Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza

Peppes mer enn doblet resultatet i fjor, og lover erkerivalen Pizzabakeren tøffere kamp i Stavanger og Sandnes i år.

INNTEKTSVEKST: Peppes er storfornøyd med resultatet for i fjor, og tror på videre vekst neste år, spesielt innen frossenpizza.

Foto: Trond Solberg VG
Publisert:,

Det er mange kjeder som kjemper om å slukke nordmenns store sult på pizza, og Peppes var en kjedene som gjorde det sterkt i fjor, etter å ha opplevd motgang året før.

– Det ble et utrolig positivt år, der det aller meste gikk bra, sier Peppes-sjef Espen Hoff.

Inntoget fra aktører som Domino's og Pizzanbakeren de siste årene, og satsinger fra mindre kjeder som Olivia og Villa Paradiso har presset Peppes til å fornye seg, men også til å senke prisene kraftig.

Resultatet før skatt doblet seg fra 18,2 millioner kroner i 2017 til 38,2 millioner kroner i 2018.

– Det gode resultatet vi fikk i fjor dreier seg om at vi klarte å beholde marginene samtidig som vi økte salget, sier Hoff.

I tillegg til lavere priser sier han at en bedre meny, bedre service og at man klarer å drive effektivt med nye digitale verktøy hjelper på bunnlinjen.

Men det er vanskelig å øke topplinjeveksten når man samtidig setter ned prisene.

Omsetningen økte fra 482,7 millioner kroner i 2017 til 494 millioner kroner i fjor, en økning på 2,3 prosent.

– Vi er fornøyd med å øke den organiske topplinjeveksten med over to prosent, det er alltid målet vårt, samtidig er ambisjonene våre høyere enn det.

Dagens Næringsliv omtalte tallene tidligere i onsdag.

Les også

Slik skal Domino's få fart på det norske markedet

Ønsker ikke priskrig

Det var sommeren 2017 at Peppes jekket prisene kraftig ned for å møte den tøffe konkurransen.

Nå håper Hoff det er slutt på prispresset, og sier han tenker på kundenes beste.

– Historisk er vi på et veldig lavt nivå, det er det ingen tvil om. Om prisene blir lavere blir det mindre innovasjon og kjedeligere menyer, og ingen ønsker det, sier Peppes-sjefen.

Han håper knivingen ikke fører til krig om de laveste prisene.

– Vi skal være konkurransedyktige på pris hele veien, men jeg håper ikke det blir noen priskrig i det norske markedet. Selv om Domino's og Pizzabakeren er tøffe konkurrenter, vet begge at vi mener alvor, også når det kommer til pris, sier Hoff og fortsetter:

– Vi sitter ikke stille i båten om noen prøver seg, men ingen tjener på at prisene blir lavere nå.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik vil pizzagigantene vinne krigen

Vil utfordre Pizzabakeren

Pizzarestauranten der man setter seg ned og nyter en pizza er under press, og er årsaken til at Peppes har satset mer på takeaway og mindre på tradisjonelle restauranter.

Av de rundt 20–30 utsalgsstedene Peppes åpner i 2019 og 2020, så er brorparten av restaurantene av typen takeaway.

Rent geografisk vil Sørvestlandet, og spesielt Sandnes og Stavanger, området hvor Pizzabakeren ble etablert og vokst seg store i.

– Pizzabakeren har fått lov til å vokse under radaren for lenge, sier Hoff om årsaken til hvorfor de har ambisjoner om å ta markedsandeler på konkurrentens hjemmebane.

Når det gjelder de tradisjonelle restaurantene har pizza uten kjøtt ført til flere gjester og flere kvinner.

– Nå synes kvinnene det er greit å være med mannen på Peppes, og vegetar- og veganpizzaer står for rundt ti prosent av salget vårt, forklarer Hoff.

Frossen suksess

Peppes har for lengst inntatt dagligvarehyllene med tilbehør for pizza, og begynte for første gang i år å selge frossenpizza i konkurranse med selveste Grandiosa.

Hoff sier de er svært fornøyd med salget til nå, og sier de har solgt 1,1 millioner frossenpizzaer fra de startet salget i uke ni, frem til midten av juli måned.

Det er rett i underkant av 10.000 pizzaer daglig.

Til sammenligning sier Hoff at man gjennomsnittlig selger 20.000 ferske peppes-pizzaer om dagen, så det er fremdeles en stund til frossen slår fersk pizza.

Om man inkluderer franchisetagere og inntekter fra dagligvare omsatte Peppes for 1,1 milliarder kroner i fjor. I år er målet å øke det tallet til 1,2 milliarder.

Les også

1.450 personer ville ha pizzajobb

Les også

Peppes trapper opp pizzakrigen

Her kan du lese mer om