Denne nordmannen er sjef over Tyrkias største selskap - nå vil han «erobre» Norge
Samtidig som de åpner pengekranen for norsk håndball, skal Grundig også erobre det norske hvitevaremarkedet. En nordmann er i førersetet.
ULLEVÅL STADION (E24) Mandag ble Grundig annonsert som ny hovedsponsor for den norske kvinne- og herreligaen i håndball på Ullevål stadion. Det som tidligere het Postenligaen, bytter med det navn til Grundigligaen.
Grundig ble i 2007 kjøpt av tyrkiske Koç Holding, et av verdens 250 største foretak, og som inngår i Fortune 500-listen. Konglomeratet består av 113 selskaper og 90.000 ansatte.
For folk flest assosieres Grundig med radio og TV. De har vært til stede i det norske markedet de siste 50 årene. Samtidig som de inngår en treårig samarbeidsavtale med håndballforbundet, kaster de seg også ut i den norske hvitevarekampen.
Norge er brekkstangen
- Vi kommer til å gjøre mye for å hjelpe ligaen, sier Hakan Bulgurlu, styreformann i Grundig Holding og konserndirektør for salg i Arçelik, et selskap som inngår i Koç Holding.
Fra før sponser Grundig Bundesligaen i Tyskland, og søsterselskapet Beko er sponsor av den katalanske fotballgiganten Barcelona. Et ganske langt sprang til norsk håndball, eller?
- Norge er et nøkkelmarked for oss. Merkevarenavnet Grundig har en sterk posisjon i Norge, men ikke hos den yngre generasjonen. At vi sponser håndballigaen vil hjelpe oss til å bli mer kjente i dette segmentet, sier han videre.
Norsk toppsjef
Bulgurlu, født i Norge av en norsk mor, har norsk statsborgerskap og bodde sine fem første år i Norge da begge hans foreldre fullførte sine doktorgradsavhandlinger i Trondheim.
Da han var fem år, flyttet familien tilbake til Tyrkia, hvor hans far kommer fra. Etter det har ferden gått via studier i Austin i Texas til Hong Kong, hvor han var med på å bygge opp Koçs forretninger i landet som da var på full fart fremover. I sjefsstolen satt hans far, frem til han ga seg for noen år siden.
- Jeg kan ikke snakke så godt, men jeg forstår det meste, ler han.
Bulgurlus kone er fra Sverige, og selv om språket i hjemmet er engelsk, plukker han opp noen svenske gloser hans kone bruker når hun snakker med datteren.
Han sier at han fortsatt føler seg norsk, selv etter mange år utenfor landets grenser, de syv siste årene i Istanbul.
- Jeg er stolt av å være norsk. Landet bokser langt over sin vektklasse, både politisk og på idrettsbanen, sier han mens han ramser opp håndballjentenes resultater de siste årene.
Kvalitetsbevisste nordmenn
Grundig har inngått et samarbeid med Expert for deres serie av hvitevarer. Burgurlu sier at responsen har vært over forventet hittil, selv om de ikke har brukt særlig store ressurser på markedsføring. Planen er først å erobre det norske markedet, før de sikter seg inn mot våre nordiske naboer og Tyskland.
- Nordmenn vet hva de vil ha og er kvalitetsbevisste. Vi har et sterk fokus på design, teknologi og miljø. I motsetning til andre markeder er nordmenn i posisjon til å velge fra øverste hylle. Det er viktig for oss å lykkes i Norge.
Les også: