Wolt-sjefen om konkurransen med Foodora: – Monopol er sjeldent bra

Den nye matleveringstjenesten Wolt sier noe av det som skiller dem fra konkurrentene er at de vil vokse bærekraftig med fokus på bunnlinjen. Erkerivalen Foodora har tapt over 36 millioner kroner siden oppstarten.

Det blir kamp mellom leveringstjenestene i Oslo. Foodora-konkurrent Wolt har etablert seg i hovedstaden. Her er Wolts markedsdirektør, Christian Etholm, avbildet på Aker Brygge i Oslo.

Wolt
Publisert:,

Det har blitt lett å få levert middagen på døren i hovedstaden, hvor stadig flere restauranter satser på hjemlevering, enten på egenhånd eller gjennom aktører som Foodora.

I november lanserte Wolt i Oslo, Skandinavias største selskap innen hjemlevering av restaurantmat, og Foodoras erkerival.

Elisabeth Stenersen leder selskapet i Norge og sier mottakelsen i Oslo, landets desidert største marked, har gått bra. Det til tross for tøff konkurranse fra Foodora som har hatt hovedstaden alene i 3–4 år.

– Hva tenker du om at en så stor aktør har fått drive så lenge, nærmest alene?

– Jeg tenker at monopol sjeldent er en god ting, sett bort i fra Vinmonopolet, sier Stenersen, og legger til:

– Oslo har vært i en særstilling hvor det i hovedsak er én aktør, spesielt med tanke på at dette er en industri i kraftig vekst.

Les også

Jotunfjell Partners kjøper konkursrammede Notabene

Les også

Taco-kjede vokser saktere enn planlagt – nå dumper de ølprisene

Var usikre på det norske markedet

Veksten Stenersen henviser til er at nordmenn stadig bruker mer penger på mat og servering, inkludert hjemlevering.

Pizzakjeder som Peppes, Domino’s og Pizzabakerens vekst er hovedsakelig drevet av take away, og Foodora har gått fra null til over 100 millioner i omsetning på fire år.

Wolt, som opprinnelig kommer fra Finland, driver i 18 forskjellige land. Tjenesten lanserte den norske virksomheten i Trondheim som første storby.

– Vi var litt usikre på hvordan det norske markedet ville være, ettersom Foodora hadde vært her så lenge, men både Trondheim og Tromsø, hvor vi først lanserte, gikk over all forventning, sier Stenersen og legger til:

– Så vi kunne nok lansert i Oslo fra første stund.

– Har man ikke da mistet verdifull tid, ettersom Oslo er det absolutt største markedet?

– Jeg tror ikke vi har mistet tid. Markedet er der fremdeles og etterspørselen er god, sier Stenersen, som har holdt en rekke stillinger i Equinor, sist som leder for energilagring.

Les også

Norske eiere vil overta etter britisk hovedeiers Domino’s-exit

Vil tape mindre penger

Det er vanskelig å se helt hva som skiller Foodora og Wolt fra hverandre.

Stenersen påpeker at det er logistikksystemet som skiller dem fra andre aktører i bransjen, og selskaper «er i en egen klasse under panseret».

I likhet med Wolt mener også Foodora at det er deres teknologi som skiller selskapet fra konkurrentene.

– Foodora er ledende på teknologi, og har nå som første i Norge fått over 1.000 spisesteder tilgjengelig i tjenesten, sier Foodora-sjef Elisabeth Myhre.

Hun bemerker at hun er glad for at det blir økt konkurranse om kundene i hovedstaden.

Det er små marginer i leveringsbransjen, og både Foodora og Wolt trenger volum for å gjøre driften lønnsom. Men ikke for enhver pris, forklarer Stenersen i Wolt.

– En differensierende faktor er at vi har fokus på bærekraftig vekst, noe som er litt sjeldent. Vi har øyne på både topp- og bunnlinje. Men vi kommer fremdeles til å investere i vekst, sier hun - uten å ville gå inn i årets regnskapstall.

Til sammenligning har Foodora tapt rett over 40 millioner kroner på den norske driften de siste fire årene.

Myhre I Foodora mener selskapet gjør riktig i å fokusere på volum.

– Vi etablerer et nytt marked, og vi mener det er riktig å ha fokus på vekst og ekspansjon akkurat nå, men vi er i en fase hvor vi beveger oss mot lønnsomhet, uten at vi vet nøyaktig når dette blir.

Les også

Ulltveit-Moe er overrasket over Domino’s-exit

Foodora-syklistene samlet seg utenfor Riksmeklerens kontor i Grensen før meklingen som endret med tariffavtale for Foodora-budene i sommer. Wolts ansatte er selvstendig næringsdrivende.

Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Sammenligner med Uber og Lyft

NHH-professor Tor W. Andreassen, som ekspert på tjenesteinnovasjon, mener det er lite som skiller Foodora og Wolt fra hverandre.

– Forskjellen er fargen og fasongen på sekken. Det som har noe å si er hvilken tjeneste som klarer å få flest kunder og å ha flest restauranter i appen, sier Andreassen.

Fra hans ståsted kan han ikke se annet enn at selskapene til skutt må konkurrere på pris. Han tror heller ikke det vil være mulig å ta nummer én posisjon uten å tape mye penger i begynnelsen.

– Du må skalere raskt - som en gressbrann i medvind, sier Andreassen.

Han tror det blir vanskelig for Wolt å ta Foodoras posisjon i Norge, og sammenligner med en annen rivalisering i USA.

– Taxitjenestene Uber og Lyft eksisterer side og side i USA. Uber var først og har blitt størst, og Lyft er en god nummer to og har tatt den delen av markedet Uber ikke når. Også i Norge vil vi få én stor aktør. Vinneren tar alt, og andre selskaper må fokusere på nisjemarkeder.

Her kan du lese mer om