Slik skal nettjypling utfordre apotekkjempene

Nystartet nettapotek håper å ta et stort jafs av apotekmarkedet. Målet er å nå en omsetning på 1 milliard kroner om fem år.

APOTEKBRANSJEN DIGITALISERES: I høst vil flere aktører starte å selge reseptbelagte legemidler på nett.

APOTEKBRANSJEN DIGITALISERES: I høst vil flere aktører starte å selge reseptbelagte legemidler på nett.

Foto: Scanpix NTB scanpix
Publisert:

– Målsettingen er å bli Norges største nettapotek og ha en samlet markedsandel på 5 prosent innen 2020, sier gründer og administrerende direktør i Komplett Apotek, Geir Eide, til E24.

Det norske apotekmarkedet blir nå utfordret av en mygg som starter fra null.

Komplett Apotek ble lansert i november 2015 som et rendyrket nettapotek med apotek- og driftskonsesjon fra Statens legemiddelverk.

Medgründer Stig Henning Pedersen er farmasøyt og apoteker. Han forteller at de forventer å omsette for en milliard kroner om fem år.

Det er vesentlig mer enn et gjennomsnittlig tradisjonelt apotek. Gjennomsnittlig omsetning er på 30,4 millioner kroner i snitt per privateid apotek og 204,9 millioner kroner per sykehusapotek.

Eide mener at netthandel kommer å ta en stor del av apotekmarkedet, og peker på utviklingen i Sverige som et eksempel på dette.

Der har det svenske nettapoteket Apotea hatt en eventyrlig vekst. Selskapets omsetning økte fra 12 millioner i 2011 til hele 585 millioner kroner i fjor.

Få, store aktører

Det er tre store aktører som dominerer apotekmarkedet. Det er apotekkjedene Apotek 1, Boots apotek og Norsk Medisinaldepot som eier Vitusapotek og har utviklet kjedekonseptet Ditt Apotek.

Annonsørinnhold

Apotek 1 har 45 prosent markedsandel av apotekene. Vitusapotek har i underkant av 28 prosent, Boots har rundt 19 prosent og Ditt Apotek har rundt 6 prosent.

Til sammen har disse tre apotekkjedene altså 98 prosent av markedet for de privateide apotekene i Norge.'

Alle de tre store apotekkjedene i Norge har utenlandske eiere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

APOTEKGRÜNDERE: Administrerende direktør i Komplett Apotek, Geir Eide og medgründer Stig Henning Pedersen, farmasøyt og apoteker.

Foto: Morten Rakke

Nye regler fra nyttår

Fra 1. januar i år er det lov å sende reseptbelagt medisin til apotekkundene i Norge. Men ennå er ikke alt på plass fra myndighetene.

– Vi venter på at Direktoratet for e-helse skal komme med en kravspesifikasjon på hvordan et nettapotek skal kommunisere med reseptformidler, sier Pedersen.

Les også

Regjeringen vil ha lovlig Viagra på nett i Norge

Dette ventes å komme i høst. Deretter gjenstår en del utvikling før nettapoteket kan tilby reseptbelagte medisiner.

– Vi har som mål å lansere reseptbelagte medisiner i november. Da vil kunden selv håndtere egne resepter og bestilling av reseptbelagte legemidler hos Komplett Apotek og få disse levert hjem på dør, sier Pedersen.

Geir Eide har sammen med Stig Henning Pedersen jobbet med forberedelsene for det nye nettapoteket siden sommeren 2014.

Før Eide og Pedersen satset på gründereventyret jobbet de i Apotek 1. Eide var i 6 år markedsdirektør, mens Pedersen var salgsdirektør for storkunder.

Har investert 30 millioner kroner

Så gikk de sammen om gründersatsingen med netthandelgiganten Komplett. I dag har Eide og Pedersen en eierandel i Komplett apotek på 3 prosent hver. Komplett eier de resterende 94 prosentene av selskapet.

– Det har tatt mye mer tid enn ventet å lage nettapotek, sier Eide.

Til nå er det blitt investert 30 millioner i Komplett Apotek. Mesteparten av pengene har gått til utviklingstimer.

Til tider har 25 personer jobbet samtidig med å utvikle en ny IT-plattform for å håndtere reseptbelagt medisin.

Komplett har en egen IT-utviklingsavdeling og de ansatte der har sammen med innleide utviklere stått for programmeringen av IT-plattformen.

– Å starte nettapotek er ikke som å starte en vanlig nettbutikk. Hele den biten som har med resept å gjøre er relativt komplisert, sier Eide til E24.

Det å bestille resepter inneholder helseopplysninger, og da stilles høye krav.

– Vi har måttet bygge inn mye sikkerhet i nettbutikken, og også i økonomisystem og logistikksystem, sier Pedersen.

Les også

Kommentar: Kommer jobben din til å forsvinne?

Stor butikk

Ved årsskiftet var det 834 apotek i Norge, ifølge apotekforeningen. Størst er Apotek 1 med 296 heleide apotek. Vitusapotek har 224 heleide apotek. Boots har 156 heleide apotek. Det finnes 126 selvstendige apotek og deleide kjedeapotek, av disse er det rundt 75 av Ditt Apotek. I tillegg finnes det 32 sykehusapotek.

De privateide apotekene sto for 78,5 prosent av omsetningen i alle apotek i fjor.

I tillegg til de største kjedene er det flere frittstående apotek i Norge. Bare sykehusapotekene er offentlig eid.

Apotekene (inkludert sykehusapotekene) hadde i 2015 en totalomsetning på 30,5 milliarder kroner. Dette er en vekst på 7,9 prosent sammenlignet med 2014, ifølge Apotekforeningen.

23,2 milliarder kroner kom fra salg av legemidler, mens 7,2 milliarder kroner gjaldt omsetning av andre helse- og velværeprodukter.

Blant annet Apotek 1 og Vitusapotek selger handelsvarer og reseptfrie legemidler på nett i dag, men venter i likhet med hele bransjen på å kunne selge reseptbelagte medisiner på nett.

Skeptisk

Kommersiell direktør i Norsk Medisinaldepot, Marianne Næss, forteller at Vitusapotek vil tilby reseptbelagte legemidler på nett for hjemsending til høsten, når det vil være mulig å knytte seg opp mot reseptformidleren.

– Det er godt mulig det totale markedet blir 5 prosent om 5 år, men vi har vel ikke tro på at en aktør tar hele det markedet. Både Vitusapotek og de andre aktørene har store ambisjoner om å ta sin del av markedet, sier Næss til E24.

Samtidig mener hun at Komplett Apotek helt sikkert er godt forberedt med en business case de har tro på.

– De har imidlertid et helt annet konsept enn Norsk Medisinaldepot og Vitusapotek. De er en ren nettaktør, mens vi bygger opp et omni-kanal konsept hvor de fysiske apotekene og nettapoteket komplimenterer hverandre, sier Næss.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VIL KOMBINERE: Kommersiell direktør i Norsk Medisinaldepot, Marianne Næss, mener det beste for kundene er å kombinere fysiske apotek med nettapotek.

Foto: Norsk Medisinaldepot

Derfor har Norsk Medisinaldepot tro på sitt konsept

NMD har sett at de som besøker nettapoteket er primært interessert i følgende:

** Informasjon og råd

** Informasjon for å finne nærmeste apotek

** Kjøp av produkter

– Av de salgene vi gjør fra nettbutikken, velger rundt 50 prosent en klikk og hent-løsning. Med et bredt distribusjonsnett av fysiske apotek, har vi også etter hvert mulighet til levere hjem til personer i store deler av landet på 1–2 timer ved at varene blir plukket opp i nærmeste apotek av budfirmaer. Det er en løsning som rene nettaktører ikke har mulighet til, sier Næss.

– Hva tenker du om digitalisering av apotekbransjen?

– Digitaliseringen vil etter hvert muliggjøre en rekke tjenester og rådgivning som vil forenkle hverdagen til kunder, og særlig i samarbeid med tradisjonelle apotek mener vi at vi kan tilby en sømløs tjeneste som skaper merverdi for kundene. Slik regelverket er i dag med at man må ha en driftskonsesjon på apotek i Norge for å kunne drive nettapotek, mener vi at skaper større trygghet og sikkerhet for kundene, sier Næss.

Omsatte for 7 milliarder kroner

Vitusapotek er et merkenavn som Norsk Medisinaldepot (NMD) bruker på sine apotek. NMD har også utviklet et kjedekonsept under navnet Ditt Apotek, og NMD er dermed hovedleverandør til omtrent 300 apotek.

I fjor omsatte Norsk Medisinaldepot for cirka 7 milliarder kroner.

Grossist-markedsandelen til NMD er nå i underkant av 35 prosent av markedet etter at leveransene til sykehus har blitt flyttet til Alliance Healthcare.

I 2001 ble Norsk Medisinaldepot en del av det internasjonale konsernet Celesio, og er et heleid datterselskap av Celesio Ag. Celesio ble igjen kjøpt opp av McKesson, et amerikansk selskap som er en av verdens største legemiddelgrossister.

Apotek 1 er en del av Apotek 1 Gruppen AS, som også inkluderer legemiddelgrossisten Apokjeden Distribusjon. Apotek 1 Gruppen AS eies av tyske PHOENIX group.

Apotekkjeden Boots er eid av det amerikanske holdingselskapet Walgreens Boots Alliance, der hovedeier er den italienske milliardæren Stefano Pessina (75).

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold