Fiskebyks i flere butikkjeder: – Håper trenden er snudd

Hittil i år har fiskesalget bykset i flere dagligvarekjeder. Nå øynes lysere tider.

SELGER MER: Fiskesalget øker i Kiwi, Rema og Coop. Her serveres skrei på et trefat.

Foto: Tore Meek NTB scanpix
Publisert:,

I januar og februar økte fiskesalget i Kiwi med 12,9 prosent målt i volum, sammenlignet med samme periode året før. Det viser Nielsen-tall E24 har fått.

Dagligvarebransjen har lagt bak seg en lengre periode med sviktende fiskesalg, blant annet drevet av kraftige byks i råvarepriser og det Sjømatrådet har hevdet er for dårlig markedsføring ut til oss forbrukere.

For Kiwis del falt fiskesalget gjennom 2017 etter å ha stagnert året før. Men salgsbykset i årets to første måneder har allerede overgått fjorårets nedgang, ifølge kommunikasjonssjef Kristina Aakvaag Arvin.

– Vi selger mer fisk enn noen gang nå, sier hun til E24.

– Vi har jobbet målrettet for å øke fiskesalget, så dette er en hyggelig utvikling. Vi håper trenden har snudd, fortsetter Kiwi-toppen.

Les også

Vi bør være glade for at laks og olje ikke er avhengige av hverandre

Falt pladask

De er ikke alene. Coop melder om syv prosents vekst i fiskesalget så langt i år. Det mener kommunikasjonssjef Harald Kristiansen er svært gledelig.

– Det er ikke til å stikke under stol at det har vært krevende å få økt salget av fisk etter at råvareprisene steg, noe som ga utslag i høyere priser til kundene, sier han til E24.

Prisen på laks i spotmarkedet har økt kraftig de siste årene, og nådde en topp i 2016. Gjennom fjoråret ramlet imidlertid lakseprisen kraftig, i det analytikere beskrev som et «gedigent mageplask».

Les også

Vinterkulde gir lakseprishopp og børsrally

Også Rema 1000 melder om lysere tider. Salget av fersk og kjølt fisk har økt 27,4 prosent så langt i år, opplyser ferskvaredirektør Ole Førre Skogstø.

– Det er betydelig mer enn REMA 1000 sin generelle vekst, og viser at våre kunder ønsker å spise mer fisk, fremholder han.

De siste ukene har vinterkulden fått fart i lakseprisen igjen.

– Fortsatt ikke førstevalget

Kiwi mener mye av salgsbykset uansett skyldes egne grep, med lansering av nye fiskeprodukter i singelpakninger.

Kjeden fremholder at det særlig er fiskesalget til unge som øker.

– Utviklingen i lakseprisen har vel spilt inn?

– Helt klart. Laks står for 60 prosent av Kiwis fiskeomsetning, og nå kommer også vår vekst hovedsakelig fra laks, sier Arvin.

Les også

Fiskesalget stuper

Kiwi inngår i Norgesgruppen. Konserndirektør for kommunikasjon Per Roskifte sier de har en «pro-offensiv holdning» til å øke fiskesalg, men vil ikke dele salgstall.

– Vi har tilbakelagt mange år med volumøkning i fiskesalget, men fikk en liten nedgang i 2017. Det kan jo bety at vi begynner å nå en topp, sier Roskifte til E24.

– Det er krevende å endre nordmenns matvaner, og fortsatt ser vi at fisk ikke er førstevalget. Her må hele verktøykassen brukes om vi skal gjenskape den gode utviklingen. Vi gjør alt vi kan for å gjøre det. Og min magefølelse er at vi klarer det, sier Roskifte.

Les også

Inntektsfall for Grans Bryggeri etter Rema-trøbbel

Les også

Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

Les også

– Vi får heller tåle mer konkurranse

Her kan du lese mer om