheter har vært i kontakt med norske myndigheter i et forsøk på å få Norge med på redningsplanen, men det har ikke blitt noe av. Det Norge stiller med er nye 500 millioner i støtte for å opprettholde flyruter internt i Norge.

Planen går i hovedtrekk ut på:

  • Fire milliarder svenske kroner i kostnadsforbedringer innen 2022
  • En rettet emisjon der de største aksjonærene kjøper nye aksjer til 2,006 milliarder svenske kroner
  • Utstedelse av hybrid gjeld for totalt 6,0 milliarder svenske kroner
  • 2,25 milliarder i obligasjonsgjeld som forfaller i november 2022 konverteres til aksjer
  • 1,5 milliarder i den rullerende gjelden konverteres til aksjer

Planen innebærer ifølge selskapet at dagens aksjonærer vil bli vannet ut med 95 prosent - deres eierandel blir nemlig kraftig redusert når det skal trykkes opp 6,7 milliarder nye aksjer på toppen slik at selskapet totalt vil ha 7,08 milliarder aksjer.

SAS vil kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling rundt den 25. august der aksjonærene vil stemme over forslaget. Ifølge SAS stiller både Sverige, Danmark og Walleneberg-familien seg bak forslaget.

SAS-ledelsen vil presentere redningsplanen på en investorpresentasjon på nett klokken 11:00 tirsdag formiddag.

Styreleder takker ansatte og aksjonærer

Det er en stor hestekur som flyselskapet SAS nå skal gjennom.

Selskapet har tidligere varslet at opp til 5.000 ansatte, rundt 40 prosent av arbeisstyrken, vil miste jobben og at tariffavtaler skal reforhandles.

I tillegg til redningsplanen som nå presenteres, tar selskapet også en rekke andre større og mindre grep for å bedre finansene og lønnsomheten.

– På vegne av styret vil jeg takke aksjonærene for støtten i denne utfordrende situasjonen som ingen har sett før. Jeg vil også takke SAS-ansatte for deres eksepsjonelle støtte og lojalitet i denne vanskelige tiden, sier styreleder Carsten Dilling i SAS i meldingen.

– Jeg regner nå med at ansattgruppene i SAS (de tillitsvalgte, journ.anm.) vil støtte rekapitaliseringsplanen gjennom å levere de nødvendige effektivitetsforbedringene, fortsetter han.

SAS er nå avhengige av at kreditorer og aksjonærer går med på avtalen som legges frem.

«Hvis rekapitaliseringsplanen ikke lykkes vil ikke SAS være i stand til å rekapitalisere og løse likviditetsmangelen og den negative egenkapitalen forsårsaket av covid-19-utbruddet», advarer selskapet.

Les også

SAS tror de trenger 12,5 milliarder svenske kroner: Sverige klar for å øke eierandelen

Les også

SAS-sjefen varsler kriseemisjon: – Det er snakk om et betydelig beløp

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Redningsplanen til SAS fremstår som robust, men gir ingen grunn til å kjøpe aksjen nå

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. sas
  4. Emisjon
  5. Sverige
  6. Kapital
  7. Danmark

Flere artikler

  1. Fagforeningsleder i Norwegian: Hvis Norge kjøper seg inn i SAS, legges det opp til monopol

  2. DI: Norge nøler om støtte som skal redde SAS

  3. Vil vurdere flere fly i trafikk etter nye reiseråd

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS’ billettinntekter falt 90 prosent i juni

  6. Lufthansa må kanskje søke konkursbeskyttelse