Norsk konsept vil gjøre cruise grønnere og gi nytt liv til supplyskip

Næringsklyngen NCE Maritime CleanTech har fått med seg gigantrederier for å utvikle utslippsfri cruisefart, som også kan gi nytt liv til norske oljeforsyningsskip.

GRØNNER CRUISEFART: NCE Maritime CleanTech vil gjøre cruisefarten grønn, og har fått med seg gigantrederier som Royal Caribbean Cruises og Carnival Corporation for å utvikle nytt konsept. Skipet på bildet skal kunne seile i norske fjorder fra 2030.

GRØNNER CRUISEFART: NCE Maritime CleanTech vil gjøre cruisefarten grønn, og har fått med seg gigantrederier som Royal Caribbean Cruises og Carnival Corporation for å utvikle nytt konsept. Skipet på bildet skal kunne seile i norske fjorder fra 2030.

Illustrasjon: NCE Maritime CleanTech
Publisert:

Industriklyngen NCE Maritime CleanTech (NCE) har fått med seg internasjonale cruisegiganter for å utvikle et konsept som vil gjøre cruisefarten i norske fjorder utslippsfri fra 2026.

Daglig leder i NCE Maritime CleanTech Hege Økland.

Foto: NCE Maritime CleanTech

– Det er et dyrere alternativ enn å gå med konvensjonelt drivstoff, men med det nye regelverket fra 2026, så vil fjordene være et eksklusivt tilbud, og i det segmentet har folk mer betalingsvilje, sier daglig leder i NCE, Hege Økland til E24.

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har som målsetting å kutte utslippene med 50 prosent innen 2050, og i fjor vedtok Stortinget at cruiseskip skal seile utslippsfritt i norske verdensarvfjorder senest innen 2026.

Antallet cruiseturister har økt raskt de siste årene, og nye fremskrivninger spår én million cruisepassasjerer langs norgeskysten i 2040, ifølge NCE.

– Løsninger som sikrer en utslippsfri cruisenæring vil bidra til at norsk næringsliv blir styrket, arbeidsplasser blir skapt og at vi kan bidra til gode klimavennlige løsninger globalt, sier Økland.

Kan gi nytt liv til supplyskip

– Dette konseptet viser at det vil være mulig å oppfylle vedtaket om nullutslipp i norske fjorder i 2026 ved å bruke utrangerte PSVer (forsyningsskip red.anm.) som styrer skipene inn og ut fjorden på elektrisk kraft, seier Ronald Strøm, prosjektdeltakar og teknisk sjef i Edda accommodation, i en pressemelding.

Annonsørinnhold

PSV er betegnelse på forsyningsskip til oljeplattformer. De siste årene har offshorerederiene slitt tungt med overkapasitet, høy gjeld og lave rater i kjølvannet av oljenedturen.

– Det vil bli en ny forretningsmulighet for dem, ved at eksisterende materiell kan brukes. Det er også et godt prosjekt med hensyn til gjenbruk, sier Økland.

I en overgangsfase før de nye skipene er utviklet, bygger konseptet på ideer fra offshorerederiene, der PSVer skal frakte energimoduler til cruiseskipene.

– Dette vil i høyeste grad være en vekstmulighet for våre industripartnere, som ser etterspørsel etter grønne løsninger, sier hun.

(saken fortsetter etter bildet)

Tidligere forsyningsskip til oljeplattformer kan brukes i en overgangsfase for å sikre utslippsfri cruisefart i norske fjorder, mener NCE Maritime CleanTech.

Kilde: NCE Maritime CleanTech

Klar for fremtidige energiløsninger

Innen 2030 mener NCE vi vil kunne se helt nye typer av skip i norske fjorder, som på bildet øverst i saken.

Skipene som skal bygges er tenkt å gå på hydrogen eller ammoniakk, men vil ha utskiftbare energimoduler, slik at det blir mulig å ta inn nye energibærere som utvikles i fremtiden. I tillegg vil skipene dekkes av solcellepaneler og vindturbiner, som vil supplementene energimiksen.

Fullt mulig teknologisk, jakter kapital

Både Royal Caribbean Cruises og Carnival Corporation skal være med å utvikle konseptet videre, men gjennomføringen avhenger av mer kapital.

– Det er fullt mulig å gjennomføre innen 2026, men det forutsetter at de store cruiserederiene er med hele veien, sier Økland videre.

– Det er viktig å få synliggjort businessmuligheten, men det er også mye kapital som leter etter grønne investeringsobjekt, og der kan vi ha et forretningspotensial, sier hun.

Les også

Cruiseorganisasjon ut mot nye utslippsregler: – Urettferdig og uforutsigbart

NCE har fått mye positiv respons etter lanseringen på Seatrade Global i Miami.

– Vi ser at dette er en næring som trenger å bli mer bevisst på karbonavtrykket, for forbrukerne blir mer og mer bevisste.

Prosjektet har fått støtte fra Design og arkitektur Norge og har følgende deltagere: Eker Design, Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises Ltd, Bergen havn, Scanship, Wärtsilä, Corvus Energy, Teknotherm, DNV GL, Norsk Hydro, ETA Energi, NORCE, Hardcruise, Blueday Technology, BKK, Solbære, Hyon, Bostek, Østensjø rederi, GAC Norway, Yxney Maritime, Prototech, Gann, NCL, Bellona og NCE Fjord Tourism Norway.

Les også

– Tror vi er ved bunnen

Les også

Leker med tanken på elektrisk fjordtrikk fra Sørenga til Bygdøy

Les også

– Dette er den beste forretningsmuligheten i verden

Annonsørinnhold