Et hav mellom tilbud og etterspørsel
Volumene for verdenshandelen setter stadig nye rekorder.
- Kjetil MelkevikJournalist
Etter det dramatiske fallet i kjølvannet av finanskrisen har den samlede eksport og import i USA, EU, Japan og Kina nesten doblet seg på få år.
Med andre ord er det ingenting galt med etterspørselsiden hva gjelder å transportere vare rundt på kloden. Med dette bakteppe skulle man kanskje tro at det var gode tider for de som transporterer produkter og råvarer sjøveien.
Fraktratene som oppnås i dagens marked er imidlertid svært lave. Historisk har det vært en viss sammenheng mellom mengde varer som transporteres i verden og nivåene på fraktratene. I dag er det et hav mellom tilbud og etterspørsel.
Med sterk etterspørselside er det med andre ord på tilbudssiden av brøken man finner forklaringen. Alt for mange har bygget alt for mange båter og tilbudet i markedet overstiger etterspørsel kraftig. Tilgang på kapital er trolig den eneste inngangsbarrieren i deler av shippingverden. Dersom du har eller får lånt penger vil aktørene bygge nye båter og tilføre kapasitet til markedet. Med ivrige shippingbanker har det vært bevilget mange lån til aktører som har trodd på en bedring i de globale fraktratene.
Som i alle markeder er det krysset mellom tilbud og etterspørsel som danner markedsprisen. For at dagens fraktrater skal stige må man trolig håpe på en kraftfull skraping av gamle båter.