Kleven-sjef gir seg: – Har vært noen smeller

Kleven har slitt etter oljebremsen. Nå som nye eiere er på plass, vil konsernsjef Ståle Rasmussen overlate skuta til noen andre.

GIR SEG: Kleven-direktør Ståle Rasmussen (t.v.) vil finne sin etterfølger, etter at verftskonsernet har sikret seg nye eiere og har kommet seg gjennom oljenedturen. Her er Rasmussen sammen med statsminister Erna Solberg, konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten og ordfører Knut Erik Engh i Ulstein i forbindelse med selskapets kontrakt med Hurtigruten for leveranse av to nye skip.

GIR SEG: Kleven-direktør Ståle Rasmussen (t.v.) vil finne sin etterfølger, etter at verftskonsernet har sikret seg nye eiere og har kommet seg gjennom oljenedturen. Her er Rasmussen sammen med statsminister Erna Solberg, konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten og ordfører Knut Erik Engh i Ulstein i forbindelse med selskapets kontrakt med Hurtigruten for leveranse av to nye skip.

Foto: Marius Simensen NTB scanpix
Publisert:

De siste årene har vært en krevende periode for hele offshorenæringen.

Det ble også tøft for verftskonsernet Kleven, som har verft i Ulsteinvik og Sande og var tungt eksponert mot oljenæringen.

Nå vil toppsjefen i selskapet mønstre av, etter å ha berget Kleven-skuta gjennom tre år med fallende oljepriser og ordretørke i offshorenæringen.

Det skjer etter at selskapet både har fått inn nye investorer og nye ordre som ikke har med olje å gjøre, som ferger, brønnbåter til oppdrett og cruiseskip.

– Vi er aktive i sykliske næringer, og vi har hatt mange kriser og mange oppturer. Kanskje spesielt nå gjennom offshorenedturen har det vært noen smeller, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven til E24.

Han har vært 16 år i Kleven-systemet, og sier at det har vært noen krevende år etter oljeprisfallet i 2014. Verftet har levert over 80 skip siden årtusenskiftet. Mange av dem har vært offshoreskip.

Les også

Norsk verft skal bygge diamant-skip

– En tung nedtur

– Hva tenkte du da oljeprisen falt høsten 2014?

Annonsørinnhold

– Vi opplevde et bortfall av et helt markedsområde, det som hele den maritime klyngen i Norge hadde levd godt på i mange år. Det har vært vanskelig for rederier, verft og utstyrsleverandører. Dette har vært en tung nedtur, og det har vært behov for å omstille seg, sier Rasmussen.

– For noen har det vært mulig, og Kleven har klart å kapre kontrakter innen andre områder. Det er en bevisst satsing. Vi har blant annet jobbet innenfor yachtindustrien og inngått samarbeid med Lürssen, som er verdensledende på store fartøy, for å bygge fartøyer sammen med dem, sier han.

NYE SKIP: Kleven skal bygge to nye hurtigruteskip.

Foto: Rolls-Royce NTB scanpix

Lürssen er blant aktørene som i forrige måned skjøt inn 300 millioner kroner i verftskonsernet, blant annet sammen med Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR, en innsprøyting Rasmussen mente var svært viktig for å sikre arbeidsplasser og vekst.

Les mer: Kleven får 300 millioner sårt tiltrengte kroner: – Veldig viktig

Les også

Verftseier og båteier Stordalen: – Skal bli størst i verden i kalde farvann

– Holdt kanskje på for lenge

Selskapet hadde mange ordre på skip til olje- og gassnæringen, og Rasmussen erkjenner at eksponeringen kanskje var for ensidig mot én bransje.

– Dette var et viktig og interessant markedsområde for oss. Så holdt vi kanskje på med det for lenge, sier han.

– Men det gjaldt hele næringen, også inkludert oljeselskapene og bankene, som har bidratt til at det ble bygget for mange fartøyer, sier han.

Fortsatt står det flere ankerhåndteringsfartøy på ordrelisten til Kleven, men det har også kommet til andre typer skip, som fiskebåter og ferger.

Hurtigruten bestilte nylig to hybridskip fra Kleven, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Senest mandag denne uken sa Kleven at det bygger et nytt skip for verdens største diamantselskap, som skal drive gruvedrift under vann.

Les også

Tillitsvalgt om Kleven-løsning: – Det er alfa og omega

– Vi satser på mindre cruisefartøy og spesialfartøy. Vi offentliggjorde i går en intensjonsavtale med De Beers, verdens største diamantselskap, som forhåpentligvis kan bli en kontrakt om ikke så lenge, sier Rasmussen.

Selskapet leverte et fartøy som brukes til undervanns gruvedrift («subsea mining») til samme De Beers i 2016. De Beers bruker fartøyene til å utvinne diamanter på havbunnen utenfor Namibia, i samarbeid med landets regjering.

SATSER PENGER: Investor Petter Stordalen besøkte nylig Kleven verft, etter å ha gått inn på eiersiden i verftskonsernet.

Foto: Helge Mikalsen VG

Satser grønnere

I det siste har Kleven også satset på skip med lavere utslipp, som dieselelektriske hybridferger og hurtigruteskip med batteripakke.

– Veien å gå for oss er å dekke markedsbehovene, og det gjør vi. Vi har levert gasselektriske fartøy, vi bygger ferger til FosenNamsos Sjø med batterifremdrift. Vi er tett på den teknologiske utviklingen, og vil være med å fortsette å utvikle dette sammen med kundene våre, sier Rasmussen.

Les også

Kleven får 300 millioner sårt tiltrengte kroner: – Veldig viktig

– Det er litt opp til kundene hva dere satser på?

– Det er selvsagt sant, for vi bruker ikke båtene selv. Men vi er med på å utvikle konsepter der miljø og bærekraft er viktig. For eksempel er det både naturlig og lønnsomt i fergesektoren. Vi skal levere to batteriferger om ett års tid, sier han.

– Vil vi se flere internasjonale kontrakter på miljøvennlige skip fra Kleven?

– Det er vi overbevist om, sier Rasmussen.

Kleven-sjefen blir i konsernet i alle fall inntil en etterfølger er på plass, og jakten er nå i gang. Rasmussen forsikrer likevel E24 om at han ikke har noen umiddelbare planer om å forlate verftsindustrien.

– Du skal ikke gå tilbake til å spille i band?

– Det gjør jeg fortsatt. Man må holde hobbyene ved like, sier han.

Annonsørinnhold