Norske byer i kamp om Kinas nye silkevei: – Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam

Kina vil lage en ny silkevei i Arktis. Norske byer kjemper om å bli et knutepunkt for all godstrafikken som forventes langs den nordlige sjørute. 

NY ÅPNING: Den finske iskrysseren MSV Nordica bryter seg vei gjennom isen i Arktis. I fremtiden kan en finsk jernbane gjøre det mulig for Norge å ta del i kinesisk vekst langs den nordlige sjørute.

Foto: David Goldman AP
Publisert:,

Forskere tror at all sommerisen i Arktis vil smelte innen 2040.

På den positive siden vil det gi økt skipstransport mellom Nord-Europa og Nordøst-Asia over den nordlige sjørute.

Fredag offentliggjorde Kina sin første offisielle Arktis-strategi, og i den oppfordrer de selskaper til å bygge infrastruktur som kan legge grunnlaget for en «arktisk silkevei», melder Reuters.

Kina, som har observatørstatus i Arktisk Råd, ønsker å åpne opp skipsrutene nord for Sibir mot Vesten, noe som kan spare inn nesten 20 dager av reisetiden, sammenlignet med en rute gjennom Suez-kanalen, skriver China Daily.

Et av målene er «uhindret handel» med utspring i landets enorme container-havner.

KORTERE: Den nordlige sjørute (blå), som går langs norskekysten, gjør turen fra Asia til Nord-Europa betydelig kortere enn den sørlige sjørute via Suez-kanalen.

Foto: Wikimedia / Creative Commons

Nord-Norge jobber for finsk jernbane

I Nord-Norge har flere byer allerede begynt å posisjonere seg for å nyte godt av den arktiske silkeveien.

Både Kirkenes og Tromsø jobber for å bli endestasjonen på en mulig jernebane fra Finland. Jernbanen skal kunne levere kinesisk containertrafikk fra den arktiske kysten via Baltikum til hjertet av Europa - og frakte finske og norske råvarer motsatt vei.

Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 åpner for en norsk-finsk jernbane til Kirkenes «dersom finske statlige myndigheter tar initiativ». Det gjorde den finske transport- og kommunikasjonsministeren Anne Berner i mai i fjor, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påla da Jernbaneverket å jobbe med saken sammen sine finske kollegaer.

En finsk utredning om ulike jernbanetraseer, hvor Norge kan komme med innspill, skal være ferdig 28. februar.

– Berner er en handlekraftig dame som kjører på. Vi kan ikke sitte og vente på Kina og EU i en så viktig sak, men Finland ønsker naturlig nok en utredning først fordi investeringene og risikoen hovedsaklig hviler på dem. Det er Finland som må ta det første spadetaket, utdyper Solvik-Olsen.

Saken fortsetter under bildet.

FINLAND UTREDER: Finske myndigheter utreder for øyeblikket hvor jernbanen ut til norskekysten bør gå.

Foto: Arctic Corridor

– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam

I Norge er Kirkenes den byen som har lagt størst vekt på økende kinesiske godstrafikk i sine planer.

Tromsø kan, som hjertet i en voksende region, utvilsomt skimte med størst befolkning, men Kirkenes ligger nærmest den nordlige sjøruten rent geografisk.

– Kinas nye Arktis-strategi er kjempegode nyheter! Det betyr at den kinesiske staten nå står bak visjonene vi har hørt om og at det er hold i den nye rapporten vår. En jernbane kan utvilsomt gjøre Kirkenes til et slags Rotterdam i Arktis, sier daglig leder Kenneth Stålsett i Sør-Varanger Utvikling.

Les også

Kinas vekst sterkere enn ventet

I den ferske rapporten «En arktisk jernbanevisjon» presenteres følgende regnestykke:

Hvis 10 prosent av den fremtidige containertrafikken fra Nordøst-Asia til Nord-Europa går via Kirkenes havn, vil det tilsvare 37 000 containere per måned eller 10 sørgående godstog til Finland per dag i løpet av en sesong på 7,4 seilingsmåneder (containerskip med 4.800 TEU er lagt til grunn).

– Og 10 prosent er et ganske konservativt tall som på ingen måte er hentet ut av løse luften. Det tar for eksempel ikke høyde for at Kina kommer til å vokse. En jernbane vil gjøre det mulig for Norge å henge seg på global handel, skape store lokale og regionale ringvirkninger, og få store aktører til å se mot Nord-Norge, sier Stålsett.

Les også

Kinas vekst sterkere enn ventet

Les også

Teknologigigantene Google og Tencent satser sammen i Kina

Les også

Kinas handelsoverskudd med USA i vekst

Her kan du lese mer om