Norske byer i kamp om Kinas nye silkevei: – Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam
Kina vil lage en ny silkevei i Arktis. Norske byer kjemper om å bli et knutepunkt for all godstrafikken som forventes langs den nordlige sjørute.
Forskere tror at all sommerisen i Arktis vil smelte innen 2040.
På den positive siden vil det gi økt skipstransport mellom Nord-Europa og Nordøst-Asia over den nordlige sjørute.
Fredag offentliggjorde Kina sin første offisielle Arktis-strategi, og i den oppfordrer de selskaper til å bygge infrastruktur som kan legge grunnlaget for en «arktisk silkevei», melder Reuters.
Kina, som har observatørstatus i Arktisk Råd, ønsker å åpne opp skipsrutene nord for Sibir mot Vesten, noe som kan spare inn nesten 20 dager av reisetiden, sammenlignet med en rute gjennom Suez-kanalen, skriver China Daily.
Et av målene er «uhindret handel» med utspring i landets enorme container-havner.
Nord-Norge jobber for finsk jernbane
I Nord-Norge har flere byer allerede begynt å posisjonere seg for å nyte godt av den arktiske silkeveien.
Både Kirkenes og Tromsø jobber for å bli endestasjonen på en mulig jernebane fra Finland. Jernbanen skal kunne levere kinesisk containertrafikk fra den arktiske kysten via Baltikum til hjertet av Europa - og frakte finske og norske råvarer motsatt vei.
Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 åpner for en norsk-finsk jernbane til Kirkenes «dersom finske statlige myndigheter tar initiativ». Det gjorde den finske transport- og kommunikasjonsministeren Anne Berner i mai i fjor, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påla da Jernbaneverket å jobbe med saken sammen sine finske kollegaer.
En finsk utredning om ulike jernbanetraseer, hvor Norge kan komme med innspill, skal være ferdig 28. februar.
– Berner er en handlekraftig dame som kjører på. Vi kan ikke sitte og vente på Kina og EU i en så viktig sak, men Finland ønsker naturlig nok en utredning først fordi investeringene og risikoen hovedsaklig hviler på dem. Det er Finland som må ta det første spadetaket, utdyper Solvik-Olsen.
Saken fortsetter under bildet.
– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam
I Norge er Kirkenes den byen som har lagt størst vekt på økende kinesiske godstrafikk i sine planer.
Tromsø kan, som hjertet i en voksende region, utvilsomt skimte med størst befolkning, men Kirkenes ligger nærmest den nordlige sjøruten rent geografisk.
– Kinas nye Arktis-strategi er kjempegode nyheter! Det betyr at den kinesiske staten nå står bak visjonene vi har hørt om og at det er hold i den nye rapporten vår. En jernbane kan utvilsomt gjøre Kirkenes til et slags Rotterdam i Arktis, sier daglig leder Kenneth Stålsett i Sør-Varanger Utvikling.
Kinas vekst sterkere enn ventet
I den ferske rapporten «En arktisk jernbanevisjon» presenteres følgende regnestykke:
Hvis 10 prosent av den fremtidige containertrafikken fra Nordøst-Asia til Nord-Europa går via Kirkenes havn, vil det tilsvare 37 000 containere per måned eller 10 sørgående godstog til Finland per dag i løpet av en sesong på 7,4 seilingsmåneder (containerskip med 4.800 TEU er lagt til grunn).
– Og 10 prosent er et ganske konservativt tall som på ingen måte er hentet ut av løse luften. Det tar for eksempel ikke høyde for at Kina kommer til å vokse. En jernbane vil gjøre det mulig for Norge å henge seg på global handel, skape store lokale og regionale ringvirkninger, og få store aktører til å se mot Nord-Norge, sier Stålsett.