Første rute er satt for SAS’ nye Airbus-modell

SAS venter i spenning på de nye, mindre og forsinkede langdistanseflyene fra Airbus. Flytypen skal i første omgang gjøre det mulig for SAS å drive en helårsrute til Boston.

En illustrasjon av hvordan de nye Airbus A321LR-flyene til SAS vil se ut

SAS/ Airbus
Publisert:,

Det var i januar det ble kjent at SAS hadde bestilt tre stykker av Airbus’ mellomdistansefly kalt A321LR (Long Range).

Flyene skulle egentlig blitt levert i løpet av 2020, og første fly skulle i trafikk i første halvår, men på grunn av forsinkelser hos Airbus ble det ikke noe av.

Nå melder SAS at det første av de tre flyene kommer i trafikk 18. september 2020 og at det skal settes inn på ruten København – Boston.

Flyet er en ny og modifisert versjon av A321-flyet som SAS og mange andre flyselskaper allerede har i flåtene sine på kortdistanseruter. Det er gjort endringer i motor, interiør og lagt til mer kapasitet på drivstofftankene, slik at flyet når over Atlanterhavet med god margin.

Fordi det er færre seter enn SAS sine større langdistansefly (A330, A340 og det kommende A350) så er det enklere å få lønnsomhet på ruter der trafikken er mindre. Med den nye flytypen mener SAS derfor at de kan opprettholder Boston-ruten som en helårsrute og ikke bare en sesongrute:

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som passer godt til det skandinaviske markedet. Det gir oss muligheten til å tilby reisende flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS, i en pressemelding.

SAS opplyser at de nye A321LR vil ha 157 seter, fordelt mellom 22 på Business, 12 på Plus og 123 i Go (økonomi). Til sammenligning har SAS 266 seter i sine A330 og 245 i A340.

Norwegian hadde også bestillinger inne på A321LR, nettopp for å kunne tilby direkteruter på «tynnere» langdistanseruter. I forbindelse med Norwegians arbeid med å legge om strategien og senke investeringsforpliktelsene ble imidlertid flyordren skjøvet ut i tid. Tidligere konsernsjef Bjørn Kjos sa imidlertid på forsommeren at den enda nyere varianten A321XLR er interessant for selskapet.

PS! Ordren på de tre A321LR kommer i tillegg til de 50 Airbus A320neo-flyene SAS bestilte i april i fjor. SAS-sjefen har åpnet for å bestille flere A321LR hvis flytypen viser seg å fungere for selskapet.

Usikkert hva de andre rutene blir

Det har lenge vært spekulert i hvor SAS ville bruke sine nye A321LR-fly.

En av de store spørsmålene har vært om SAS ville bruke flytypen fra såkalte sekundærdestinasjoner i Skandinavia til store byer i Nord-Amerika, som for eksempel fra Bergen, Stavanger, Göteborg og Aarhus til USA.

Alternativt om SAS ville bruke flyet fra hub’ene sine i Skandinavia og til sekundærbyer i Nord-Amerika.

Nå ser det altså ut til at SAS foreløpig har valgt det siste, men det er fortsatt ikke klart hvilke andre ruter SAS vil bruke flytypen på:

«Nye ruter vil bli innført gradvis senere i 2020. Flyet har tilstrekkelig rekkevidde til å nå Nordøst-USA, men kan også nå destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia», skriver SAS i meldingen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er ikke overrasket at det ble Boston-ruten som fikk A321LR først og han peker på at SAS tidligere brukte en innleid spesialversjon av Boeing 737 fra Privat Air på ruten.

– Jeg tror A321LR vil komme til Norge, først som supplement til den daglige Oslo-New York-ruten slik at SAS får opp til to daglige avganger i høysesongene. Kanskje prøver SAS seg i Bergen eller Stavanger med sesongruter til USAs østkyst, sier Elnæs.

Han peker på at Norwegian har forsøkt seg på ruter mellom Bergen og USA, uten hell, og at SAS også har mulighet til å benytte flytypen til for eksempel å trafikkere de mest hektiske avgangene mellom Oslo og London, noe som vil utfordre både Norwegian og British Airways.

– En rute fra Oslo til Abu Dhabi i samarbeid med Etihad er heller ikke utenkelig. Det samme gjelder ruter til New Delhi og Mumbai, sier Elnæs.