Lager resirkulerbar luksusyacht med aluminium fra Hydro
En yacht laget av vindusrammer og bilskilt ventes sjøsatt i andre kvartal.
Den nederlandske oppstartsbedriften Vaan Yachts introduserer tirsdag luksus-katamaranen Vaan R4, som skal lages av resirkulerbare materialer, inkludert aluminium, kork og plantebaserte alternativer til lær.
Yachten lanseres i samarbeid med Hydro, som stiller med nærmere 7.000 kilo aluminium til hver båt som produseres. I tillegg produserer Hydro deler til båten og er involvert i utviklingen av designet.
– Gledescruise er nødt til å bli mer bærekraftig raskt, fordi din glede aldri bør koste noe for andre. Og det er ingen grunn til at det skal gjøre det, sier Vaan-grunnlegger Igor Kluin i en pressemelding.
78.000 båter brennes
Fordi yachten selskapet har utviklet er laget av resirkulert materiale, er den naturligvis også nesten fullstendig resirkulerbar selv.
For eksempel er skroget laget av over 50 prosent resirkulert aluminium, fra blant annet vindusrammer, trafikkskilt og nummerskilt fra biler.
Dyr olje bidro til resultat-bommen: Kostnadssmell for Hydro
Bare i Europa blir 78.000 båter brent hvert år, ifølge European Boating Industry. Skrapingen er en stor kilde til CO₂-utslipp.
Det vil Kluin gjøre noe med. Markedssjef Marijn Rietveld i Hydro Offshore & Marine sier teknologien kan og bør endre hele industrien.
– Det er sånn vi vil forandre havet, sier Rietveld til E24.
– En av de største utfordringene i denne bransjen i dag er at mange av produktene som designes og produseres er for vanskelige eller for dyre å demontere og resirkulere når de ikke lenger er i bruk. Vi er stolte over å kunne jobbe med et visjonært selskap som Vaan for å ta tak i disse utfordringene, og for å bidra til den aller første resirkulerbare yachten, som er bygget med vår 75 prosent resirkulerte aluminium, sier Rietveld.
– Vet at materialet holder
I teorien skal alle båter av denne typen kunne bygges omtrent helt resirkulerbart, som Kluins luksuskatamaran.
– Det er derfor det er så viktig for oss å være involvert i denne utviklingen. Vi kan lære hvordan materialet oppfører seg. Men vi er allerede overbevist om at det kan brukes i alle skip som er bygget av aluminium, eller til og med stål. Det har vi sett i offshore, og vi har erfaring med å bruke aluminium der. Vi vet at materialet vil holde ut, sier
Rietveld.
Hydro-sjefen tror på bedre tider for aluminium: – Det blir et strammere marked
Han roser Kluin for sin foregangsarbeid i å gjøre sjøfarten grønnere.
– Et veldig stort antall fritidsbåter i Europa blir skrapet, men nesten ingen blir resirkulert. Kluin er en ekte seiler og entreprenør, som fokuserer på å omvelte økonomier.
Prisen på luksusyachten vil ifølge Hydro ligge på omtrent 500.000 euro, tilsvarende 4,8 millioner kroner, og skal være ferdig bygget i løpet av andre kvartal 2019.