Kiwi-sjefen etter daglivarerapporten: Rema bygger seg til vekst

Lavpris viser vei i dagligvarebransjen. Men billigkjedene beskylder hverandre for å «bygge seg» til vekst.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
Publisert:,

Den norske dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent eller 4,8 milliarder kroner fra 2017 til 2018, og hadde i fjor en samlet omsetning på 176 milliarder kroner, ifølge en fersk rapport fra Nielsen.

Til sammen utgjorde lavprisbutikkene 66,5 prosent av markedet ved utgangen av 2018, opp 0,8 prosent fra året før.

LES OGSÅ: Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet

Billigkjeden Kiwi hadde en vekst på 0,5 prosentpoeng. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy sier de er godt fornøyd med veksten.

– Vi er fornøyd med veksten i markedsandel og er den av de tre store billigkjedene med desidert størst organisk vekst, det vil si vekst som tar utgangspunkt i de eksisterende butikkene til E24/VG.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy på Kiwi Briskeby. Han mener Rema og til dels Coop bygger seg til vekst.

Foto: Thomas Andreassen VG

– Sier du at veksten til Coop Extra og Rema skyldes at de har bygd flere butikker?

– Ja, det er i hovedsak riktig for Rema. For Extra skyldes det at de har bygd flere butikker, kombinert med skiltbytte fra Prix til Extra, sier Kiwi-sjefen.

Rema 1000 hadde en vekst på 0,4 prosentpoeng, viser tallene fra Nielsen-rapporten, og avfeier påstandene fra Kiwi-sjefen.

– Vi vokser også på sammenlignbare butikker, og i en sterk konkurranse om kundene er etablering et av tiltakene vi gjør for å kunne tilby bare lave priser til enda flere, sier kommunikasjonssjef i Rema, Fredrik Jahr, til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover

– Europas raskest voksende

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Alan Takle Friis i Coop Norge AS avfeier at det er noe problem at deres vekst i stor grad skyldes flere butikker.

– Vi er Europas raskest voksende kjede. Coop Extra skal runde 500 butikker i 2019, med 20 nye butikker og 60 omprofileringer. Å komme dit tok oss 13 år. Å nå 500 butikker tok Kiwi 32 og Rema 33 år. Vi «gunner» på, sier Takle Friis til E24/VG.

Coops markedsandel vokste med 0,8 prosent, mest av alle kjedekonseptene i Norge.

Han er godt fornøyd med oversikten fra Nielsen som viser at Coop øker omsetningen i hver enkelt butikk.

Kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis.

Foto: Coop Norge

– Tallene viser at hver Coop-butikk omsatte for 44,6 millioner kroner i 2016 og 47,2 millioner kroner i 2018. Det viser at vi har truffet godt, blant annet i skifte av butikker, hvor mindre butikker har blitt lagt ned.

– Giganten bør bekymre

Han sier Rema 1000-butikkene omsetter for mer, men at Remas bekymring bør være at omsetningen per butikk har gått ned fra 72,7 millioner kroner i 2016 til 67,8 millioner i 2018.

– Men vi gleder oss ikke over at Rema sliter. Det som bekymrer oss er at Norgesgruppen blir stadig større. De er giganten som bør bekymre når det gjelder konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet, sier Coops kommunikasjonsdirektør.

Les også

Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet - men Rema har lavere omsetning per butikk

– Lav vekst

Hos Norgesgruppen, som blant annet eier billigkjeden Kiwi, mener de veksten i bransjen er lav. Men at det likevel er lyspunkt i Norges største dagligvarekonsern.

– Vår vekst er primært på eksisterende butikker. Det viser at vi får flere kunder og at handlekurven øker, som igjen gjør at vi kan styrke oss ytterligere på pris, utvalg og service. Til tross for lav vekst vokser Norgesgruppen sine kjeder, sier Runar Hollevik, sjef i Norgesgruppen.

Les også

Kraftig vekst for Rema 1000 i Danmark