Busskur-krangel: Brødrene Dahl beskyldes for kopiering av konkurrent

VVS- og industrigiganten Brødrene Dahl blir beskyldt for å kopiere både busskur og sykkelstativer av en langt mindre norsk konkurrent, Norfax, og får hard medfart i Næringslivet Konkurranseutvalg.

SER DU FORSKJELL? Til venstre ser du Norfax sitt busskur, som selskapet mener er kopiert av Brødrene Dahl som har importert skuret til høyre.

Norax
Publisert:,

«Brødrene Dahls handlinger innebærer en snylting på Norfax investeringer og medfører fare for utvanning av Norfax’ produkter og goodwill.»

Slik beskriver Næringslivets konkurranseutvalg enstemmig at VVS- og industrigiganten Brødrene Dahl har brutt markedsføringsloven.

Saken gjelder kopiering av busskuret «Moment» og flere ulike sykkelstativer Norfax har designet og produsert.

– Det har vært en økning i kopiering de siste to-tre årene, og vi ville si ifra, for vi ønsker ikke at det skal være utviklingen fremover, sier Per Henriksen, daglig leder i Norfax.

Brødrene Dahl er eid av det franske industrikonsernet Saint-Gobain og hadde en omsetning på 6,9 milliarder kroner i fjor.

Til sammenligning hadde Norfax en omsetning på 32,9 millioner kroner.

Les også

Annonserte med fem soverom, hadde bare to

– Bevisst kopiering

Brødrene Dahls selv mener at offentlige retningslinjer er såpass strenge at dette begrenser hvor ulikt design produkter faktisk kan ha, og at man importerer produkter fra utlandet, hvor det er gjort tilpasninger for å tilpasse produktene norske forhold.

Det mener Næringslivets Konkurranseutvalg ikke er en god nok forklaring, og skriver følgende i sin konklusjon:

«Etter utvalgets syn har Brødrene Dahl bevisst kopiert markedsleder Norfax. Selv om de ikke produserer produktene gir de føringer til produsentene, de sparer utviklingskostnader ved å ettergjøre markedsleder, og driver systematisk etterligning av Norfax’ populære produkter leskur, sykkelparkering og sykkelpullerter».

Utvalget mener retningslinjene fra det offentliges retningslinjer ikke er så tydelige at man ikke kan utvikle produkter med en viss egenart.

Man legger også til grunn at det er importør som har ansvar for at produktene man tar inn i landet ikke bryter med markedsføringsloven.

«Etter konkurranseutvalgets oppfatning innebærer dette en urimelig utnyttelse av Norfax’ innsats og resultater.»

Og avslutter:

«Produktene er slik konkurranseutvalget ser det til forveksling like.»

Les også

Power får «sovende» millionbot for villedende priser

Har tapt ordrer

Henriksen i Norfax sier det også er flere produkter som har blitt kopiert, men at de valgte å klage inn tre produkter i første omgang.

– Har dette påvirket deres egne resultater på noen måte?

– Vi har tapt ordrer, men også brukt penger på prosessen. Det å ikke sette en stopper for dette ville fått konsekvenser for oss, og vi følte derfor tiden var inne for å si ifra, sier Henriksen.

Norfax-sjefen sier de nå skal møte Brødrene Dahl for å diskutere saken for å hindre at man må ta det til retten.

– Målet er fremdeles å løse dette på lavest mulig nivå, sier Henriksen.

– Hva tenker dere om Brødrene Dahls forklaring, om at det ikke er dem selv som har designet enkelte av produktene?

– Men man har jo et selvstendig ansvar for at det man importerer ikke er kopiert.

Brødrene Dahl vil endre designet

– Den dommen gikk ikke vår vei som du kan se, men det er et problematisk anbudsmarked, sier Stian Auen, leder for samferdsel i Brødrene Dahl.

Han sier at problemet ligger i hvordan det offentlige utformer anbudene, som gjør at han mener det er svært vanskelig å ikke lage produkter som ligner på konkurrentene.

– Det er for lite rom for utfoldelse. De gangene vi prøver å gjøre noe annet får vi nei av oppdragsgiver. Det føles litt som markedet er låst, sier Auen.

– Hva tenker du om at Næringslivets Konkurranseutvalg mener dere snylter på Norfax?

– Vi kommer til å bruke dommen til å gå på det offentlige for å prøve å forandre hvordan anbudene blir gjort. Det offentlige har blitt bedre, men akkurat utemiljø henger igjen, sier Auen som også legger til at det ene produktet, et sykkelstativ som er klaget inn, er tatt ut av produksjon fra deres side.

Brødrene Dahl-lederen sier han skal møte med advokaten, og deretter med Norfax for å finne ut hvordan de kan endre på produktene for at de ikke kan forveksles.

– Vi kommer til å korrigere designet. Det er ikke sikkert Norfax blir fornøyd med svaret. Men vi tar dommen til etterretning, sier Auen.